Voksne i grunnopplæringen 2025
Innledning
Om voksne i grunnopplæringen
I dette notatet gir vi en samlet analyse av deltakere i forberedende og videregående opplæring for voksne, samt deltakere i videregående opplæring som er 25 år eller eldre.
Analysen publiseres i tre deler. Den første delen, tall for voksne deltakere i videregående opplæring, ble publisert 16. oktober 2025.
30. oktober oppdaterte vi denne analysen med et kapittel om søkere til videregående opplæring for voksne.
17. desember oppdaterer vi analysen med et kapittel om forberedende opplæring for voksne (tidligere grunnskole for voksne). Her finner du forrige års analyse.
Hovedfunn
Skoleåret 2024–25 fulgte totalt 13 400 personer over 25 år undervisning i videregående skole etter ordinære læreplaner. 1 330 av dem over 25 år fulgte undervisning som elev i videregående skole, mens 12 070 personer mottok undervisning etter ordinære læreplaner som deltakere i voksenopplæring.
Som følge av ny opplæringslov og nye opplæringsmodeller er videregående opplæring (vgo) for voksne i endring. Modulstrukturert opplæring for voksne i videregående ble innført 1. august 2024 som en permanent opplæringsmodell i utvalgte lærefag, med mål om å gi opplæring bedre tilpasset voksnes behov, utgangspunkt og livssituasjon. Rundt 2 600 personer over 25 år deltok i modulstrukturert opplæring skoleåret 2024–25.
Inkluderer man deltakere i modulstrukturert opplæring blant de 13 400 voksne deltakerne i som fulgte ordinære læreplaner, er antallet deltakere i vgo over 25 år omtrent likt som forrige skoleår.
Nesten 23 000 personer søkte videregående opplæring for voksne mellom 1. august 2024 og 31. juli 2025. Dette er første årgang med søkere Udir har tall på, og vi har dermed ikke tall på endringen i antall søkere. Fylkene har imidlertid uttrykt at det har vært en stor økning i antall søkere sammenlignet med tidligere år.
Blant søkerne var 62 prosent kvinner. 80 prosent var over 25 år. Det var flest søkere til helse- og oppvekstfag og påbygg/fag for studiekompetanse. Helsearbeiderfaget var den yrkesfaglige sluttkompetansen med flest søkere.
Det er først neste år at Udir vil ha oversikt over hvor mange av søkerne som faktisk startet i videregående opplæring, hvilket utdanningsprogram de begynte på, og hvilke moduler og fag de fullførte.