Færre elever opplever mobbing og flere er motiverte
Støtte fra lærer
Arbeid med relasjoner er noe av det viktigste dere som jobber på skolen gjør for å skape et trygt og godt skolemiljø. Gode relasjoner er grunnleggende for et inkluderende fellesskap, der alle elevene har det trygt og godt. Les mer i artikkelen
Gode relasjoner skaper trygge og gode skolemiljø
Flest elever på 7. trinn opplever at lærerne bryr seg om dem
Det er flest elever på 7. trinn som opplever at «de fleste» eller «alle» lærerne bryr seg om dem. 83 prosent av elevene på 7. trinn har denne opplevelsen, mot 80 prosent på vg1 og 74 prosent på 10. trinn. Andelen som opplever at lærerne bryr seg er også opp 1 prosentpoeng på 7. trinn og 2 prosentpoeng opp på 10. trinn og vg1, sammenlignet med i fjor. Mens kurven over elever som opplever at lærerne bryr seg hadde en nedgang fra 2020 til 2023, ser vi en liten stigning de siste to årene.
Beregning av indikatoren støtte fra lærer
Indikatoren Støtte fra lærer baseres på de fem spørsmålene: «Opplever du at lærerne dine bryr seg om deg?», «Opplever du at lærerne behandler deg med respekt?», «Opplever du at lærerne dine har tro på at du kan gjøre det bra skolen?», «Når jeg har problemer med å forstå arbeidsoppgaver på skolen, får jeg god hjelp av lærerne», «Jeg ber læreren om hjelp hvis det er noe jeg ikke får til», «Lærerne hjelper meg slik at jeg forstår det jeg skal lære».
Det er små forskjeller mellom gutter og jenter i andelen som opplever at lærer bryr seg. Det er heller ingen særlig forskjell mellom elever på yrkesfaglige og studieforberedende utdanningsprogram. Blant utdanningsprogrammene er det høyest andel elever som opplever at lærerne bryr seg på håndverk, design og produktutvikling og musikk, dans og drama, med henholdsvis 88 og 87 prosent. Lavest er andelen på medier og kommunikasjon og salg, service og reiseliv, med 75 prosent.
Flest elever på vg1 opplever at lærerne behandler dem med respekt
Det er flest elever på vg1 som opplever at «de fleste» eller «alle» lærerne behandler dem med respekt. 86 prosent av elevene på vg1 har denne opplevelsen, mot 84 prosent på 7. trinn og 78 prosent på 10. trinn. Andelene er opp 2 prosentpoeng på samtlige tre trinn, sammenlignet med i fjor. Mens kurven over elever som opplever at lærerne behandler dem med respekt hadde en negativ utvikling fra 2020 til 2023, ser vi en positiv utvikling de siste to årene også her.
Blant utdanningsprogrammene er det høyest andel elever som opplever at lærerne behandler dem med respekt på musikk, dans og drama, med 93 prosent. Lavest er andelen på salg, service og reiseliv, med 79 prosent. Det er en noe høyere andel elever på studieforberedende enn på yrkesfaglige utdanningsprogram som opplever at lærerne behandler dem med respekt, henholdsvis 88 mot 84 prosent.
Det er små forskjeller mellom guttene og jentene i andeler som opplever at lærerne behandler dem med respekt. Dette er gjennomgående på alle tre trinn.
Generelt er det flest elever på 7. trinn som er tilfredse med støtten fra læreren
Når vi ser på de tre øvrige spørsmålene som inngår i indikatoren Støtte fra lærer, finner vi i stor grad de samme mønstrene som i de to spørsmålene vi har beskrevet over. Det er flest elever på 7. trinn som er tilfredse med støtten fra læreren. Det er rundt 85 prosent av elevene her som er enige i at læreren hjelper dem slik at de forstår det de skal lære, at de ber læreren om hjelp hvis det er noe de ikke får til og at lærerne gir god hjelp til å forstå arbeidsoppgaver når eleven har problemer. Andelene blant elever på 10. trinn ligger omtrent 10 prosentpoeng lavere på disse tre spørsmålene, mens de for vg1-elever ligger fra 80 til 82 prosent. Det er også små forskjeller i tilfredshet mellom guttene og jentene på disse tre indikatorspørsmålene. Når det gjelder å be læreren om hjelp hvis det er noe de ikke forstår eller får til, er det en noe lavere andel jenter enn gutter på samtlige tre trinn.