Planleggingsverktøy for opplæring avvikles 1. juli 2026.
Det er ikke lenger mulig å opprette nye brukere.

Periode 4 - Mat og Helse

Sist redigert 30.01.25

Gruppe:

9A - 9B - 9C - 9D - 9E

Periode:

17.01.22–13.03.22

Trinn:

9. trinn

Hvorfor skal vi lære dette?

Kommentar

Det er viktig med et helsefremmende kosthold.

Bærekraftige matvaner og bærekraftig forbruk er viktige fokusområder for å sikre mat i framtiden.

Bærekraftige matvaner og bærekraftig forbruk er viktige fokusomrvåder for å sikre mat i framtiden.

Vi ser på Samisk matkultur og sammenligner Norges urbefolknings matvaner i forhold til norsk tradisjonskost.

Se læreplan:

Hva skal vi lære?

Kjerneelementer

Tverrfaglige tema

Grunnleggende ferdigheter

Kompetansemål

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • planlegge og bruke egnede redskaper, teknikker og matlagingsmetoder til å lage trygg og bærekraftig mat som gir grunnlag for god helse
  • bruke sansene til å vurdere kvaliteten på matvarer, utforske og kombinere smaker i matlagingen og forbedre oppskrifter, menyer og anretning av mat
  • drøfte hvordan kosthold kan bidra til god helse, og bruke digitale ressurser til å vurdere eget kosthold og til å velge sunne og varierte matvarer i forbindelse med matlaging
  • kritisk vurdere informasjon om matproduksjon og drøfte hvordan forbrukermakt kan påvirke lokal og global matproduksjon
  • utforske klimaavtrykket til matvarer og gjøre rede for hvordan matvalg og matforbruk kan påvirke miljøet, klimaet og matsikkerheten
  • lage mat fra norsk og samisk kultur og fra andre kulturer og sammenligne og utforske råvarer og matlagingsmetoder som brukes i ulike matkulturer
  • vise gjennom matlaging og måltider hvordan identitet og fellesskap blir formidlet i ulike kulturer

Hvordan skal vi lære dette?

Læringsaktiviteter og ressurser