Opplæringstilbudet til nyankomne ungdommer fra Ukraina
Innledning
Denne rapporten er basert på en spørreundersøkelse til fylkeskommunene om opplæringstilbud til nyankomne ungdommer fra Ukraina. Undersøkelsen ble gjennomført i november og desember 2024, og er den fjerde undersøkelse om dette temaet siden Russlands fullskalainvasjon av Ukraina i februar 2022. Fra 2022 til i dag har i overkant av 90 000 [1] ukrainere søkt om kollektiv beskyttelse i Norge som følge av krigen.
For barn og unge er skole en viktig arena for å lære norsk, få venner, inkluderes i det norske samfunnet og kvalifisere seg til videre studier eller arbeidsliv. I lys av de historisk høye ankomstene fra Ukraina, har det vært viktig for nasjonale myndigheter å følge med på hvorvidt nyankomne barn og unge deltar i barnehage og opplæring, og eventuelle utfordringer kommuner og fylkeskommuner opplever i arbeidet.
Datakilder som Basil og GSI, samt spørringene til barnehage- og skole-Norge, gir informasjon om ukrainske barn og unges deltakelse i barnehage og grunnskole. VIGO, som er søknads- og administrasjonssystemet for videregående opplæring, inneholder ikke opplysninger om elevenes nasjonalitet, og egner seg dermed ikke på samme måte til å gi en oversikt over ukrainske ungdommers tilbud i fylkeskommunen. Vi har derfor gjennomført egne spørringer til fylkeskommunene for å få innsikt i ungdommenes deltakelse i ulike tilbud og fylkeskommunenes håndtering og vurdering av situasjonen.
I første del av rapporten redegjør vi for valg av temaer for undersøkelsen, samt prosess og datainnsamling. I rapportens hoveddel presenterer vi sentrale funn knyttet til temaer som oversikt og informasjon om målgruppen, ulike opplæringstilbud som de ukrainske ungdommene deltar i, oppfølgingstjenestens rolle overfor nyankomne elever og godkjenning av tidligere opplæring. Til sist gir vi en kort oppsummering av sentrale funn.