Planleggingsverktøy for opplæring avvikles 1. juli 2026.
Det er ikke lenger mulig å opprette nye brukere.

KRLE

Sist redigert 21.08.25

Gruppe:

10.TRINN

Periode:

18.08.25–18.06.26

Trinn:

10. trinn

Læreplan:

Hvorfor skal vi lære dette?

Kommentar

Vi lærer om disse temaene i Krle for å kunne ta viktige verdivalg i livet vårt og for å kjenne til ulike religioner og livvsyn i verden. Det er viktig å kjenne til de ulike religioner og livssyn for å forstå og å delta i dagens samfunn. 

Se læreplan:

Hva skal vi lære?

Kjerneelementer

Tverrfaglige tema

Grunnleggende ferdigheter

Kompetansemål

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • utforske og presentere sentrale trekk ved kristendom og andre religions- og livssynstradisjoner og deres utbredelse i dag
  • utforske og drøfte hvordan kristendom og andre religioner inngår i historiske endringsprosesser globalt og nasjonalt
  • undersøke og presentere sentrale ideer fra livssynshumanisme og andre ikke-religiøse livssyn
  • bruke og drøfte fagbegreper om religioner og livssyn
  • sammenligne og vurdere kritisk ulike kilder til kunnskap om religioner og livssyn
  • utforske og presentere hvordan elementer fra kristendom og andre religioner og livssyn kommer til uttrykk i medier og populærkultur
  • utforske etiske ideer fra sentrale skikkelser i filosofihistorien og anvende ideene til å drøfte aktuelle etiske spørsmål
  • utforske andres perspektiv og håndtere uenighet og meningsbrytning
  • reflektere over eksistensielle spørsmål knyttet til det å vokse opp og leve i et mangfoldig og globalt samfunn

Hvordan skal vi lære dette?

Underveisvurderinger

dialog

diskusjon

skriveøkt

prøve

aktiv deltakelse i timen

Se læreplan:

Læringsaktiviteter og ressurser

AKTIVITETER

- forelesning

- diskusjon og dialog

- notere/skrive

- se på film/program og samtale om innhold

- læringspartner

RESSURSER

Bok: under samme himmel 3

Bok: horisonter

egenprodusert materiale

på tro og Are, sesong 1

filmen om Paulus

ulike filmklipp knyttet opp mot aktuelle tema