Opptak av innlegg fra SFO-konferansen

Her kan du se innleggene fra den digitale konferansen vi arrangerte i august, der rammeplanen for SFO var tema. 

Innleggene vil være tilgjengelige på denne siden frem til 28. februar 2022.

Velkommen og innledning

Hilsen fra kunnskapsminister Guri Melby

Innledning ved Utdanningsdirektoratet

Innholdet i rammeplanen

Innleder: Hilde Dehnæs Hogsnes
Postdoktor i pedagogikk ved Universitetet i Sørøst-Norge 

Hilde har ledet arbeidsgruppa som har utviklet forslag til nasjonal rammeplan for SFO. Som forsker interesserer hun seg spesielt for overgangen fra barnehage til skole, og betydning SFO har for barn.

Lek i SFO

Innleder: Knut Løndal
Professor ved Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning ved OsloMet 

Knut Løndal er en erfaren kurs- og foredragsholder for ansatte i SFO. Som forsker interesserer han seg for lek og selvbestemt aktivitet, og hvordan dette bidrar til helhetlig utvikling og læring. Knut har gjennomført flere forskningsprosjekter i SFO, og har skrevet doktorgradsavhandling om leken i SFO. Han har arbeidet mange år med lærerutdanning og har også erfaring som lærer. 

Implementering 

Innleder: Pål Roland
Dosent ved Læringsmiljøsenteret ved Universitetet i Stavanger

Pål Roland har doktorgrad i utdanningsvitenskap på temaet innovasjon og implementering. Han har utviklet, deltatt i og forsket på forskjellige intervensjoner i barnehage og skole. Han har utviklet og ledet store innovasjonsprosesser i barnehage, skole og PPT, og har også jobbet med nasjonalt initierte innovasjonsprosjekter. Pål har publisert flere bøker, kapitler og artikler om mobbing, voksenrollen, innovasjon og implementering.

SFO som inkluderingsarena

Innleder: Marco Elsafadi

Marco Elsafadi mener at inkludering er noe man bør trene på. Han har jobbet med barn og unge i 25 år, og skal i foredraget dele av egne erfaringer. Marco vil komme med konkrete tips og råd til hvordan barn kan trene på inkludering. Foredraget er til inspirasjon og ettertanke.

 

Fant du det du lette etter?

0/250
0/250

Tusen takk for hjelpen!