Fra kolonier til selvstendige land
Gruppe:
10ABCDE
Periode:
06.02.23–17.03.23
Trinn:
10. trinn
Læreplan:
Hvorfor skal vi lære dette?
Kommentar
Etter andre verdenskrig lå Europa i ruiner, og folk ønsket seg bare én ting; fred. Men selv om folk over hele verden var utmattet av krig, oppstod nye konflikter. En bølge av frigjøringskriger mot de europeiske kolonimaktene starter, særlig i Afrika og Asia. Maktbalansen mellom øst-vest og nord-sør ble utvidet og mer komplisert.
I denne perioden skal vi se på hva som skjedde, og hvordan dette påvirker hverdag vår også i dag.
Se læreplan:
Hva skal vi lære?
Kjerneelementer
Tverrfaglige tema
Grunnleggende ferdigheter
Kompetansemål
- bruke samfunnsfaglige metoder og digitale ressurser i egne undersøkelser, presentere funn ved hjelp av digitale verktøy og drøfte hvor gyldige og relevante funnene er
- drøfte hvordan framstillinger av fortiden, hendelser og grupper har påvirket og påvirker folks holdninger og handlinger
- reflektere over hvordan mennesker har kjempet og kjemper for forandringer i samfunnet og samtidig har vært og er påvirket av geografiske forhold og historisk kontekst
- gjøre rede for årsaker til og konsekvenser av sentrale historiske og nåtidige konflikter og reflektere over om endringer av noen forutsetninger kunne ha hindret konfliktene
- utforske og beskrive hvordan menneske- og urfolksrettigheter og andre internasjonale avtaler og samarbeid har betydning for nasjonal politikk, menneskers liv og likestilling og likeverd
- reflektere over likheter og ulikheter i identiteter, levesett og kulturuttrykk og drøfte muligheter og utfordringer ved mangfold
Hvordan skal vi lære dette?
Underveisvurderinger
Mutlig framføring i grupper for lærer
Deltakelse i diskusjoner i klasse og i grupper
Innlevering av oppgaver til vurdering
Se læreplan:
Læringsaktiviteter og ressurser
Forelesning og notater, korte filmklipp
Jobbe med oppgaver og spørsmål, individuelt og i grupper, både muntlig og skriftlig
Quiz, Kahoot, begrepsøving
Fordypning (sammenligning) område/land.