Samfunnsfag (SAF01‑04)
Kompetansemål og vurdering

Eksempler på sammenhenger

Forklaring

Kompetansemål etter 7. trinn

  • en samfunnsfaglig undersøkelse og
    resultatene ved hjelp av egnede digitale verktøy
  • en aktuell nyhetssak og
    over forskjeller mellom fakta, meninger og kommersielt budskap i mediebildet
  • hvordan ulike kilder kan gi ulik informasjon om samme tema, og
    over hvordan kilder kan brukes til å påvirke og fremme bestemte syn
  • hvordan mennesker i fortiden livnærte seg, og samtale om hvordan sentrale endringer i livsgrunnlag og teknologi har påvirket og påvirker demografi, levekår og bosettingsmønstre
  • geografiske hovedtrekk i ulike deler av verden og
    over hvordan disse hovedtrekkene påvirker menneskene som bor der
  • over hvorfor konflikter oppstår, og
    hvordan den enkelte og samfunnet kan håndtere konflikter
  • ulike sider ved mangfold i Norge og
    over menneskers behov for å være seg selv og for å høre til i fellesskap
  • hva likeverd og likestilling betyr for et demokrati, og
    forslag til hvordan man kan motarbeide fordommer, rasisme og diskriminering
  • samtale om menneske- og likeverd og
    hvordan menneskerettighetene er blitt og blir ivaretatt i ulike land
  • hovedtrekk ved historien til samene og de nasjonale minoritetene i Norge og
    rettigheter samene og de nasjonale minoritetene i Norge har i dag
  • over hvordan kommersiell påvirkning kan virke inn på forbruk, personlig økonomi og selvbilde
  • og
    en global utfordring ved bærekraftig utvikling og hvilke konsekvenser den kan ha, og
    forslag til hvordan man kan være med på å motvirke utfordringen, og hvordan samarbeid mellom land kan bidra
  • over hvordan egen og andre deltar i digital samhandling og
    hva det vil si å
    dømmekraft, sett i lys av regler, normer og grenser
  • over variasjoner i identiteter, seksuell orientering og kjønnsuttrykk og egne og andres grenser knyttet til følelser, kropp, kjønn og seksualitet og
    hva man kan gjøre om grenser blir brutt
  • sentrale hendelser som har ført til det demokratiet vi har i Norge i dag, og
    hvordan enkeltmennesker har mulighet til å påvirke i ulike styresett
  • gi eksempler på hva lover, regler og normer er, og hvilken funksjon de har i samfunnet, og
    over konsekvenser av å bryte dem
  • over hvordan møter mellom mennesker har bidratt til å endre hvordan mennesker har tenkt og samfunn har vært organisert

Underveisvurdering