Planleggingsverktøy for opplæring avvikles 1. juli 2026.
Det er ikke lenger mulig å opprette nye brukere.

Periode 4: Språk og identitet

Sist redigert 01.04.25

Gruppe:

9A, 9B, 9C, 9D, 9E

Periode:

17.01.22–13.03.22

Trinn:

9. trinn

Hvorfor skal vi lære dette?

Kommentar

Gjennom opplæringen skal elevene få innsikt i den rike og mangfoldige språk- og kulturarven i Norge. De skal bli trygge språkbrukere, og bevisste på sin egen språklige og kulturelle identitet i et fellesskap der flerspråklighet blir verdsatt som en ressurs.

Se læreplan:

Hva skal vi lære?

Kjerneelementer

Tverrfaglige tema

Grunnleggende ferdigheter

Kompetansemål

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • utforske og vurdere hvordan digitale medier påvirker og endrer språk og kommunikasjon
  • bruke fagspråk og argumentere saklig i diskusjoner, samtaler, muntlige presentasjoner og skriftlige framstillinger om norskfaglige og tverrfaglige temaer
  • bruke fagspråk og kunnskap om grammatikk, tekststruktur og sjanger i samtale om og bearbeiding av tekster
  • forklare den historiske bakgrunnen for bokmål og nynorsk og reflektere over statusen til de offisielle språkene i Norge i dag
  • utforske språklig variasjon og mangfold i Norge og reflektere over holdninger til ulike språk og talespråkvarianter

Hvordan skal vi lære dette?

Underveisvurderinger

Se modulplan

Se læreplan:

Læringsaktiviteter og ressurser

Se modulplan