Opplæringstilbudet til nyankomne ungdommer fra Ukraina

Andre innspill

Avslutningsvis i undersøkelsen spurte vi om respondentene hadde «andre kommentarer eller innspill som du ønsker å dele som er relevante for temaet i denne undersøkelsen?» Sju fylkeskommuner ga innspill. Temaene omhandler særlig tre forhold; kapasitet, regelverk og pedagogiske utfordringer:

Kapasitet

En fylkeskommune viser til en økning fra 255 til 392 plasser i kombinasjonsprogrammet fra 2023 til 2024, og kommenterer:

«Det presser oss på kapasitet, kompetanse og økonomi, og planlegging er utfordrende.»

Flere påpeker at det er behov for bedre og mer forutsigbar finansiering av tilbudene:

«Finansieringen må legge til rette for at det kan opprettes permanente opplæringstilbud for nyankomne ungdommer som kan skaleres og tilpasses ved behov, og som tar høyde for svingninger i antall flyktningeankomster og tilflytting av andre innvandrergruppe.»

En annen fylkeskommune etterspør støtteordninger:

«Fra 2022 har vi sett en stor økning i fylkeskommunens utgifter til ikke lovpålagte opplæringstilbud. Det bør etableres statlige støtteordninger til fylkeskommunene som skal bidra til at ungdom raskt kommer i opplæring og får tilstrekkelig og tilpasset norskopplæring.»

En fylkeskommune foreslår konkret at Udir utvider målgruppen for sitt tilskudd, da denne ordningen ikke dekker tilbud etter § 9-7, som er mye brukt for denne målgruppa:

«Udir bør åpne for at kombinasjonsklassene (§ 9-7) kan få midler til elever på mottak gjennom tilskuddsordningen "Tilskudd til opplæring til barn og unge som søker opphold i Norge"».

Regelverk

Flere fylkeskommuner var også opptatt av regelverket og det som oppfattes som uklarheter i ansvarsforhold. En fylkeskommune viser til utfordringer i spennet mellom opplæringslov og integreringslov:  

«For å bedre samarbeid mellom fylke og kommune bør det komme avklaringer i forhold til lovverk for 16-17åringer som faller mellom to stoler knyttet til integreringslov-opplæringslov.» 

En annen fylkeskommune trekker frem manglende rettigheter til norskopplæring for nyankomne ungdommer under 18 år. En tredje fylkeskommune trekker frem manglende ansvar for veiledning av ungdom som skal inn i grunnopplæring, og viser til et behov for «utdanningsveiledning» på linje med rett til karriereveiledning som gjelder nyankomne over 18 år som skal delta i introduksjonsprogrammet.

Dette har stor betydning for den enkelte og for samfunnet, som en av fylkeskommunene trekker frem avslutningsvis i undersøkelsen:

«I en tid med økt fokus på å forebygge utenforskap, kriminalitet og negativ sosial kontroll bør det være i samfunnets interesse å sikre at også innvandrere mellom 16 og 18 år tidlig integreres i det norske samfunnet.»

Organisatoriske og pedagogiske utfordringer

«Nyankomne elever» er en heterogen gruppe, med ulike landbakgrunner, språk og også ofte svært ulik skolebakgrunn fra tidligere. Ukraina har et godt utbygd grunnopplæringssystem, og ukrainske elever beskrives i flere sammenhenger som å ha gode skoleferdigheter. Det kan imidlertid ta noe tid å beherske norsk godt nok til at dette fungerer som et skolespråk for elevene, og mange har også lite erfaring med engelsk. Nyankomne fra andre land kan ha mindre skolebakgrunn, og ha helt andre behov i opplæringen. Det fremstår som krevende å håndtere disse ulike behovene organisatorisk og pedagogisk:

«I tillegg er nivåforskjellene mellom elevene i denne gruppa store; mange ukrainske ungdommer har gått i videregående skole i hjemlandet, og har mest behov for språkopplæring i norsk og engelsk. Samtidig har vi ungdommer med annen landbakgrunn som har gått veldig lite på skole, og enkelte har behov for grunnleggende opplæring i lesing og skriving.»

Nyankomne elever kan også ha traumer fra erfaringer med flukt og krig.

«Mange av elevene, både ukrainere og andre, har traumer med bakgrunn i flukt og krig, en usikker familiesituasjon, eller bekymringer omkring oppholdstillatelse.»

Slike forhold påvirker samlet hvor godt fylkeskommunene opplever at de evner å gi gode tilpassede tilbud til gruppen, om det er i egne tilbud for nyankomne eller i ordinære tilbud og klasser.