Periode 4 - en reise gjennom Europa
Sist redigert 03.02.23
Gruppe:
Periode:
30.01.23–17.03.23
Trinn:
9. trinn
Læreplan:
Hvorfor skal vi lære dette?
Kommentar
Norge er en del av verden, men også en del av Europa. Hva kjennetegner vår verdensdel, hvordan ser landskapet ut? Hvordan lever folk? For å forstå oss selv kan det være nødvendig å forstå våre naboer.
Se læreplan:
Hva skal vi lære?
Kjerneelementer
Grunnleggende ferdigheter
Kompetansemål
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- reflektere over hvordan mennesker har kjempet og kjemper for forandringer i samfunnet og samtidig har vært og er påvirket av geografiske forhold og historisk kontekst
- sammenligne hvordan politiske, geografiske og historiske forhold påvirker levekår, bosettingsmønstre og demografi i forskjellige deler av verden i dag
- reflektere over likheter og ulikheter i identiteter, levesett og kulturuttrykk og drøfte muligheter og utfordringer ved mangfold
Hvordan skal vi lære dette?
Underveisvurderinger
Fordypning i et land i Europa. Gruppearbeid. Ser på geografi, kultur, historie og samfunnsstruktur for å beskrive landet på en helhetlig måte. Presentasjon for klassen med for eksempel powerpoint/plakat/foredrag.
Se læreplan: