Vg3 blomsterdekoratørfaget (BLD03‑03)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål
Mål for opplæringen er at lærlingen skal kunne
- planlegge, gjennomføre, dokumentere og vurdere eget blomsterarbeid
- utarbeide og videreutvikle skisser for hånd og med digitale ressurser
- bruke analyser, stilform, komposisjonsprinsipper, teknikker og materialer for å skape et helhetlig uttrykk
- utforske stillære og ulike trender og tilpasse blomsterdekor etter hvilke behov kunden har
- utforske, utvikle og designe faglige produkter og begrunne valg av stilform og uttrykk og knytte det til analyser av rom, anledning og person
- gjøre rede for kulturuttrykk i ulike kulturer og religioner og tilpasse dette i blomsterdekor i ulike stilarter
- analysere og tolke ulike oppdrag og gjøre estetiske, miljøvennlige og bærekraftige faglige valg, i tråd med kundens ønsker og behov
- ● bruke hensiktsmessige håndverksteknikker og verktøy og begrunne egne tekniske valg knyttet til hvor holdbare materialene er, og stil og uttrykk for produktet
- utforske og eksperimentere med ulike håndverksteknikker, verktøy og materialer og bruke denne kunnskapen som inspirasjon i eget arbeid
- vurdere botanisk materiale i produksjon ut fra egenskapene og kvaliteten på materialet og begrunne egne valg knyttet til ordre og stil og uttrykk for produktet
- benytte overslag og budsjett for å beregne materialer til produkt ut fra tidsbruk, innkjøp og lønnsomhet
- vurdere hvordan varelager, vareflyt, orden og tidsbruk påvirker økonomien i bedriften og bruke denne kunnskapen i eget arbeid
- vurdere, bestille og bruke ulike botaniske materialer og støttemateriell i eget arbeid og gjøre rede for konsekvensene av ulike valg, med utgangspunkt i en etisk og miljøvennlig produksjon i et lokalt, nasjonalt og globalt perspektiv
- bruke teknikker som bidrar til bærekraftig ressursutnyttelse, og vurdere gjenbruk, avfallshåndtering og miljøpåvirkning av materialer
- gjøre rede for opprinnelse, naturlig sesong og stell for et bredt utvalg av botaniske materialer og bruke denne kunnskapen i kommunikasjon med kunder og i praktisk arbeid
- gjøre rede for og benytte tiltak mot sykdommer på stueplanter
- gjøre rede for hvordan kulde, varme, støt og feilvanning skader blomster og planter, og vurdere hvordan dette kan forebygges
- bruke digitale ressurser til idéprosessen, dokumentasjonen og presentasjonen av eget arbeid
- presentere blomsterfaglige produkter ved å benytte vareeksponering og utstillinger
- benytte hensiktsmessige kommunikasjonsformer og strategier i møte med kunder, kollegaer, leverandører og andre samarbeidspartnere
- veilede og formidle informasjon om blomsterfaglige produkter og tjenester til kunder
- gjennomføre og dokumentere arbeid i samsvar med gjeldende regelverk for helse, miljø og sikkerhet
- arbeide etter regelverk og avtaler som regulerer arbeidsforholdet i faget, og gjøre rede for pliktene og rettighetene til arbeidsgiveren og arbeidstakeren
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse. Lærlingene viser og utvikler kompetanse i vg3 blomsterdekoratørfaget når de bruker kunnskaper, ferdigheter og kritisk tenkning til å løse arbeidsoppgaver i faget.
Instruktøren skal legge til rette for lærlingmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte arbeidsoppgaver. Instruktøren og lærlingene skal være i dialog om lærlingenes utvikling i vg3 blomsterdekoratørfaget. Lærlingene skal få mulighet til å uttrykke hva de opplever at de mestrer, og til å reflektere over egen faglig utvikling. Instruktøren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at lærlingene kan bruke veiledningen for å utvikle kompetansen sin i faget.