Periode 4 - Mat og Helse
Sist redigert 30.01.25
Gruppe:
9A - 9B - 9C - 9D - 9E
Periode:
17.01.22–13.03.22
Trinn:
9. trinn
Læreplan:
Hvorfor skal vi lære dette?
Kommentar
Det er viktig med et helsefremmende kosthold.
Bærekraftige matvaner og bærekraftig forbruk er viktige fokusområder for å sikre mat i framtiden.
Bærekraftige matvaner og bærekraftig forbruk er viktige fokusomrvåder for å sikre mat i framtiden.
Vi ser på Samisk matkultur og sammenligner Norges urbefolknings matvaner i forhold til norsk tradisjonskost.
Se læreplan:
Hva skal vi lære?
Kjerneelementer
Tverrfaglige tema
Grunnleggende ferdigheter
Kompetansemål
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- planlegge og bruke egnede redskaper, teknikker og matlagingsmetoder til å lage trygg og bærekraftig mat som gir grunnlag for god helse
- bruke sansene til å vurdere kvaliteten på matvarer, utforske og kombinere smaker i matlagingen og forbedre oppskrifter, menyer og anretning av mat
- drøfte hvordan kosthold kan bidra til god helse, og bruke digitale ressurser til å vurdere eget kosthold og til å velge sunne og varierte matvarer i forbindelse med matlaging
- kritisk vurdere informasjon om matproduksjon og drøfte hvordan forbrukermakt kan påvirke lokal og global matproduksjon
- utforske klimaavtrykket til matvarer og gjøre rede for hvordan matvalg og matforbruk kan påvirke miljøet, klimaet og matsikkerheten
- lage mat fra norsk og samisk kultur og fra andre kulturer og sammenligne og utforske råvarer og matlagingsmetoder som brukes i ulike matkulturer
- vise gjennom matlaging og måltider hvordan identitet og fellesskap blir formidlet i ulike kulturer