Færre elever opplever mobbing og flere er motiverte
Mobbing og trivsel
Regelverket
I Opplæringsloven § 12-2 står det at alle elever har rett til et trygt og godt skolemiljø, som fremmer helse, inkludering, trivsel og læring. Dette utdypes i overordnet del av læreplanverket.
Andelen elever som svarer at de opplever mobbing, avtar med økende alder/trinn. Ser vi til de øvrige trinnene som gjennomfører Elevundersøkelsen, hvor deltakelse i Elevundersøkelsen er frivillig (5., 6., 8. og 9. trinn og vg2 og vg3), ser vi at andelen er høyest på 5. trinn og lavest på vg3. På 5. trinn er det 14,6 prosent av elevene som svarer at de opplever mobbing, på vg3 er andelen 3,7 prosent.
Utviklingen i andelen elever som svarer at de trives godt på skolen, er ganske stabil for alle trinnene. Sammenligner vi med fjoråret, øker likevel andelen elever som trives med én til to prosentpoeng på samtlige trinn, med unntak av 5. og 6. trinn som er på samme nivå som i fjor. Andelen elever som svarer at de trives godt, er høyest på vg1 med 89 prosent og lavest på 10. trinn med 83 prosent.
I det følgende ser vi nærmere på mobbing og trivsel for de obligatoriske trinnene 7. og 10. trinn og vg1.
Mobbingen avtar på alle trinn
I Elevundersøkelsene for 2022 og 2023 økte andelen elever som oppga at de opplevde mobbing betraktelig. I 2024 stoppet økningen opp. I år ser vi en tydelig nedgang på samtlige tre trinn. På 7. og 10. trinn er nedgangen på ett prosentpoeng, mens nedgangen er på 0,8 prosentpoeng på vg1. Sammenlignet med 2018 er tallene fortsatt høye, men utviklingen peker nå i en positiv retning.
På vg1 opplever 5,5 prosent av elevene mobbing. Sammenligner vi med elevene på 7. trinn, er andelen her omtrent dobbelt så høy, med 11,3 prosent.
Flest elever på 10. trinn og vg1 opplever mobbing i klasserommet
Av de elevene som opplever mobbing på 10. trinn og i vg1, er det flest elever som svarer at mobbingen foregikk i klasserommet. Henholdsvis 61 og 62 prosent svarer dette. For elever på 7. trinn foregår mobbingen derimot i klart størst grad i skolegården. 74 prosent av elevene som opplever mobbing svarer dette. På 7. trinn rapporterer elevene generelt om langt mindre mobbing på andre steder, som i korridoren, på skoleveien, i garderoben, på do og kantina, enn elever på 10. trinn og vg1.
En relativt høy andel av elever som har opplevd mobbing på 10. trinn og vg1 rapporterer om at denne mobbingen også skjer andre steder enn i klasserommet. For eksempel svarer 56 prosent av elever på 10. trinn at de har blitt mobbet i korridoren og 39 prosent i vg1 at de har blitt mobbet i kantina.
Beregningen av «Mobbing på skolen»-andelen
I Elevundersøkelsen blir elevene stilt tre spørsmål:
- Er du blitt mobbet av andre elever på skolen de siste månedene?
- Er du blitt mobbet digitalt (mobil, iPad, PC) de siste månedene?
- Er du blitt mobbet av voksne på skolen de siste månedene?
Elever som har svart at de er mobbet «To–tre ganger i måneden» eller oftere, inngår i tallene om mobbing for det enkelte spørsmålet. I «Mobbing på skolen»-andelen inngår elever som har svart at de blir mobbet på ett eller flere av de tre spørsmålene om mobbing. Elever som svarer at de blir mobbet på flere måter (f.eks. både av andre elever og digitalt), telles bare én gang i «Mobbing på skolen»-andelen. I tillegg er elever som svarer at de er mobbet digitalt av personer utenfor skolen trukket fra.
Flere jenter enn gutter opplever mobbing på 7. trinn
På 7. trinn er det flere jenter enn gutter som har opplevd mobbing, mens det er flere gutter enn jenter som svarer at de har opplevd mobbing på 10. trinn og vg1.
