Periode 4: Språk og identitet
Sist redigert 01.04.25
Gruppe:
9A, 9B, 9C, 9D, 9E
Periode:
17.01.22–13.03.22
Trinn:
9. trinn
Læreplan:
Hvorfor skal vi lære dette?
Kommentar
Gjennom opplæringen skal elevene få innsikt i den rike og mangfoldige språk- og kulturarven i Norge. De skal bli trygge språkbrukere, og bevisste på sin egen språklige og kulturelle identitet i et fellesskap der flerspråklighet blir verdsatt som en ressurs.
Se læreplan:
Hva skal vi lære?
Kjerneelementer
Tverrfaglige tema
Grunnleggende ferdigheter
Kompetansemål
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- utforske og vurdere hvordan digitale medier påvirker og endrer språk og kommunikasjon
- bruke fagspråk og argumentere saklig i diskusjoner, samtaler, muntlige presentasjoner og skriftlige framstillinger om norskfaglige og tverrfaglige temaer
- bruke fagspråk og kunnskap om grammatikk, tekststruktur og sjanger i samtale om og bearbeiding av tekster
- forklare den historiske bakgrunnen for bokmål og nynorsk og reflektere over statusen til de offisielle språkene i Norge i dag
- utforske språklig variasjon og mangfold i Norge og reflektere over holdninger til ulike språk og talespråkvarianter
Hvordan skal vi lære dette?
Læringsaktiviteter og ressurser
Se modulplan