5 - Identitet og påvirkning
Sist redigert 18.08.25
Gruppe:
Periode:
28.02.22–18.03.22
Trinn:
8. trinn
Læreplan:
Hvorfor skal vi lære dette?
Kommentar
For å belyse viktige sider ved elevenes liv og bidra til personlig utvikling. Skolen skal gi elevene historisk og kulturell forankring og bidra til at hver elev kan ivareta og utvikle sin identitet i et inkluderende og mangfoldig fellesskap.
Se læreplan:
Hva skal vi lære?
Kjerneelementer
Tverrfaglige tema
Grunnleggende ferdigheter
Kompetansemål
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- bruke samfunnsfaglige metoder og digitale ressurser i egne undersøkelser, presentere funn ved hjelp av digitale verktøy og drøfte hvor gyldige og relevante funnene er
- vurdere på hvilke måter ulike kilder gir informasjon om et samfunnsfaglig tema, og reflektere over hvordan algoritmer, ensrettede kilder eller mangel på kilder kan prege forståelsen vår
- drøfte hvordan framstillinger av fortiden, hendelser og grupper har påvirket og påvirker folks holdninger og handlinger
- utforske hvordan teknologi har vært og fremdeles er en endringsfaktor, og drøfte innvirkningen teknologien har hatt og har på enkeltmennesker, samfunn og natur
- reflektere over likheter og ulikheter i identiteter, levesett og kulturuttrykk og drøfte muligheter og utfordringer ved mangfold
- utforske og reflektere over egne digitale spor og muligheten for å få slettet sporene og verne om egen og andres rett til privatliv, personvern og opphavsrett
- reflektere over hvordan identitet, selvbilde og egne grenser utvikles og utfordres i ulike fellesskap, og presentere forslag til hvordan man kan håndtere påvirkning og uønskede hendelser
- utforske ulike plattformer for digital samhandling og reflektere over hvordan digital deltakelse og samhandling påvirker formen på og innholdet i samfunnsdebatten
Hvordan skal vi lære dette?
Læringsaktiviteter og ressurser
Skolestudio - Relevans (Gyldendal)
NRK skole
Elevkanalen.no (TV2 skole)
Innledninger, filmsnutter, læringspartner, gruppearbeid/samtaler, forelesninger, søke etter informasjon.