Færre elever opplever mobbing og flere er motiverte

Avslutning

Resultatene fra årets Elevundersøkelse viser at de aller fleste elevene trives godt på skolen. Det er flere elever som svarer at de trives sammenlignet med de to siste årene. De aller fleste elevene er fornøyde med lærerne sine, skolen de går på og støtten de får hjemmefra. De fleste har noen å være sammen med i friminuttene og har noen å snakke med i klassen dersom de er plaget av noe. 

Den negative utviklingen vi så etter pandemien med økende mobbing stoppet opp i fjor. I år ser vi en tydelig positiv trend. Selv om resultatene peker i en positiv retning, er det fortsatt en relativt høy andel elever som svarer at de ikke trives eller er motiverte for skolearbeid. Det er også mange elever som svarer at de blir mobbet.

I rapporten fra årets Ungdata-undersøkelse er mobbetallene de høyeste som er registrert blant elever fra 8. trinn til vg3 siden kartleggingen startet. Forsker Anders Bakken skriver likevel at «de fleste unge har sterke nettverk rundt seg, både hjemme, på skolen og i fritiden. Samtidig er det også mange som strever med psykiske og fysiske plager, mistrivsel på skolen, mobbing, vold eller trakassering». Bakken skriver at «funnene reflekterer nok at mange unge kan ha det både bra og vanskelig på én gang». Dette samsvarer godt med funnene fra årets Elevundersøkelse, der vi ser at omtrent halvparten av elevene som oppgir å ha opplevd mobbing på 7. trinn og vg1 samtidig svarer at de trives på skolen. Ungdata-rapporten trekker også fram positive tendenser, som at andelen ungdom som rapporterer om psykiske plager og ensomhet ikke øker lenger. For jenter er det en nedgang.

Den negative utviklingen fram til 2023, etterfulgt av en bedring i resultatene de siste to årene, er en tendens vi også ser i andre nasjonale og internasjonale studier om skolemiljø. Ser vi til Sverige og deres elevundersøkelse, Skolenkäten, viser resultater der at andelen elever på 8. trinn som svarer at de kjenner seg trygge på skolen, falt jevnt frem til 2023. De to siste årene ser vi derimot en svak økning i andel elever i Sverige som kjenner seg trygge. I Danmark viser Barne- og Kunnskapsdepartementets utdanningsstatistikk at andelen elever på 8. trinn som opplever mobbing økte fra ca. 6 prosent i skoleåret 2017–18 til 11 prosent i 2023–24. I 2024–25 er det en nedgang, selv om denne riktignok bare er på 0,5 prosentpoeng. Tall fra 2025–26 er ikke publisert enda.  

Sammenligner vi andelen barn og unge som opplever mobbing med andre land i Europa, ser vi at Norge forholdsmessig sett har en lav andel av barn og unge som oppgir at de blir mobbet. Ifølge oversikten fra Health Behaviour in School-aged Children (HBSC) 2023, ligger Norge i den laveste tredjedelen når det gjelder 11-åringer. For 13- og 15-åringer plasserer Norge seg blant de ti landene med lavest andel elever som rapporterer å ha opplevd mobbing, av totalt 40 land.

Mot slutten av januar 2026 publiserer Utdanningsdirektoratet rapporten «Mobbing i en hardere elevkultur: elevenes og de ansattes erfaringer med skolemiljø, utenforskap og rapportering», gjennomført av NTNU Samfunnsforskning. Her gjør forskerne et dypdykk i økningen i elevenes rapportering av mobbing i Elevundersøkelsen de siste årene. Målet er å forstå denne utviklingen i lys av elevers og ansattes erfaringer med skolemiljø, ungdomskultur og forståelsen av hva mobbing er.

Dypdykket vil bli tilgjengelig her