Planleggingsverktøy for opplæring avvikles 1. juli 2026.
Det er ikke lenger mulig å opprette nye brukere.

Fra kolonier til selvstendige land

Sist redigert 08.02.23

Gruppe:

10ABCDE

Periode:

06.02.23–17.03.23

Trinn:

10. trinn

Hvorfor skal vi lære dette?

Kommentar

Etter andre verdenskrig lå Europa i ruiner, og folk ønsket seg bare én ting; fred. Men selv om folk over hele verden var utmattet av krig, oppstod nye konflikter. En bølge av frigjøringskriger mot de europeiske kolonimaktene starter, særlig i Afrika og Asia. Maktbalansen mellom øst-vest og nord-sør ble utvidet og mer komplisert.

I denne perioden skal vi se på hva som skjedde, og hvordan dette påvirker hverdag vår også i dag.

Se læreplan:

Hva skal vi lære?

Kjerneelementer

Tverrfaglige tema

Grunnleggende ferdigheter

Kompetansemål

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • bruke samfunnsfaglige metoder og digitale ressurser i egne undersøkelser, presentere funn ved hjelp av digitale verktøy og drøfte hvor gyldige og relevante funnene er
  • drøfte hvordan framstillinger av fortiden, hendelser og grupper har påvirket og påvirker folks holdninger og handlinger
  • reflektere over hvordan mennesker har kjempet og kjemper for forandringer i samfunnet og samtidig har vært og er påvirket av geografiske forhold og historisk kontekst
  • gjøre rede for årsaker til og konsekvenser av sentrale historiske og nåtidige konflikter og reflektere over om endringer av noen forutsetninger kunne ha hindret konfliktene
  • utforske og beskrive hvordan menneske- og urfolksrettigheter og andre internasjonale avtaler og samarbeid har betydning for nasjonal politikk, menneskers liv og likestilling og likeverd
  • reflektere over likheter og ulikheter i identiteter, levesett og kulturuttrykk og drøfte muligheter og utfordringer ved mangfold

Hvordan skal vi lære dette?

Underveisvurderinger

Mutlig framføring i grupper for lærer

Deltakelse i diskusjoner i klasse og i grupper

Innlevering av oppgaver til vurdering

Se læreplan:

Læringsaktiviteter og ressurser

Forelesning og notater, korte filmklipp

Jobbe med oppgaver og spørsmål, individuelt og i grupper, både muntlig og skriftlig

Quiz, Kahoot, begrepsøving

Fordypning (sammenligning) område/land.