Fylkeskommunene har god oversikt over ungdommer som søker til videregående opplæring.
Fylkeskommunene gir tilbud basert på søknad, og har ikke oversikt over gruppen nyankomne i sin helhet.
Oppfølgingstjenestene følger opp nyankomne på lik måte som andre elever, men har ikke oversikt over de som ikke har søkt til videregående opplæring, og fanger dermed ikke opp disse ungdommene.
Opplæringstilbud
Samtlige fylkeskommuner har ukrainske ungdom i studieforberedende og yrkesfaglige studieprogrammer, og en tredjedel har nyankomne ukrainske ungdom i opplæring i bedrift.
Fylkeskommunene tilbyr flere typer opplæringstilbud utover ordinær videregående opplæring rettet mot nyankomne. Dette inkluderer tilbud som kombinasjonsklasser, innføringstilbud og norskopplæring. Noen har tilbud om komprimerte løpt for ungdommer som mangler enkelte fag for å kvalifisere for opptak til høyere studier (eks. norsk og engelsk). Tilbudene varierer i innhold og omfang.
Alle fylkeskommuner tilbyr «mer grunnskoleopplæring» etter opplæringsloven § 9-7.
Fylkeskommunene har ulike tilbud som dekker plikten til et opplæringstilbud i overgangen til videregående opplæring etter § 9-6. Plikten fylles blant annet ved tilbud i kombinasjonsklasser eller norskopplæring.
Inntak, dokumentasjon og godkjenning
Undersøkelsen avdekker variasjon i fylkeskommunenes inntakspraksis, dokumentasjonskrav ved innsøking og godkjenning av tidligere opplæring på videregående nivå.
Flere fylkeskommuner oppgir at de tar inn søkere til ulike tilbud så lenge det er plass ved skolene, og at praksisen kan variere innenfor samme fylkeskommune, avhengig av kapasitet til enhver tid.
I møte med mangelfull dokumentasjon etterlyser noen fylkeskommuner mer dokumentasjon eller sender saken tilbake til kommunen for realkompetansevurdering. Flere vurderer hvorvidt det er sannsynlig at søkeren har gjennomført grunnskoleopplæring, basert på skolebevis og annen relevant dokumentasjon. Det praktiseres betydelig skjønn i slike vurderinger, og praksisen varierer mellom fylkeskommunene, noe som kan føre til ulike krav til dokumentasjon avhengig av hvor søkeren befinner seg.
Sju av 15 fylkeskommuner har praksis for å godkjenne tidligere opplæring for både ungdom og voksne, og fem har spesifikke tilbud for de som har fullført videregående i Ukraina, men mangler godkjenning for høyere utdanning.
Ungdom som bor i mottak
Fylkeskommunene oppgir at situasjonen rundt ungdom som bor i mottak er uforutsigbar, noe som påvirker søknads- og inntaksprosessen og opplæringstilbudet for den enkelte og for gruppa.
Fylkeskommunene opplever at ansvarfordelingen for å bistå nyankomne ungdommer i søknadsprosessen er uklar. Det er særlig utfordringer knyttet til hvem som skal veilede og følge opp ungdommer som bor i mottak, da disse ofte mangler foresatte eller andre støttepersoner med kunnskap om søknadsprosessen.