Naturfag (NAT01‑04)
Kompetansemål og vurdering

Eksempler på sammenhenger

Forklaring

Kompetansemål etter 10. trinn

  • stille spørsmål og lage hypoteser om naturfaglige fenomener, identifisere avhengige og uavhengige variabler og samle data for å finne svar
  • og
    innsamlede data til å lage forklaringer,
    forklaringene i lys av relevant teori og
    kvaliteten på egne og andres utforskinger
  • og lage modeller for å forutsi eller
    naturfaglige prosesser og systemer og
    modellenes styrker og begrensninger
  • delta i risikovurderinger knyttet til forsøk og følge sikkerhetstiltakene
  • gi eksempler på dagsaktuell forskning og
    hvordan ny kunnskap genereres gjennom samarbeid og kritisk tilnærming til eksisterende kunnskap
  • ,
    og lage teknologiske systemer som består av en sender og en mottaker
  • programmering til å
    naturfaglige fenomener
  • kjemiske reaksjoner, forklare massebevaring og
    betydninger av noen forbrenningsreaksjoner
  • atommodeller og periodesystemet til å
    egenskaper til grunnstoffer og kjemiske forbindelser
  • drivhuseffekten og
    faktorer som kan forårsake globale klimaendringer
  • energibevaring og energikvalitet og
    ulike måter å omdanne, transportere og lagre energi på
  • hvordan energiproduksjon og energibruk kan påvirke miljøet lokalt og globalt
  • hvordan forskere har kommet fram til evolusjonsteorien og
    denne til å forklare utvikling av biologisk mangfold
  • celler hos ulike organismer og
    sammenhenger mellom oppbygning og funksjon
  • sammenhenger mellom abiotiske og biotiske faktorer i et økosystem og diskutere hvordan energi og materie omdannes i kretsløp
  • gi eksempler på og
    aktuelle dilemmaer knyttet til utnyttelse av naturressurser og tap av biologisk mangfold
  • gi eksempler på samers tradisjonelle kunnskap om naturen og diskutere hvordan denne kunnskapen kan bidra til bærekraftig forvaltning av naturen
  • hvordan fotosyntese og celleånding gir energi til alt levende gjennom karbonkretsløpet
  • platetektonikkteorien til å forklare jordas utvikling over tid og gi eksempler på observasjoner som støtter teorien
  • spørsmål knyttet til seksuell og reproduktiv helse
  • nervesystemet og hormonsystemet og
    hvordan rusmidler, legemidler, miljøgifter og doping påvirker signalsystemene
  • kroppens immunforsvar og hvordan vaksiner virker, og
    hva vaksiner betyr for folkehelsen

Underveisvurdering

Standpunktvurdering