Ser vi på utviklingen det siste året, er nedgangen i andelen elever som opplever mobbing større hos jentene enn hos guttene på alle tre trinn. Mens nedgangen for gutter er på 0,7 prosentpoeng på 7. trinn og vg1, og 0,9 prosentpoeng på 10. trinn, er nedgangen på 1,3 prosentpoeng for jentene på 7. trinn. På 10. trinn er nedgangen 1,1 prosentpoeng og 0,8 prosentpoeng i vg1.
Færrest elever i Rogaland og Møre og Romsdal opplever mobbing
Andelen elever som oppgir at de blir mobbet, varierer noe på tvers av fylkene. At et fylke har høy andel av elever som opplever mobbing på et trinn, er ikke ensbetydende med at fylket har høye mobbetall på de andre trinnene. Finnmark har den høyeste andelen på 7. trinn, men har den tredje laveste andelen på vg1. Vestfold og Møre og Romsdal er de eneste fylkene som har under 10 prosent andel av elevene som opplever mobbing på alle tre trinn.
På tvers av de tre trinnene, har Troms og Finnmark den klart høyeste andelen av elever som opplever mobbing, og Rogaland og Møre og Romsdal har den laveste andelen.
Færre elever på studieforberedende enn på yrkesfag rapporterer om mobbing
Yrkesfagelevene på vg1 melder om mer mobbing enn elevene på studieforberedende, henholdsvis 7 prosent mot 3,9 prosent. Forskjellen har vært synlig over flere år. Andelen er 0,9 prosentpoeng lavere for studieforberedende og 0,8 prosent lavere for yrkesfaglige elever i år, sammenlignet med fjoråret. Flest elever opplever mobbing på utdanningsprogrammet bygg- og anleggsteknikk. Bygg- og anleggsteknikk er også det eneste utdanningsprogrammet som har en høyere andel i år enn i fjor. Den laveste andelen finner vi på idrettsfag og musikk, dans og drama. Den største nedgangen sammenlignet med i fjor, finner vi på informasjonsteknologi og medieproduksjon og frisør, blomster, interiør og eksponeringsdesign.
Resultater fra Lærlingundersøkelsen for 2025 viser at når elevene på yrkesfag går ut i lære i bedrifter, øker trivselen, og mobbingen går ned. Det er 2,8 prosent av lærlingene som svarer at de blir mobbet på arbeidsplassene, som er den laveste andelen som er målt tilbake til 2018.
*Kunst, design og arkitektur, Håndverk, design og produktutvikling og Påbygging til generell studiekompetanse har for få elever til at resultater vises i 2025.
Flere blir mobbet på skolen enn digitalt
Det er flere elever som svarer at de har blitt mobbet av andre elever på skolen, enn som svarer at de har blitt mobbet digitalt eller av voksne på skolen. Andelen elever som blir mobbet av andre elever på skolen, avtar med 0,5 prosentpoeng på både 7. og 10. trinn, og 0,6 prosentpoeng på vg1, sammenlignet med i fjor. Fortsatt ligger andelen høyt når vi sammenligner mot målingene tilbake til 2018, men vi ser altså positive tendenser de siste årene.
Nedgang i digital mobbing på alle trinn
Også andelen elever som opplever å bli mobbet digitalt på skolen beveger seg nedover på alle trinn, sammenlignet med fjoråret. På 10. trinn går andelen ned 0,4 prosentpoeng, 0,3 prosentpoeng på 7. trinn og 0,2 prosentpoeng på vg1.
Den vanligste måten å bli mobbet på digitalt er «å bli kalt stygge ting og ertet». Rundt 8 av 10 blant de som har opplevd digital mobbing på 7. og 10. trinn svarer dette. På vg1 er det tilsvarende 7 av 10.
*Merk! Tallene viser til andelen som har blitt mobbet digitalt, uavhengig av om mobbingen er gjort av personer på skolen eller utenfor skolen. I samletallet for mobbing (se kapitlet «Mobbingen avtar på alle trinn») er andelen som svarer at de er mobbet av personer utenfor skolen trukket fra, men altså ikke i tallene i grafikken over.
