epleprosjekt

Sist redigert 19.03.21

Gruppe:

Periode:

16.08.21–01.10.21

Trinn:

7. trinn

Hva skal vi lære?

Kjerneelementer

Tverrfaglige tema

Grunnleggende ferdigheter

Kompetansemål

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • stille spørsmål og lage hypoteser om naturfaglige fenomener, identifisere variabler og samle data for å finne svar
  • reflektere over hvordan teknologi kan løse utfordringer, skape muligheter og føre til nye dilemmaer
  • foreslå tiltak for å bevare det biologiske mangfoldet i nordområdene og gi eksempler på betydningen av tradisjonell kunnskap i naturforvaltning
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • orientere seg i faglige kilder på bibliotek og digitalt, vurdere hvor pålitelige kildene er, og vise til kilder i egne tekster
  • bruke lesestrategier tilpasset formålet med lesingen
  • lytte til og videreutvikle innspill fra andre og begrunne egne standpunkter i samtaler
  • presentere faglige emner muntlig med og uten digitale ressurser
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • bruke redskaper, grunnleggende teknikker og matlagingsmetoder til å lage trygg og bærekraftig mat som gir grunnlag for god helse
  • bruke sansene til å utforske og vurdere matens smak og tekstur og til å utforske anretning av mat
  • bruke oppskrifter i matlaging og regne ut og vurdere mengden i porsjonene både med og uten bruk av digitale ressurser
  • bruke matmerking og kostmodeller til å sette sammen et sunt, variert og bærekraftig kosthold og reflektere over valgene sine
  • bruke digitale ressurser til å sammenligne og drøfte produktinformasjon og reklame i ulike medier
  • utnytte matvarer og rester fra matlaging og reflektere over eget matforbruk
  • lage måltider fra ulike kulturer og fortelle om og utforske hvordan sosialt fellesskap og samhandling kan være med på å styrke god helse