Opplæringstilbudet til nyankomne ungdommer fra Ukraina

Case

Vi ba fylkeskommunene ta stilling til et konkret eksempel, i form av «Andrii» som oppgis å være 16 år, ha fullført grunnskole i hjemlandet sitt (Ukraina), og bosettes i en kommune i fylket i september. Andrii har fått beskjed om at søknadsfristen til VGO er 1. februar og at oppstart i VGO er i august (året etter). Fylkeskommunene ble så bedt om å vurdere hvilke av de oppgitte alternativer som er mest sannsynlige for Andrii frem til oppstart i videregående opplæring.

Flest fylkeskommuner, 10, krysset av for alternativet: «Andrii får et tilbud om norskopplæring med mer ved en videregående skole». Sju krysset av for at «Andrii får et tilbud om mer grunnskoleopplæring ved en videregående skole». Én fylkeskommune krysset av for at «Andrii får et grunnskoletilbud ved læringssenteret i kommunen.» Ingen krysset av for at «Andrii får ikke noe tilbud i mellomtiden»

Ni fylkeskommuner ga i tillegg andre svar. Her oppgir flere kombinasjonsklasse som aktuelt tilbud, med det forbehold at det er ledig kapasitet i tilbudet. Som en av fylkeskommunene skriver: 

«Dersom Andrii er så heldig at han bosettes i en kommune med kombinasjonsklasse med ledig kapasitet, vil han kunne få et tilbud her.»

Og en annen: 

«Primært får Andrii et tilbud om å starte i en innføringsklasse, dersom skolen han er bosatt ved, har et slikt tilbud.»

Norskopplæring ved en videregående skole fremstår noen steder som det primære tilbudet, andre steder som et alternativ dersom det ikke er ledig plass i kombinasjonstilbud. Som i denne fylkeskommunen: 

«Hvis vi ikke klarer å gi vedkommende tilbud i kombinasjonsklassen (som vi også stort sett har klart for elever i september) så får han tilbud om norskkurs frem til det ev. blir ledig i kombinasjonsklasse.»

En av fylkeskommunene skriver utfyllende om innholdet i ett type «ventetilbud»: 

«Innholdet i et ventetilbud kan variere, men fokus bør være språkopplæring, og at ungdommene har noe å gå til som er nyttig og motiverende. Ungdommene som deltar i et ventetilbud, skal ikke ha noen formell vurdering i fag. Ungdommen får heller ikke elevstatus. Et ventetilbud skal primært være norskopplæring, men kan også for eksempel være en praksisplass/språktrening i lokalt arbeidsliv, sosiale tiltak/arrangementer, leksekafe og/eller fysisk aktivitet. Som regel ikke et heldagstilbud.»

Også tilbudet om norskopplæring kan imidlertid enkelte steder bli fullt. Da kan alternativet i enkelte tilfeller være ingen tilbud: 

«Dersom ledig kapasitet, så gis tilbud i grunnleggende norskopplæring. Hvis ikke ledig kapasitet så har ikke fylkeskommunen et tilbud.»