Blant de elevene som opplever digital mobbing på 7. trinn, er det flest som opplever å bli mobbet av personer som de ikke kjenner. En del opplever også å bli mobbet av andre elever fra klassen. På 10. trinn og vg1 er det tilsvarende flest som opplever å bli mobbet av andre elever på skolen som ikke går i klassen. Imidlertid er det nesten like mange som svarer at de har blitt mobbet digitalt av andre personer som ikke går på skolen og personer de ikke kjenner.
I perioden 2018 og 2019 var det flere elever på 10. trinn enn på 7. trinn som opplevde å bli mobbet digitalt. De siste tre årene har bildet endret seg. I 2025 er det 3,8 prosent av elevene på 7. trinn og 3,7 prosent på 10. trinn som svarer at de har blitt mobbet digitalt. For elever på 7. trinn er dette en nedgang på 0,3 prosentpoeng, og 0,4 prosentpoeng på 10. trinn. Andelen elever som opplever digital mobbing er klart lavere på vg1, hvor 2,4 prosent svarer at de har blitt mobbet digitalt. Dette er en liten nedgang på 0,2 prosentpoeng sammenlignet med i fjor.
Det er flere jenter enn gutter som opplever digital mobbing på 7. trinn, men flere gutter enn jenter som opplever digital mobbing på 10. trinn og vg1.
På spørsmål om hvordan de ble mobbet digitalt, er det klart flere jenter enn gutter på 7. trinn som svarer at de «ble holdt utenfor og baksnakket» og at «noen spredte ting på nettet som såret dem». Det er flere gutter enn jenter som svarer at de «ble kalt stygge ting og ertet». På 10. trinn er det omtrent like mange gutter som jenter som svarer at «noen spredte ting på nettet som såret dem», men flere gutter som både svarer at de «ble holdt utenfor og baksnakket» og at «noen spredte ting på nettet som såret dem». På vg1 er det forholdsvis likt, men noen flere gutter enn jenter som svarer at de ble kalt stygge ting og ertet.
Klar nedgang i andel elever som opplever mobbing fra voksne på alle trinn
Det er en klar nedgang i andelen elever som svarer at de har blitt mobbet av voksne, særlig på 10. trinn, hvor det er en nedgang på 0,6 prosentpoeng sammenlignet med i fjor. På 7. trinn og vg1 er nedgangen på 0,3 prosentpoeng. Andelen som har opplevd å bli mobbet av voksne er omtrent dobbelt så høy på 10. trinn, sammenlignet med vg1. At de voksne «sier sårende ord», er den formen for mobbing fra voksne som flest elever rapporterer om.
Andelen som opplever mobbing fra voksne, gikk gradvis nedover i perioden 2018–2021 for alle trinn. De siste tre årene har andelen ligget på et klart høyere nivå, men årets andel peker i en positiv retning.
Flere elever trives godt på skolen
Sammenlignet med i fjor er det noen flere elever som svarer at de trives «Godt» eller «Svært godt» på skolen. På samtlige tre trinn er økningen på ett prosentpoeng. Andelen elever som svarer at de trives er høyest på vg1, hvor nesten 9 av 10 svarer at de trives. På både 7. og 10. trinn har det vært en jevn, men svak nedgang i andelen elever som trives godt fra 2018 til 2023, men de siste to årene har andelen økt i positiv retning. På vg1 har andelen holdt seg stabilt høy i samme periode. I motsatt ende av skalaen svarer henholdsvis 3,4 prosent og 5,2 prosent på 7. trinn og 10. trinn at de «Ikke trives noe særlig» eller «Ikke i det hele tatt». Tilsvarende tall i vg1 er 2,8 prosent. Dette er en lavere andel enn i fjor for alle trinn.
Det er små forskjeller i gutters og jenters trivsel på skolen på 7. trinn og vg1. Forskjellen er noe større på 10. trinn, hvor 86 prosent av guttene svarer at de trives godt, mot 82 prosent av jentene.
