Appellformer, dataspill og Trump

Sist redigert 14.11.21

Gruppe:

9B

Periode:

14.09.20–25.09.20

Trinn:

9. trinn

Hvorfor skal vi lære dette?

Kommentar

I media brukes det mange ulike språklige og retoriske appellformer, som det heter. Det betyr at noen bruker ulike måter å argumentere for sin sak, få deg til å gjøre det de ønsker eller at du skal bli enig med dem i en sak. Det er viktig at vi kan gjenkjenne de ulike måtene å appellere på og forstå hvordan disse brukes, og hvordan vi som lyttere / mottakere blir påvirket av dette.

Se læreplan:

Hva skal vi lære?

Kjerneelementer

Tverrfaglige tema

Grunnleggende ferdigheter

Kompetansemål

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • gjenkjenne og bruke språklige virkemidler og retoriske appellformer
  • informere, fortelle, argumentere og reflektere i ulike muntlige og skriftlige sjangre og for ulike formål tilpasset mottaker og medium

Kommentar

Elevene skal kunne gjenkjenne hvordan ulike appellformer blir brukt i argumentasjon for et synspunkt/en sak. Dette kan læreren se gjennom at elevene kan finne og gjenkjenne ulike former brukt i dataspillet de spiller og i hvordan Trump kommuniserer og andre tekster/kommunikasjon som de blir presentert for - eller som de finner selv. De skal også kunne begynne å ta i bruk like appellformer i egne tekster (egen kommunikasjon), ut fra en gitt oppgave.

Se overordnet del:

Hvordan skal vi lære dette?

Underveisvurderinger

  • Gjennom hele undervisningsøkten har lærer en jevn dialog med elevene for å se i hvilken grad de kan gjenkjenne de ulike appellformene som dataspillet bruker, og andre kilder de skal arbeide med (Trumps pressekonferanse). Gjenkjenning og det å forklare forskjellen på dem er et mål for underveisvurderingen. Det også et mål at de skal kunne bruke dem selv i egne eksempler.

  • Etter en innføring i temaet skal elevene selv finne og se en pressekonferanse med Trump og lete etter de ulike appellformene de er blitt kjent med. De skal prøve å beskrive hvordan Trump bruker dem og hva han ønsker å oppnå ved å bruke dem. Dette skal elevene arbeide med gjennom en IGP-metode.

Se læreplan:

Læringsaktiviteter og ressurser

  • Vi bruker dataspillet "The Stanley Parable" som kilde for å gjenkjenne og arbeide med ulike appellformer. Det er et eget undervisningsopplegg om dette på https://www.spillpedagogbanken.no/?p=395, som vi tar utgangspunkt i.

  • Har kan elevene selv velge hvilken ressurs de ønsker å bruke. De fleste nettaviser har opptak / oppsummeringer fra Trumps pressekonferanser. Det kan hende at lærer må finne noen lengre opptak av noen konferanser, da nettavisene har en tendens til å gjøre svært korte klipp tilgjengelige.

  • NLDA har en god artikkel om de ulike appellformene:

    https://ndla.no/nb/subjects/subject:18/topic:1:185340/topic:1:63255/resource:1:63364

    Denne artikkelen hører til en god læringssti om retorikk generelt:

    https://ndla.no/nb/subjects/subject:18/topic:1:185340/topic:1:63255/resource:1:191053

  • Denne arbeidsøkten holder vi i klasserommet, men det er mulig for elevene å spille dataspillet hjemme - for de som ønsker det. Vi rekker ikke å utforske alle delene av spillet i timene på skolen, så de som ønsker å finne ut mer kan gjøre arbeidet hjemme.

  • Vi følger i utgangspunktet opplegget som er skissert på https://www.spillpedagogbanken.no/?p=395, og spiller dette som helklassespilling i klasserommet - med påfølgende dialoggrupper i klassen.

  • ...og bruk av appellformer - og til hvilket formål.