Færre elever opplever mobbing og flere er motiverte

Hovedfunn

I dette notatet omtaler vi resultatene på de obligatoriske trinnene. Vi presenterer først et overordnet bilde av elevenes oppfatning av trivsel og læringsmiljø. Deretter omtaler vi mer detaljert utviklingen i utvalgte tema – mobbing, trivsel, motivasjon og støtte fra lærer.   

  • Andelen elever som opplever mobbing, går tydelig ned sammenlignet med de tre siste årene.
  • På 7. trinn svarer 11 prosent at de har vært utsatt for mobbing, på 10. trinn er andelen 10 prosent og i vg1 er andelen 6 prosent. 
  • I gruppen elever som opplever mobbing, svarer omtrent halvparten på 7. trinn og i vg1 at de trives godt på skolen. På 10. trinn utgjør de 4 av 10. 
  • Det er en økende andel elever på 7. og 10. trinn og vg1 som opplever støtte fra lærer, sammenlignet med 2023 og 2024.
  • De fleste elever trives på skolen. Sammenlignet med fjoråret, øker andelen elever som trives med ett prosentpoeng på samtlige trinn. 89 prosent på vg1, 85 prosent på 7. trinn og 83 prosent på 10. trinn, svarer at de trives godt. 
  • Etter flere år med færre motiverte elever, beveger tallene i år seg i en positiv retning. På 7. trinn er det riktignok 1 prosentpoeng færre elever som svarer at de er interessert i å lære, men på 10. trinn øker andelen med 3 prosentpoeng og på vg1 øker andelen med 2 prosentpoeng.  
  • Klart flere elever på yrkesfag enn på studieforberedende liker skolearbeidet godt.

Resultater fra Elevundersøkelsen

Om Elevundersøkelsen