Færre elever opplever mobbing og flere er motiverte

Elevenes motivasjon

Læreplanverket

I overordnet del av læreplanverket står det at skolen skal legge til rette for læring for alle elever og stimulere den enkeltes motivasjon, lærelyst og tro på egen mestring.

Stabile tall for motivasjon

Årets skår på indikatoren motivasjon er opp ett poeng for både 10. trinn og vg1. 7. trinn er på samme nivå som i fjor. Sammenligner vi alle målinger tilbake til 2018 se vi at nivået på motivasjon har falt jevnt. For 10. trinn er årets måling første gang at snittet stiger siden 2018, for vg1 siden 2020. 

Flere elever er interessert i å lære på vg1 enn på 7. og 10. trinn

Det er klart flere elever som er interessert i å lære på vg1, enn på 7. og 10. trinn. Mens 69 prosent av elevene på vg1 svarer at de er interessert i å lære på skolen «I mange» eller «I alle eller de fleste fag», er andelen 58 prosent på både 7. og 10. trinn. For vg1 og 10. trinn er resultatet henholdsvis opp 2 og 3 prosentpoeng sammenlignet med i fjor. For 7. trinn går andelen ned 1 prosentpoeng. Andel elever som er interesserte i å lære falt markant fra 2018 til 2023. Fjorårets og årets resultat viser derimot en mer stabil utvikling med noe økt interesse til å lære.

Beregning av indikatoren motivasjon

Flere jenter enn gutter svarer at de er interessert i å lære i mange eller alle fag på både 7. og 10. trinn. I vg1 er det helt likt. 

Omtrent like mange elever på yrkesfaglige som på studieforberedende utdanningstyper er interessert i å lære i «mange» eller «de fleste eller alle fag» på skolen. Rundt 2 av 3 er interesserte i å lære innenfor begge utdanningstyper. Andelen er klart høyest på utdanningsprogrammet elektro og datateknologi, med 79 prosent, og lavest på medier og kommunikasjon og salg, service og reiseliv, med henholdsvis 59 og 61 prosent. 

Blant fylkene har Telemark og Møre og Romsdal høyest andel elever på vg1 som er interessert i å lære i mange, de fleste eller alle fag på vg1, med henholdsvis 74 prosent og 72 prosent. Lavest er andelen i Akershus med 66 prosent. På både 7. og 10. trinn er den høyeste andelen av elever som er interessert i å lære i Oslo, med 63 prosent på begge trinn. Den laveste andelen finner vi i Finnmark på 7. trinn (43 prosent) og Møre og Romsdal på 10. trinn (54 prosent). 

Andelen elever som liker skolearbeidet øker på 10. trinn og vg1

Sammenlignet med 2018 er det færre av elevene som svarer at de liker skolearbeidet. Nedgangen var særlig stor fra 2022 til 2023. De to siste årene ser vi derimot en svak positiv utvikling, sammenlignet med bunnåret 2023. 

På 7. trinn og vg1 er det i overkant av 4 av 10 som svarer at de liker skolearbeidet, og på 10. trinn er det i underkant av 3 av 10. Det er noen flere jenter enn gutter som liker skolearbeidet på 7. trinn, mens det er relativt likt mellom kjønnene på 10. trinn. På vg1 er det klart flere gutter enn jenter som liker skolearbeidet, 45 prosent av guttene mot 38 prosent av jentene. Det er klart flere elever på yrkesfag som svarer at de liker skolearbeidet enn på studieforberedende, henholdsvis 47 mot 36 prosent.  

Færre elever på 10. trinn enn 7. trinn og vg1 gleder seg til å gå på skolen

Andelen elever som er litt eller helt enig i at de gleder seg til å gå på skolen er klart lavest for elever på 10. trinn og høyest for elever på vg1. Etter flere år med nedgang, ser vi at andelen elever som svarer at de gleder seg til å gå på skolen har økt svakt de to siste årene. For 10. trinn er andelen to prosentpoeng opp sammenlignet med i fjor. 

Flere jenter enn gutter gleder seg til å gå på skolen på 7. trinn, mens andelen er relativt lik mellom jenter og gutter på 10. trinn og vg1.