Hopp til hovedinnhold
logologo
  • Høyringar
  • Kalender
  • Presse
  • Om Udir
  • In English
    • Velg nivå

      • Barnehage
      • Grunnskole
      • Videregående
    • Spesielt for

      • Private barnehager
      • Private skoler
      • Voksenopplæring
    • Annen opplæring

      • SFO
      • Kulturskolen
      • Folkehøgskoler
    • Barnehage

      • Rammeplan og støttemateriell
      • Barnehagemiljø
      • Omsorg
      • Lek
      • Læring
    • Skole og fagopplæring

      • Læreplanverket
      • Tilpasset opplæring
      • Vurderingspraksis
      • Skolemiljø
      • Opplæring i bedrift
      • Fravær
    • Temasider

      • Overganger
      • Minoritetsspråklige og flyktninger
      • Spesialpedagogikk
      • PP-tjenesten (PPT)
      • Samisk
      • Nasjonale minoriteter
    • Eksamen

      • Eksamen - oversikt
      • Finn eksamensoppgaver
      • Administrere eksamen
      • Forberede og ta eksamen
      • Muntlig eksamen
      • Privatisteksamen
    • Prøver

      • Prøver - oversikt
      • Nasjonale prøver
      • Kartleggingsprøver
    • Dokumentasjon

      • Vitnemål og kompetansebevis
      • Realkompetansevurdering
    • Kvalitet

      • Arbeid med kvalitet og kompetanse
      • Sikkerhet og beredskap
      • Ståstedsanalyser
      • Læremidler
      • Samarbeid med andre
    • Kompetansetilbud

      • Videreutdanning
      • Tilskudd for lokal kompetanseutvikling
      • Kompetansepakker
      • Alle kompetanseutviklingstilbud
    • Digitalisering

      • Digitalisering i skolen
      • Kunstig intelligens i skolen
      • Mobiler og smartklokker i skolen
    • Tall og forskning

      • Forskning og annet kunnskapsgrunnlag
      • Statistikk
      • Finn forskning og statistikk
      • Systemer for datainnsamling
      • Internasjonale studier
      • Barnehagefakta
      • Grunnskolens informasjonssystem (GSI)
    • Publikasjoner

      • Vetuva
      • Spørsmål til Skole-Norge
      • Spørsmål til Barnehage-Norge
      • Utdanningsspeilet
    • Brukerundersøkelser

      • Alle brukerundersøkelser
      • Elevundersøkelsen
      • Lærlingundersøkelsen
      • Foreldreundersøkelsen i skole
      • Foreldreundersøkelsen i barnehage
      • Lærerundersøkelsen
    • Regelverkstema

      • Barnehage – oversikt regelverk
      • Opplæring – oversikt regelverk
      • Spesielt for private skoler
      • Maler
      • Personvern (GDPR)
    • Tilsyn

      • Tilsyn - oversikt
      • Melde bekymring
    • Tilskudd

      • Tilskudd – oversikt
      • Tilskuddssatser

    • Barnehage
    • Grunnskole
    • Videregående
    • Private barnehager
    • Private skoler
    • Voksenopplæring
    • SFO
    • Kulturskolen
    • Folkehøgskoler

    • Rammeplan og støttemateriell
    • Barnehagemiljø
    • Omsorg
    • Lek
    • Læring
    • Læreplanverket
    • Tilpasset opplæring
    • Vurderingspraksis
    • Skolemiljø
    • Opplæring i bedrift
    • Fravær
    • Overganger
    • Minoritetsspråklige og flyktninger
    • Spesialpedagogikk
    • PP-tjenesten (PPT)
    • Samisk
    • Nasjonale minoriteter

    • Eksamen - oversikt
    • Finn eksamensoppgaver
    • Administrere eksamen
    • Forberede og ta eksamen
    • Muntlig eksamen
    • Privatisteksamen
    • Prøver - oversikt
    • Nasjonale prøver
    • Kartleggingsprøver
    • Vitnemål og kompetansebevis
    • Realkompetansevurdering

    • Arbeid med kvalitet og kompetanse
    • Sikkerhet og beredskap
    • Ståstedsanalyser
    • Læremidler
    • Samarbeid med andre
    • Videreutdanning
    • Tilskudd for lokal kompetanseutvikling
    • Kompetansepakker
    • Alle kompetanseutviklingstilbud
    • Digitalisering i skolen
    • Kunstig intelligens i skolen
    • Mobiler og smartklokker i skolen

    • Forskning og annet kunnskapsgrunnlag
    • Statistikk
    • Finn forskning og statistikk
    • Systemer for datainnsamling
    • Internasjonale studier
    • Barnehagefakta
    • Grunnskolens informasjonssystem (GSI)
    • Vetuva
    • Spørsmål til Skole-Norge
    • Spørsmål til Barnehage-Norge
    • Utdanningsspeilet
    • Alle brukerundersøkelser
    • Elevundersøkelsen
    • Lærlingundersøkelsen
    • Foreldreundersøkelsen i skole
    • Foreldreundersøkelsen i barnehage
    • Lærerundersøkelsen

