Evaluering av fagfornyelsen

Universitetet i Oslo (UiO) har fått midler til å evaluere nye læreplaner i skolen. Evalueringen skal foregå over fem år og settes i gang høsten 2019.   

Hva skal det forskes på? 

UiO skal analysere fagfornyelsens intensjoner, endringsprosesser og arbeidsformer i utvikling og bruk av læreplanene.  De skal også se på virkninger i skolens praksis og elevenes læring.

De skal formidle praksisnær kunnskap om hvordan skolene i evalueringsprosjektet jobber med:

  • tverrfaglighet
  • dybdelæring
  • pedagogisk bruk av IKT
  • undervisningen
  • samarbeid i profesjonsfellesskapet

Evalueringen skal også gi oss kunnskap om hvordan arbeidet med fagfornyelsen styres og ledes i kommunene og på skolene.   

Funnene fra evalueringen blir publisert underveis i prosjektperioden. 

Hvem bestemmer hva som skal evalueres?

Evalueringen ledes av et eget programstyre. De bestemmer hvilke forskningsprosjekter som skal settes i gang.

  • Elaine Munthe (leder), professor og dekan ved Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora, Universitetet i Stavanger.
  • Ola Erstad, professor og instituttleder ved Institutt for pedagogikk, Universitetet i Oslo
  • Lise Tingleff Nielsen, områdesjef for grunnskole, Danmarks Evalueringsinstitutt
  • Knut Martin Mørken, professor ved Matematisk institutt, Universitetet i Oslo
  • Torjer Andreas Olsen, professor ved Senter for samiske studier, Universitetet i Tromsø
  • Elise Wedde, seniorrådgiver, Utdanningsforbundet
  • Kristin Eidet Robstad, Kommunaldirektør i nye Kristiansand kommune
  • Kjersti Flåten, divisjonsleder for Divisjon for kunnskap, analyse og formidling, Utdanningsdirektoratet
  • Hallvard Thorsen, Seniorrådgiver i Kunnskapsdepartementet stiller i programstyremøtene som observatør

 

Hvorfor evaluere?

Kunnskapen skal brukes til å justere fagfornyelsen underveis, og vil være et viktig grunnlag for fremtidig politikkutforming. Det skal også komme elevene i den norske skolen til gode.

Neste utlysning høsten 2019

Allerede til høsten kommer en ny utlysning som vil inkludere kunnskapsbehovene knyttet til samiske perspektiver i fagfornyelsen.  

 

Fant du det du lette etter?

0/250
0/250

Tusen takk for hjelpen!