Planleggingsverktøy for opplæring avvikles 1. juli 2026.
Det er ikke lenger mulig å opprette nye brukere.

Periode 3 - Konsekvenser

Sist redigert 04.12.25

Gruppe:

9. trinn

Periode:

01.12.25–23.01.26

Trinn:

9. trinn

Hvorfor skal vi lære dette?

Kommentar

Om du lar være å gjøre leksene dine, hva skjer da? Om du lever på boller og energidrikk, blir det bra for deg? Konsekvenser er resultatene av det vi gjør, eller hendelser som påvirker oss og omgivelsene våre. De kan være både positive og negative. Konsekvenser påvirker hvordan vi forstår verden, utvikler oss og tar valg. Å reflektere over konsekvenser, hjelper oss til å gjøre bedre valg. I periode 3 skal vi blant annet jobbe med livsstilssykdommer i mat og helse og nerve- og hormonsystemet i naturfag, samt lov og rett i samfunnsfag. 

-Tema som på hver sin måte viser hvordan valg, beslutninger eller hendelser kan få store konsekvenser. 

Se læreplan:

Hva skal vi lære?

Kjerneelementer

Kompetansemål

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • bruke og lage modeller for å forutsi eller beskrive naturfaglige prosesser og systemer og gjøre rede for modellenes styrker og begrensninger
  • gi eksempler på dagsaktuell forskning og drøfte hvordan ny kunnskap genereres gjennom samarbeid og kritisk tilnærming til eksisterende kunnskap
  • utforske, forstå og lage teknologiske systemer som består av en sender og en mottaker
  • sammenligne celler hos ulike organismer og beskrive sammenhenger mellom oppbygning og funksjon
  • sammenligne nervesystemet og hormonsystemet og beskrive hvordan rusmidler, legemidler, miljøgifter og doping påvirker signalsystemene
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • reflektere over hvilke aktører som har makt i samfunnet i dag, og hvordan de begrunner standpunktene sine
  • beskrive sentrale lover, regler og normer og drøfte hvilke konsekvenser brudd på disse kan ha for den enkelte og for samfunnet på kort og lang sikt
  • beskrive trekk ved det politiske systemet og velferdssamfunnet i Norge i dag og reflektere over sentrale utfordringer
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • planlegge og bruke egnede redskaper, teknikker og matlagingsmetoder til å lage trygg og bærekraftig mat som gir grunnlag for god helse
  • bruke sansene til å vurdere kvaliteten på matvarer, utforske og kombinere smaker i matlagingen og forbedre oppskrifter, menyer og anretning av mat
  • drøfte hvordan kosthold kan bidra til god helse, og bruke digitale ressurser til å vurdere eget kosthold og til å velge sunne og varierte matvarer i forbindelse med matlaging
  • gjøre rede for og kritisk vurdere påstander, råd og informasjon om kosthold og helse
  • utforske klimaavtrykket til matvarer og gjøre rede for hvordan matvalg og matforbruk kan påvirke miljøet, klimaet og matsikkerheten