Plan for videreutvikling av prøvefeltet - anbefalinger om veivalg

Formål for de to prøvetypene

Vi foreslår at prøvene som skal støtte styring og kvalitetsutvikling har følgende formål:

Formålet med prøvene som skal støtte styring og kvalitetsutvikling er å gi skolen kunnskap om elevenes ferdigheter som skal danne grunnlag for styring og kvalitetsutvikling på skole-, skoleeier- og nasjonalt nivå.

Vi foreslår at prøvene som skal støtte underveisvurdering har følgende formål:

Formålet med prøvene som skal støtte underveisvurdering er å gi skolen kunnskap om elevenes ferdigheter/kompetanse som skal danne grunnlag for underveisvurdering og legge til rette for måling av elevenes progresjon.

Omtale og benevning

Da modellen med to prøvetyper ble lansert i rapporten «Prøver i fagfornyelsen», ble de omtalt med arbeidstitlene nye nasjonale prøver og progresjonsprøver. Etter at rapporten ble framlagt, erfarte vi at disse titlene ble oppfattet på en utilsiktet måte. Dersom man betrakter nye nasjonale prøver som en ren videreutvikling av dagens nasjonale prøver, kan det synes som de nye prøvene innebærer en betydelig reduksjon av nytteverdi på klasseromsnivå. Det er jo riktig dersom man betrakter dagens nasjonale prøver opp mot de foreslåtte styringsprøvene isolert sett, men i kombinasjon med prøvene som skal støtte underveisvurdering vil informasjonen på klasseromsnivå bli rikere med den nye modellen. Bruk av arbeidstittelen nye nasjonale prøver kan dermed bidra til en misforståelse om at den nye prøvemodellen gir mindre nytteverdi i klasserommet.

Progresjonsprøver er også et begrep vi har erfart at kan være misvisende, ettersom en slik prøve ikke vil måle progresjon i seg selv. For eksempel vil ikke elevene få noe informasjon om sin progresjon første gang de gjennomfører prøvene. Det vi derimot ønsker å utvikle, er prøver som hver for seg gir god støtte til underveisvurdering og som samlet sett kan gi informasjon om elevenes progresjon. Vi mener derfor at prøvene heretter bør omtales som prøver som støtter styring og kvalitetsutvikling og prøver som støtter underveisvurdering, inntil vi har fått forankret mer hensiktsmessige navn hos brukerne.