MEG OG MUSIKK
Gruppe:
9. trinn musikk
Periode:
19.08.20–09.09.20
Trinn:
9. trinn
Læreplan:
Hvorfor skal vi lære dette?
Kommentar
Denne oppgaven skal lære deg å reflektere over egen musikksmak og kunne uttrykke egne preferanser og musikalske virkemidler.
Se læreplan:
Hva skal vi lære?
Kjerneelementer
Tverrfaglige tema
Grunnleggende ferdigheter
Kompetansemål
- utøve et variert repertoar av musikk, sang, andre vokale uttrykk og dans
- skape og programmere musikalske forløp ved å eksperimentere med lyd fra ulike kilder
- utforske og formidle musikalske opplevelser og erfaringer, og reflektere over bruk av musikalske virkemidler
- lytte og prøve ut ulike uttrykk og begrunne valg i skapende prosesser fra idé til ferdig resultat
- bruke relevante fagbegreper i skapende arbeid og i refleksjon over prosesser og resultater
Hvordan skal vi lære dette?
Underveisvurderinger
Lærerne går rundt og hører på deres arbeid i timene, og gir tilbakemeldinger underveis. Husk at disse tilbakemeldingene blir gitt for å nå kompetansemålene for oppgaven.
Se læreplan:
Læringsarenaer
Læringsaktiviteter
Oppgaven skal leveres som film på teams.
Skriv et manus til oppgavene i OneNote (kladdebok).
Spill inn en video på minimum 1 minutt, hvor du muntlig besvarer spørsmålene.
Husk å si tittelen på låta og artistnavn i filmen
Vurderes med Høy - Middels - Lav måloppnåelse.
Del 1: Mitt forhold til musikk:
- Hva har du lyst til å lære i musikk i år?
- Gjør du noe musikalsk på fritiden? (F.eks. spiller du instrument, korps, kan du noter, lager musikk digitalt, skriver låter, danser, synger, rapper osv.)
- Hva betyr musikk for deg i hverdagen? Reflekter.
Del 2: Musikk jeg liker:
- Finn en låt du liker.
- Hvorfor liker du denne låta?
- Hva skal låta formidle (budskap - hva handler låta om)?
- Hvilke musikalske virkemidler brukes? (Se liste med faguttrykk)
- Hvordan påvirker låta deg? (F.eks: Følelser, identitet, humør osv). Reflekter.
Faguttrykk du kan bruke:
Sjanger
Refreng
Rytme
Instrumenter
Melodi
Dynamikk
Sound/Stemning
Budskap
Tempo