Planleggingsverktøy for opplæring avvikles 1. juli 2026.
Det er ikke lenger mulig å opprette nye brukere.

Periode 4 - en reise gjennom Europa

Sist redigert 03.02.23

Gruppe:

Periode:

30.01.23–17.03.23

Trinn:

9. trinn

Hvorfor skal vi lære dette?

Kommentar

Norge er en del av verden, men også en del av Europa. Hva kjennetegner vår verdensdel, hvordan ser landskapet ut? Hvordan lever folk? For å forstå oss selv kan det være nødvendig å forstå våre naboer.

Se læreplan:

Hva skal vi lære?

Kjerneelementer

Grunnleggende ferdigheter

Kompetansemål

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • reflektere over hvordan mennesker har kjempet og kjemper for forandringer i samfunnet og samtidig har vært og er påvirket av geografiske forhold og historisk kontekst
  • sammenligne hvordan politiske, geografiske og historiske forhold påvirker levekår, bosettingsmønstre og demografi i forskjellige deler av verden i dag
  • reflektere over likheter og ulikheter i identiteter, levesett og kulturuttrykk og drøfte muligheter og utfordringer ved mangfold

Hvordan skal vi lære dette?

Underveisvurderinger

Fordypning i et land i Europa. Gruppearbeid. Ser på geografi, kultur, historie og samfunnsstruktur for å beskrive landet på en helhetlig måte. Presentasjon for klassen med for eksempel powerpoint/plakat/foredrag.

Se læreplan: