Fortsatt økt fravær i videregående skole
Elever som slutter i løpet av skoleåret
3,1 prosent av alle elever i videregående skole sluttet i løpet av skoleåret 2024–25. Dette tilsvarer 6 000 elever. Andelen elever som slutter totalt er lik som i fjor. Når vi ser på de ulike studieretningene, har andelen elever som har sluttet gått noe ned på yrkesfag. Samtidig har det vært en liten økning i andelen som slutter blant elever på studieforberedende utdanningsprogram. Andelen sluttere på studieforberedende er dermed lik som skoleårene 2021–22 og 2022–23.
Til tross for en nedgang er frafallet fortsatt betydelig høyere på yrkesfaglige utdanningsprogrammer enn på studieforberedende. Det er nær dobbelt så mange elever som slutter på yrkesfag (3 890) sammenlignet med studieforberedende programmer (2 110). Denne utviklingen har vist seg å være stabil over tid.
Flest elever slutter på vg1
På yrkesfag er det stor forskjell i andel som slutter på ulike trinn. Det er klart flest som slutter i vg1, med hele 6,7 prosent. Det er dobbelt så mange elever som slutter på vg1 enn på vg2. Det er enda færre som slutter på vg3, men ettersom de aller fleste går ut i lære etter vg2 er gruppen som er igjen i skole i vg3 veldig liten.
På studieforberedende er mønsteret annerledes; det er litt flere som slutter på vg3 enn på vg1. Dette er på grunn av elever som går påbygging til generell studiekompetanse, hvor hele 6 prosent slutter i løpet av året. Om man trekker disse ut av vg3 på studieforberedende er det én prosent elever som slutter i løpet av vg3. Ser man bort fra disse er det dermed, i likhet med yrkesfag, flest elever som slutter i løpet av vg1.
Færrest slutter på idrettsfag
Under én prosent av elevene på idrettsfag slutter i løpet av året. I motsatt ende av skalaen finner vi frisør, blomster, interiør og eksponeringsdesign og restaurant- og matfag, med henholdsvis 9 og 8 prosent som slutter. Med få unntak er det en lavere andel elever som slutter i de studieforberedende utdanningsprogrammene enn i de yrkesfaglige.
Gutter slutter i større grad enn jenter
Totalt i videregående opplæring er det litt flere gutter (3,3 prosent) som slutter i løpet av skoleåret enn jenter (2,9 prosent). Det er litt flere av guttene som slutter på studieforberedende, og litt flere av jentene som slutter på yrkesfag. Grunnen til at det likevel er flere av guttene som slutter totalt sett er at gutter i større grad går på yrkesfag, hvor andelen som slutter er høyere enn på studieforberedende.
I yrkesfaglige utdanningsprogrammer er det en høyere andel jenter enn gutter som slutter totalt og på hvert enkelt trinn. I utdanningsprogrammer med stor overvekt av gutter slutter jenter i større grad enn gutter. Tilsvarende slutter gutter i større grad enn jenter på utdanningsprogrammer med stor overvekt av jenter. Det er størst kjønnsforskjell på vg3 på yrkesfag, men der er det så få elever at selv om det er stor forskjell i andel som slutter, er forskjellen i antall som slutter kun på 20 elever.
Oslo har lavest andel som slutter
Flest slutter i Nordland, der andelen som slutter i løpet av skoleåret er på 4,4 prosent. Færrest slutter i Oslo, med 2,3 prosent. Andel som slutter totalt per fylke vil til en viss grad speile elevfordelingen på studieretningene, ettersom andelen som slutter på yrkesfag er dobbelt så høy som i studieforberedende i alle fylker. Det er derfor Oslo har veldig lav andel som slutter totalt selv om de har en relativt høy andel som slutter på yrkesfag: 4 av 5 elever i Oslo går på studieforberedende.
Om statistikken for elever som slutter i løpet av skoleåret
Statistikken «Sluttet i løpet av skoleåret» viser elever som slutter mellom 1. oktober og skoleslutt uten å ha begynt på et nytt utdanningsløp. En elev må altså ha sluttet etter 1. oktober for å bli inkludert i statistikken. Elever som i løpet av skoleåret bytter utdanningsprogram eller skole, vil ikke bli regnet som sluttet.
Revisjon av statistikken 2025
Ved gjennomgang av statistikken har vi oppdaget at datagrunnlaget ikke samsvarte med det som var beskrevet i «Om statistikken». Der står det at vi kun teller elever som har sluttet etter 1. oktober, mens vi i praksis også hadde inkludert elever med avbruddsdato fra 1. september. Dermed ble elever som sluttet i september tatt med, noe som ikke var i tråd med intensjonen om å kun telle elever som er registrert i den offisielle elevtellingen per 1. oktober.
Vi har derfor revidert statistikken slik at den nå samsvarer med vår opprinnelige intensjon: å bare telle elever som faktisk har kommet i gang med utdanningen. Tallene er republisert tilbake til skoleåret 2011–12. Endringene er små og utgjør på nasjonalt nivå mellom 0,2-0,5 prosentpoeng. Forskjellen mellom publiserte tall og reviderte tall er elevene som sluttet i løpet av september.