"I startgropa - valget er ditt"
Gruppe:
8A, 8B, 8C, 8D
Periode:
18.08.25–03.10.25
Trinn:
8. trinn
Hvorfor skal vi lære dette?
Kommentar
Denne perioden preges av at vi er i startgropa for av nytt. Ny skole, ny klasse, nye fag og nye lærere. Etter hvert får man kanskje nye venner, nye interesser og nye forbilder. På en måte blir man litt ny selv også da. På Selsbakk skole er vi opptatt av å få en god start på alt det nye. Gode arbeidsmåter i fagene, gode måter å være sammen med andre på, gode læringsmiljø og et skoledemokrati det er godt å være en del av. Samtidig er det stortingsvalg i Norge, og mange er opptatt av hvordan man skal skape et best mulig samfunn for flest mulig.
Når vi er i startgropa av noe nytt, er det mange valg som må taes. Kanskje kan ting vi jobber med gjennom denne perioden hjelpe elevene med å ta valg som er gode både for dem selv og for fellesskap de er en del av.
Denne perioden jobber vi spesielt med de tverrfaglige temaene folkehelse & livsmestring og demokrati & medborgerskap.
I denne perioden trener vi mest med grunnleggende ferdigheter i lesing og skriving i tillegg til muntlige ferdigheter.
Se læreplan:
- Fagets relevans og sentrale verdier NOR01-07
- Fagets relevans og sentrale verdier ENG01-05
- Fagets relevans og sentrale verdier MAT01-05
- Fagets relevans og sentrale verdier NAT01-04
- Fagets relevans og sentrale verdier RLE01-03
- Fagets relevans og sentrale verdier SAF01-04
- Fagets relevans og sentrale verdier KRO01-05
- Fagets relevans og sentrale verdier MUS01-02
- Fagets relevans og sentrale verdier ENG03-02
- Fagets relevans og sentrale verdier UTV01-03
- Fagets relevans og sentrale verdier KHV01-02
- Fagets relevans og sentrale verdier FSP01-04
Hva skal vi lære?
Kjerneelementer
Kompetansemål
- beskrive og reflektere over egen bruk av lesestrategier i lesing av skjønnlitteratur og sakprosa
- bruke kilder på en kritisk måte, markere sitater og vise til kilder på en etterrettelig måte i egne tekster
- utvikle og kommunisere strategier for hoderegning i utregninger
- utforske og beskrive primtallsfaktorisering og bruke det i brøkregning
- lage og forklare regneuttrykk med tall, variabler og konstanter knyttet til praktiske situasjoner
- stille spørsmål og lage hypoteser om naturfaglige fenomener, identifisere avhengige og uavhengige variabler og samle data for å finne svar
- analysere og bruke innsamlede data til å lage forklaringer, drøfte forklaringene i lys av relevant teori og vurdere kvaliteten på egne og andres utforskinger
- bruke og lage modeller for å forutsi eller beskrive naturfaglige prosesser og systemer og gjøre rede for modellenes styrker og begrensninger
- delta i risikovurderinger knyttet til forsøk og følge sikkerhetstiltakene
- gi eksempler på dagsaktuell forskning og drøfte hvordan ny kunnskap genereres gjennom samarbeid og kritisk tilnærming til eksisterende kunnskap
- utforske kjemiske reaksjoner, forklare massebevaring og gjøre rede for betydninger av noen forbrenningsreaksjoner
- bruke atommodeller og periodesystemet til å gjøre rede for egenskaper til grunnstoffer og kjemiske forbindelser
- gjøre rede for og reflektere over samenes og andre urfolks religions- og livssynstradisjoner
- bruke og drøfte fagbegreper om religioner og livssyn
- reflektere over eksistensielle spørsmål knyttet til det å vokse opp og leve i et mangfoldig og globalt samfunn
- bruke samfunnsfaglige metoder og digitale ressurser i egne undersøkelser, presentere funn ved hjelp av digitale verktøy og drøfte hvor gyldige og relevante funnene er
- reflektere over hvordan mennesker har kjempet og kjemper for forandringer i samfunnet og samtidig har vært og er påvirket av geografiske forhold og historisk kontekst
- utforske og reflektere over egne digitale spor og muligheten for å få slettet sporene og verne om egen og andres rett til privatliv, personvern og opphavsrett
- reflektere over hvilke aktører som har makt i samfunnet i dag, og hvordan de begrunner standpunktene sine
- utforske ulike plattformer for digital samhandling og reflektere over hvordan digital deltakelse og samhandling påvirker formen på og innholdet i samfunnsdebatten
- beskrive trekk ved det politiske systemet og velferdssamfunnet i Norge i dag og reflektere over sentrale utfordringer
- utforske egne muligheter til trening, helse og velvære gjennom lek, dans, friluftsliv, idrettsaktiviteter og andre bevegelsesaktiviteter
- trene på og utvikle ferdigheter i varierte bevegelsesaktiviteter
- bruke egne ferdigheter og kunnskaper på en slik måte at det kan medvirke til framgang for andre
- anerkjenne ulikhet mellom seg selv og andre i bevegelsesaktiviteter og inkludere alle, uavhengig av forutsetninger
- forstå flere typer kart og digitale verktøy og bruke dem til å orientere seg i kjente og ukjente miljøer
- utføre varierte svømmeteknikker og svømme en lengre distanse basert på egen målsetting
- forstå og gjennomføre livredning i, på og ved vann ute i naturen
- forstå og gjennomføre livreddende førstehjelp
- utøve et variert repertoar av musikk, sang, andre vokale uttrykk og dans
- samarbeide med andre om å planlegge og gjennomføre øvingsprosesser hvor det inngår selvvalgt sang, andre vokale uttrykk, spill på instrumenter eller dans, og formidle resultatet i gruppe eller individuelt
- utforske muligheter innenfor håndverksteknikker og egnet teknologi ved å bearbeide og sammenføye harde, plastiske og myke materialer.
- utvikle løsninger gjennom en stegvis designprosess og vurdere holdbarhet, funksjon og estetisk uttrykk
- utforske hvordan digitale verktøy og ny teknologi kan gi muligheter for kommunikasjonsformer og opplevelser i skapende prosesser og produkter
- visualisere form ved hjelp av frihåndstegninger, arbeidstegninger, modeller og digitale verktøy
- lage skisser til fornyelse av lokale omgivelser og modellere arkitektoniske løsninger som ivaretar ulike behov og interesser