Planleggingsverktøyet i læreplanvisningen avvikles 1. juli 2026.
Du som er registrert bruker av verktøyet, kan bruke verktøyet fram til det avvikles.

Appellformer, dataspill og Trump

Sist redigert 14.11.21

Gruppe:

9B

Periode:

14.09.20–25.09.20

Trinn:

9. trinn

Hvorfor skal vi lære dette?

Kommentar

I media brukes det mange ulike språklige og retoriske appellformer, som det heter. Det betyr at noen bruker ulike måter å argumentere for sin sak, få deg til å gjøre det de ønsker eller at du skal bli enig med dem i en sak. Det er viktig at vi kan gjenkjenne de ulike måtene å appellere på og forstå hvordan disse brukes, og hvordan vi som lyttere / mottakere blir påvirket av dette.

Se læreplan:

Hva skal vi lære?

Kjerneelementer

Tverrfaglige tema

Grunnleggende ferdigheter

Kompetansemål

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • gjenkjenne og bruke språklige virkemidler og retoriske appellformer
  • informere, fortelle, argumentere og reflektere i ulike muntlige og skriftlige sjangre og for ulike formål tilpasset mottaker og medium

Kommentar

Elevene skal kunne gjenkjenne hvordan ulike appellformer blir brukt i argumentasjon for et synspunkt/en sak. Dette kan læreren se gjennom at elevene kan finne og gjenkjenne ulike former brukt i dataspillet de spiller og i hvordan Trump kommuniserer og andre tekster/kommunikasjon som de blir presentert for - eller som de finner selv. De skal også kunne begynne å ta i bruk like appellformer i egne tekster (egen kommunikasjon), ut fra en gitt oppgave.

Se overordnet del:

Hvordan skal vi lære dette?

Underveisvurderinger

Se læreplan:

Læringsaktiviteter og ressurser