Fortsatt økt fravær i videregående skole

Elever uten vurderingsgrunnlag

Stabil andel elever uten vurderingsgrunnlag

2,6 prosent av elevene i videregående skole ble stående uten vurderingsgrunnlag i minst ett fag i 2024–25. Det er like stor andel som i fjor. Totalt sto 4 380 elever uten vurderingsgrunnlag i 2024–25. To av fem elever som manglet vurderingsgrunnlag manglet det i bare ett fag, mens tre av fem manglet vurderingsgrunnlag i flere fag. 

Mer enn 61 prosent av elevene uten vurderingsgrunnlag fikk dette grunnet overskredet fraværsgrense. Dette er 7 prosentpoeng, over 340 elever, mer enn skoleåret før. På tross av at median timefravær har økt mye de to siste årene, har økningen i andelen elever som ikke får vurderingsgrunnlag grunnet fraværsgrensen vært forholdsvis liten. Det er kun udokumentert fravær som telles mot fraværsgrensen, så en mulig forklaring er at økningen i hovedsak har vært av dokumentert timefravær. 

Om statistikken elever uten vurderingsgrunnlag

Hvor mye fravær som skal til for å overstige fraværsgrensen, avhenger av fagets størrelse. I store fag som norsk på vg3 må en elev gå glipp av om lag 17 timer undervisning i løpet av skoleåret for å passere grensen på 10 prosent. I mindre fag som kroppsøving på vg3 er terskelen langt lavere, der seks timer fravær er nok til å overskride grensen. Dette reflekteres ved at det er dobbelt så mange elever som går over grensen i kroppsøving enn i norsk. Skoleåret 2024–25 fikk 220 elever IV i norsk på vg3, mens 440 elever fikk det i kroppsøving på vg3.