Opplæringstilbudet til nyankomne ungdommer fra Ukraina

Godkjenning av tidligere opplæring

Enkelte elever vil kunne ha gjennomført opplæring på videregående nivå i hjemlandet eller andre land. Vi ønsket å undersøke hvorvidt skolene har praksis for å godkjenne opplæring på videregående nivå slik at elevene kan avkorte og bygge videre på dette i opplæringsløpet.

Figur 7 viser at sju fylkeskommuner oppgir at sine skoler har praksis for godkjenning av tidligere opplæring både for ungdom og voksne, mens fire oppgir at praksisen kun gjelder for voksne. Fire svarte at de ikke vet. Det er ikke gitt merknader direkte til spørsmålet, men en fylkeskommune peker i avsluttende kommentar på behovet for mer systematikk og veiledning for skolene i dette arbeidet: 

«Vedrørende [spørsmål om] godkjenning av kompetanse. Dette er et område der det ikke foreligger systematisk innsamling av data fra vår side. Det vi erfarer er at det kan variere fra skole til skole. Noen skoler har god kompetanse og erfaring med godkjenning av fag fra utlandet. Vi tror likevel at mange skoler har behov for råd/veiledning i slike spørsmål og tenker at fylkeskommunen bør prøve å ta noen aktive grep for å støtte skolene i sine vurderinger. Så langt er det ikke satt i verk kartlegging eller tiltak.»

Vi spurte også om fylkeskommunene har «spesifikke tilbud rettet mot nyankomne ungdommer som har fullført videregående utdanning i Ukraina, men som mangler godkjenning for høyere utdanning i Norge?» Fem fylkeskommuner svarte bekreftende, mens 10 fylkeskommuner svarte «Nei».

En av fylkeskommunene som har svart nei, skriver imidlertid at «[e]nkelte skoler har tilrettelagt for enkeltelever slik at de får tatt manglende fag.» En annen fylkeskommune som også svarte nei, utdyper med å vise til at

«Nettskolen [..] som tilbyr videregående opplæring for voksne kan gi opplæring i de fagene som elevene mangler for å kunne starte på universitet/høgskole, dvs norsk og engelsk, hvis ledig kapasitet.»

Blant fylkeskommunene som svarte bekreftende, får vi innblikk i noen ulike varianter. Enkelte gir tilbud om norsk og engelsk til de som mangler dette for å ta høyere utdanning. Andre gir et bredere fagtilbud rettet mot de som ønsker seg inn i høyere utdanning. Vi får også eksempler på ettårige komprimerte løp som skal dekke manglende fag, og tilbud om påbygging til generell studiekompetanse «6-pac - som er åpent for alle, også ukrainere.» [1]

Det konkrete tilbudet avgjøres gjerne ut fra den enkeltes behov:

«Ja. Rådgiver ved VOV vil gå gjennom dokumentasjon på tidligere utdanning, og tilby de fagene som mangler (f.eks norsk og engelsk) for at eleven skal kunne søke høyere utdanning.»