Spørsmål i fagopplæring i skolen

Videregående skoler med elever som tar fagopplæring i skolen (vg3) kan ta i bruk en egen undersøkelse med skreddersydde spørsmål om læringsmiljøet. Spørsmålene er hentet fra Elevundersøkelsen og Lærlingundersøkelsen. 

Bakgrunnsspørsmål

Kjønn.

Svaralternativ: Jente – Gutt

Er du 24 år eller yngre?

Svaralternativ: Ja – Nei

Hvordan foregår det meste av opplæringen i vg3 fagopplæring i skole som du deltar i?

Svaralternativ: All opplæring og praksis gjennomføres på skolen – Opplæring og praksis gjennomføres både på skolen og i bedrift – All opplæring og praksis foregår i bedrift – Annet 

Hvilket utdanningsprogram følger du?

Svaralternativ: Bygg og anleggsteknikk – Design og håndverk/medieproduksjon – Elektrofag – Helse- og oppvekstfag – Naturbruk – Restaurant- og matfag – Service og samferdsel – Teknikk og industriell produksjon

Trivsel og mobbing

Trives du med de arbeidsoppgavene du har i vg3 fagopplæring i skole?

Svaralternativ: Svært ofte eller alltid – Nokså ofte – Av og til – Nokså sjelden – Svært sjelden eller aldri 

Hvordan trives du i vg3 fagopplæring i skole alt i alt?

Svaralternativ: Svært godt – Nokså godt – Verken godt eller dårlig – Nokså dårlig – Svært dårlig 

Med mobbing mener vi gjentatte negative handlinger fra en eller flere sammen, mot en elev som han ha vanskelig for å forsvare seg. Mobbing kan være å kalle en annen stygge ting og erte, holde en annen utenfor, baksnakke eller slå, dytte eller holde fast.

Er du blitt mobbet på skolen eller arbeidsplassen de siste månedene?

Svaralternativ: Ikke i det hele tatt – En sjelden gang – 2-3 ganger i måneden – Omtrent en gang i uken – Flere ganger i uken

Er du blitt mobbet av andre elever på skolen eller kollega på arbeidsplassen de siste månedene?

Svaralternativ: Ikke i det hele tatt – En sjelden gang – 2-3 ganger i måneden – Omtrent en gang i uken – Flere ganger i uken

Er du blitt mobbet av lærer/instruktør/veileder/ på skolen eller arbeidsplassen de siste månedene?

Svaralternativ: Ikke i det hele tatt – En sjelden gang – 2-3 ganger i måneden – Omtrent en gang i uken – Flere ganger i uken

Jobbkrav og læringsmuligheter

Er opplæringen faglig utfordrende på en positiv måte?

Svaralternativ: Svært ofte eller alltid – Nokså ofte – Av og til – Nokså sjelden – Svært sjelden eller aldri

Får du arbeidsoppgaver som gjør at du utvikler deg i faget?

Svaralternativ: Svært ofte eller alltid – Nokså ofte – Av og til – Nokså sjelden – Svært sjelden eller aldri

Mestring, motivasjon og innsats

Opplever du at du mestrer arbeidsoppgavene dine?

Svaralternativ: I svært stor grad – I nokså stor grad – Verken eller – I nokså liten grad – I svært liten grad 

Er du motivert for å lære i vg3 fagopplæring i skole?

Svaralternativ: Svært godt motivert – Nokså godt motivert – Verken eller – Nokså lite motivert – Svært lite motivert 

Hvor fornøyd er du med egen innsats på vg1 og vg2?

Svaralternativ: Svært godt fornøyd – Nokså godt fornøyd – Verken eller – Nokså lite fornøyd – Svært lite fornøyd

Hvor fornøyd er du med egen innsats i vg3 fagopplæring i skole frem til nå?

Svaralternativ: Svært godt fornøyd – Nokså godt fornøyd – Verken eller – Nokså lite fornøyd – Svært lite fornøyd

Påvirkes din innsats i vg3 fagopplæring av problematiske forhold utenfor skolen/arbeidsplassen?

Svaralternativ: I svært stor grad – I nokså stor grad – Verken eller – I nokså liten grad – I svært liten grad

I hvor stor grad bidrar skolen med råd og veiledning knyttet til forhold utenfor skolen/arbeidsplassen?

Svaralternativ: I svært stor grad – I nokså stor grad – Verken eller – I nokså liten grad – I svært liten grad

Tilbakemelding og underveisvurdering

Får du tilbakemelding fra lærer/instruktør/veileder?

Svaralternativ: Svært ofte eller alltid – Nokså ofte – Av og til – Nokså sjelden – Svært sjelden eller aldri

Gjør tilbakemeldingene at du forstår hvordan du kan bli bedre i faget?