Forskjellen er også liten mellom yrkesfaglige og studieforberedende utdanningsprogram. På studieforberedende er det 89 prosent som trives godt, mot 88 prosent på yrkesfag. Det er to prosentpoeng flere elever på yrkesfag som trives godt sammenlignet med i fjor. På vg1 er det flest elever på idrettsfag og musikk, dans og drama som svarer at de trives på skolen, begge med 93 prosent. Lavest andel av elever som trives godt finner vi på informasjonsteknologi og medieproduksjon, men det er likevel 83 prosent som svarer at de trives.
Det er forskjeller mellom fylkene i andelen elever som trives godt eller svært godt på skolen. Oslo har den høyeste andelen elever som trives på både 7. trinn og 10. trinn, med henholdsvis 88 og 87 prosent på 7. og 10. trinn. Laveste andel finner vi i Finnmark for både 7. og 10. trinn. Her er det 73 prosent som svarer at de trives på 7. trinn og 77 prosent på 10. trinn. Det er mindre forskjeller blant fylkene i andel elever som trives godt på vg1. Høyest andel finner vi i Telemark og Agder med henholdsvis 91 og 90 prosent. Lavest andel finner vi i Finnmark med 84 prosent.
Omtrent halvparten av elever som opplever mobbing trives godt på skolen
I gruppen elever som svarer at de blir mobbet, er det over halvparten på 7. trinn og vg1 som svarer at de, til tross for at de opplever mobbing, trives godt eller svært godt på skolen. På 10. trinn er det rundt 4 av 10 som svarer at de trives godt, selv om de opplever mobbing. Vi ser at denne andelen øker 3 prosentpoeng på vg1 og 1 prosentpoeng på 7. og 10. trinn sammenlignet med i fjor. Resultatene viser at opplevelsen av mobbing slår ulikt ut på elevenes trivsel.
I gruppen elever som svarer at de ikke blir mobbet, er det til sammenligning 92 prosent som svarer at de trives godt på skolen på 7. trinn, 91 prosent på vg1 og 89 prosent på 10. trinn.
En del elever som opplever mobbing, har ingen å være med i friminuttene
Blant elever som oppgir at de blir mobbet, er det langt flere som oppgir at de ikke har medelever å være med i friminuttene, sammenlignet med de som ikke opplever mobbing.
I gruppen elever som opplever mobbing, svarer henholdsvis 17 og 18 prosent på 10. trinn og vg1 at de «Aldri» eller «Sjelden» har noen å være sammen med i friminuttene. Tilsvarende tall på 7. trinn er langt lavere, med 5 prosent. Blant elever som svarer at de ikke blir mobbet, oppgir de fleste å ha medelever å være med i friminuttene. Av disse elevene svarer kun 0,5, 1,2 og 2,7 prosent, på henholdsvis 7. trinn, 10. trinn og vg1, at de «Aldri» eller «Sjelden» har medelever å være sammen med i friminuttene. Andelene har vært stabile de siste årene.
Flest elever på 7. trinn opplever at skolen gjør noe for å få slutt på mobbingen
Elever som svarer at de opplever mobbing får spørsmål om skolen gjorde noe for å hjelpe dem. Det er klart flere elever på 7. trinn som opplever at de får hjelp fra skolen enn på 10. trinn og vg1. På 7. trinn er det rundt halvparten av de som opplever mobbing som svarer at de får hjelp fra skolen. På 10. trinn er det 31 prosent og på vg1 er det 28 prosent. Disse tallene har vært svært stabile siden 2018.
Andelen elever som oppgir at skolen ikke hjalp dem fordi skolen ikke kjente til at de ble mobbet, øker med alder og klassetrinn. På vg1 oppgir nær halvparten dette som årsak, mens det gjelder omtrent 3 av 10 på 7. trinn og rundt 4 av 10 på 10. trinn.
Det er flest elever på 10. trinn som opplever at skolen ikke gjorde noe når de meldte fra om mobbingen. 28 prosent av de elevene som har opplevd mobbing på 10. trinn rapporterer at skolen kjente til mobbingen, men gjorde ikke noe for å hjelpe eleven. Tilsvarende tall er henholdsvis 23 og 16 prosent for vg1 og 7. trinn. Tallene er stabile tilbake til 2018.