    • Barnehage – oversikt regelverk
    • Opplæring – oversikt regelverk
    • Spesielt for private skoler
    • Maler
    • Personvern (GDPR)
    • Tilsyn - oversikt
    • Melde bekymring
    • Tilskudd – oversikt
    • Tilskuddssatser
  • Høyringar
  • Kalender
  • Presse
  • Om Udir
  • In English

Du er her:

  • Kunnskapsgrunnlag for evaluering av eksamensordningen

Du er her:

  • Kunnskapsgrunnlag for evaluering av eksamensordningen

Kunnskapsgrunnlag for evaluering av eksamensordningen

Eksamensgruppa har sammenstilt kunnskapsgrunnlaget vi har om eksamen i dag for å vurdere hvilken betydning fagfornyelsen og den teknologiske utviklingen bør ha for eksamensordningen. Dokumentet blir bearbeidet underveis med arbeidet til eksamensgruppa.

Rapport
Sist endret: 27.02.2019

Innhold

  • 1. Innledning
    • 1.1 Medlemmer i eksamensgruppa og mandat
    • 1.2 Bakgrunn for oppdraget
    • 1.3 Arbeidsprosess og formål med rapporten
  • Del 1 - Bakgrunn og formål ved eksamenssystemet i grunnopplæringen
    • 2. Framveksten av dagens eksamenssystem
      • 2.1 Framveksten av lærerprofesjonen gjennom 1700- og 1800-tallet
      • 2.2. Utbyggingen av «enhetsskolen» gjennom 1800- og 1900-tallet
      • 2.3 Uklare vurderingsprinsipper fra etterkrigstiden til 1990-årene
      • 2.4 1990-årenes reformer (Reform 94, L97)
      • 2.5 Kunnskapsløftet (2006) og etterfølgende presiseringer av regelverket
    • 3. Eksamens formål og organisasjon
      • 3.1 Eksamens formelle formål som en del av sluttvurderingssystemet
      • 3.2 Rammer for sluttvurdering i regelverket
      • 3.3 Trekkordningen
      • 3.4 Privatistordningen
      • 3.5 Utvikling og endringer i eksamen
  • Del 2 - Kvalitet i dagens eksamenssystem
    • 4. Sentrale begreper: kvalitetskriterier og relateringsprinsipper
      • 4.1 Validitet (gyldighet)
      • 4.2 Reliabilitet (pålitelighet)
      • 4.3 Rettferdighet (fairness)
      • 4.4 Relateringsprinsipper (norm-, mål-, standard- og individrelatert vurdering)
    • 5. Validitet i dagens eksamenssystem
      • 5.1 Forholdet mellom eksamen og læreplanen
      • 5.2 Læreplanforståelse i endring
      • 5.3 Eksamens forskjellige roller i praksis
    • 6. Reliabilitet i dagens eksamenssystem
      • 6.1 Rammer for eksamenssensuren
      • 6.3 Betydningen av tolkningsfellesskap
      • 6.2 Kjennetegn på måloppnåelse
      • 6.4 Sensorsamsvar
    • 7. Forholdet mellom eksamen og standpunkt
    • 8. Vurdering i fag – fagforskjeller
      • 8.1 Oppfatninger av fag
      • 8.2 Oppfatninger av vurdering i fag
    • 9. Elevers opplevelse av eksamen
      • 9.1 Elevstemmen, motivasjon, prøveengstelse, stress og prestasjon
      • 9.2 Elevers opplevelse av eksamensformer
  • Del 3 - Frampek mot fagfornyelsen
    • 10. Fagfornyelsens utvidede kompetansebegrep og eksamen
      • 10.1 Muligheter og utfordringer ved å måle kompetanse til eksamen
      • 10.2 Utvikling av eksamener som måler kompetanse
      • 10.3 Elevinvolvering mot eksamen
      • 10.4 Reliabilitet og validitet i vurderinger av kompleks kompetanse
    • 11. Teknologiens betydning for eksamen
      • 11.1 Områder som påvirkes av digitalisering
      • 11.2 Digital kompetanse og forutsetninger
      • 11.3 Erfaringer fra digital eksamen
    • 12. Lærerutdanningene og vurderingskompetanse
    • 13. Status for kunnskapsgrunnlaget og problemstillinger ved eksamenssystemet i Norge
      • 13.1 Status for kunnskapsgrunnlaget og hovedkonklusjoner
      • 13.2 Oppsummering av kunnskapsgrunnlaget
      • 13.3 Problemstillinger og spørsmål i det videre arbeidet
    • 14. Litteraturliste
Neste

Mer informasjon om den eksterne eksamensgruppa

Til toppen
  • Kontakt
  • Tlf: 23 30 12 00
  • Nyhetsvarsel
  • Personvernerklæring
  • Tilgjengelighetserklæring