Svaralternativ: Svært ofte eller alltid – Nokså ofte – Av og til – Nokså sjelden – Svært sjelden eller aldri

Læreplan

Læreplanen er grunnlaget for hva du skal lære i faget i ditt.

I hvilken grad vet du hva læreplanen sier om hva du skal lære i vg3 fagopplæring i skolen?

Svaralternativ: I svært liten grad – I nokså liten grad – Verken eller – I nokså stor grad – I svært stor grad – Vet ikke

I hvilken grad samsvarer opplæringen du har fått med det læreplanen sier du skal lære i faget?

Svaralternativ: I svært liten grad – I nokså liten grad – Verken eller – I nokså stor grad – I svært stor grad – Vet ikke

Medvirkning, veiledning og egenvurdering

I hvilken grad deltar du i planlegging av arbeidet ditt?

Svaralternativ: I svært liten grad – I nokså liten grad – Verken eller – I nokså stor grad – I svært stor grad

I hvilken grad deltar du i vurdering av arbeidet ditt?

Svaralternativ: I svært liten grad – I nokså liten grad – Verken eller – I nokså stor grad – I svært stor grad

I hvilken grad klarer du selv å avgjøre om du har løst en arbeidsoppgave på en faglig god måte?

Svaralternativ: I svært liten grad – I nokså liten grad – Verken eller – I nokså stor grad – I svært stor grad

I hvilken grad får du tilbakemelding på arbeidet ditt, slik at du kan bli bedre i faget?

Svaralternativ: I svært liten grad – I nokså liten grad – Verken eller – I nokså stor grad – I svært stor grad

I hvilken grad får du hjelp og støtte i arbeidet du gjør dersom du trenger det?

Svaralternativ: I svært liten grad – I nokså liten grad – Verken eller – I nokså stor grad – I svært stor grad

I hvilken grad dokumenterer du arbeidet ditt i opplæringsbok, logg, nettside, mobil, app eller lignende?

Svaralternativ: I svært liten grad – I nokså liten grad – Verken eller – I nokså stor grad – I svært stor grad

Planlagte statusmøter/vurderingssamtaler

Hvor ofte har du planlagte samtaler med lærer, instruktør/veileder, faglig leder eller andre hvor dere går igjennom opplæringsplanen og status for opplæringen?

Svaralternativ: Oftere enn en gang per mnd. – Ca. en gang per mnd – Ca. en gang per halvår – Aldri

 

Hvor godt passer disse utsagnene for disse planlagte samtalene?

Vi snakker om hvordan jeg trives.

Svaralternativ: Passer svært godt – Passer nokså godt – Passer verken godt eller dårlig – Passer nokså dårlig – Passer svært dårlig

Vi planlegger hvilke oppgaver og kompetansemål jeg skal arbeide med.

Svaralternativ: Passer svært godt – Passer nokså godt – Passer verken godt eller dårlig – Passer nokså dårlig – Passer svært dårlig

Vi snakker om min faglige prestasjon og hva jeg skal gjøre for å bli bedre i faget.

Svaralternativ: Passer svært godt – Passer nokså godt – Passer verken godt eller dårlig – Passer nokså dårlig – Passer svært dårlig

Fag-/svenneprøve (§3-1)

Vet du hva du skal kunne til fag-/svenneprøven?

Svaralternativ: I svært stor grad – I nokså stor grad – Verken eller – I nokså liten grad – I svært liten grad

Vet du hvordan fag-/svenneprøven skal gjennomføres?

Svaralternativ: I svært stor grad – I nokså stor grad – Verken eller – I nokså liten grad – I svært liten grad

Vet du hva som er kravet for å få karakterene «bestått» eller «meget godt bestått» til fag-/svenneprøven?

Svaralternativ: I svært stor grad – I nokså stor grad – Verken eller – I nokså liten grad – I svært liten grad

Fullføre læretiden og planer om utdanning

Kommer du til å ta fag-/svennebrev?

Svaralternativ: Ja – Nei – Vet ikke

Har du planer om å ta mer utdanning i tillegg til fagutdanningen? (Kan være både på kort og lang sikt)

Svaralternativ: Ja – Nei – Vet ikke

Jeg har fått informasjon om hvilke muligheter jeg har med et fag-/svennebrev innenfor mitt fagområde

Svaralternativ: Helt enig – Nokså enig – Verken uenig eller enig – Nokså uenig – Helt uenig 

Hva vil du helst gjøre rett etter du har tatt fag/svennebrev?

Svaralternativ: Jobbe som fagarbeider – Søke påbygging til studiekompetanse – Ta fagskole/mesterbrev rett etter læretiden – Ta høyere utdanning rett etter læretiden – Annet (for eksempel militæret, reise, folkehøgskole, osv.) – Jeg er usikker/ har ikke bestemt meg