Hopp til hovedinnhold
logologo
  • Høyringar
  • Kalender
  • Presse
  • Om Udir
  • In English
    • Velg nivå

      • Barnehage
      • Grunnskole
      • Videregående
    • Spesielt for

      • Private barnehager
      • Private skoler
      • Voksenopplæring
    • Annen opplæring

      • SFO
      • Kulturskolen
      • Folkehøgskoler
    • Barnehage

      • Rammeplan og støttemateriell
      • Barnehagemiljø
      • Omsorg
      • Lek
      • Læring
    • Skole og fagopplæring

      • Læreplanverket
      • Tilpasset opplæring
      • Vurderingspraksis
      • Skolemiljø
      • Opplæring i bedrift
      • Fravær
    • Temasider

      • Overganger
      • Minoritetsspråklige og flyktninger
      • Spesialpedagogikk
      • PP-tjenesten (PPT)
      • Samisk
      • Nasjonale minoriteter
    • Eksamen

      • Eksamen - oversikt
      • Finn eksamensoppgaver
      • Administrere eksamen
      • Forberede og ta eksamen
      • Muntlig eksamen
      • Privatisteksamen
    • Prøver

      • Prøver - oversikt
      • Nasjonale prøver
      • Kartleggingsprøver
    • Dokumentasjon

      • Vitnemål og kompetansebevis
      • Realkompetansevurdering
    • Kvalitet

      • Arbeid med kvalitet og kompetanse
      • Sikkerhet og beredskap
      • Ståstedsanalyser
      • Læremidler
      • Samarbeid med andre
    • Kompetansetilbud

      • Videreutdanning
      • Tilskudd for lokal kompetanseutvikling
      • Kompetansepakker
      • Alle kompetanseutviklingstilbud
    • Digitalisering

      • Digitalisering i skolen
      • Kunstig intelligens i skolen
      • Mobiler og smartklokker i skolen
    • Tall og forskning

      • Forskning og annet kunnskapsgrunnlag
      • Statistikk
      • Finn forskning og statistikk
      • Systemer for datainnsamling
      • Internasjonale studier
      • Barnehagefakta
      • Grunnskolens informasjonssystem (GSI)
    • Publikasjoner

      • Vetuva
      • Spørsmål til Skole-Norge
      • Spørsmål til Barnehage-Norge
      • Utdanningsspeilet
    • Brukerundersøkelser

      • Alle brukerundersøkelser
      • Elevundersøkelsen
      • Lærlingundersøkelsen
      • Foreldreundersøkelsen i skole
      • Foreldreundersøkelsen i barnehage
      • Lærerundersøkelsen
    • Regelverkstema

      • Barnehage – oversikt regelverk
      • Opplæring – oversikt regelverk
      • Spesielt for private skoler
      • Maler
      • Personvern (GDPR)
    • Tilsyn

      • Tilsyn - oversikt
      • Melde bekymring
    • Tilskudd

      • Tilskudd – oversikt
      • Tilskuddssatser

    • Barnehage
    • Grunnskole
    • Videregående
    • Private barnehager
    • Private skoler
    • Voksenopplæring
    • SFO
    • Kulturskolen
    • Folkehøgskoler

    • Rammeplan og støttemateriell
    • Barnehagemiljø
    • Omsorg
    • Lek
    • Læring
    • Læreplanverket
    • Tilpasset opplæring
    • Vurderingspraksis
    • Skolemiljø
    • Opplæring i bedrift
    • Fravær
    • Overganger
    • Minoritetsspråklige og flyktninger
    • Spesialpedagogikk
    • PP-tjenesten (PPT)
    • Samisk
    • Nasjonale minoriteter

    • Eksamen - oversikt
    • Finn eksamensoppgaver
    • Administrere eksamen
    • Forberede og ta eksamen
    • Muntlig eksamen
    • Privatisteksamen
    • Prøver - oversikt
    • Nasjonale prøver
    • Kartleggingsprøver
    • Vitnemål og kompetansebevis
    • Realkompetansevurdering

    • Arbeid med kvalitet og kompetanse
    • Sikkerhet og beredskap
    • Ståstedsanalyser
    • Læremidler
    • Samarbeid med andre
    • Videreutdanning
    • Tilskudd for lokal kompetanseutvikling
    • Kompetansepakker
    • Alle kompetanseutviklingstilbud
    • Digitalisering i skolen
    • Kunstig intelligens i skolen
    • Mobiler og smartklokker i skolen

    • Forskning og annet kunnskapsgrunnlag
    • Statistikk
    • Finn forskning og statistikk
    • Systemer for datainnsamling
    • Internasjonale studier
    • Barnehagefakta
    • Grunnskolens informasjonssystem (GSI)
    • Vetuva
    • Spørsmål til Skole-Norge
    • Spørsmål til Barnehage-Norge
    • Utdanningsspeilet
    • Alle brukerundersøkelser
    • Elevundersøkelsen
    • Lærlingundersøkelsen
    • Foreldreundersøkelsen i skole
    • Foreldreundersøkelsen i barnehage
    • Lærerundersøkelsen

    • Barnehage – oversikt regelverk
    • Opplæring – oversikt regelverk
    • Spesielt for private skoler
    • Maler
    • Personvern (GDPR)
    • Tilsyn - oversikt
    • Melde bekymring
    • Tilskudd – oversikt
    • Tilskuddssatser
  • Høyringar
  • Kalender
  • Presse
  • Om Udir
  • In English

Du er her:

  • Forside
  • Regelverk og tilsyn
  • Skole og opplæring
  • Opplæringsloven
  • § 7-1 Verkeområdet for kapittelet, og kven som er lærling, praksisbrevkandidat, lærekandidat og kandidat for fagbrev på jobb

Du er her:

  • Forside
  • Regelverk og tilsyn
  • Skole og opplæring
  • Opplæringsloven
  • § 7-1 Verkeområdet for kapittelet, og kven som er lærling, praksisbrevkandidat, lærekandidat og kandidat for fagbrev på jobb

Opplæringslova

  • Til første side

§ 7-1 Verkeområdet for kapittelet, og kven som er lærling, praksisbrevkandidat, lærekandidat og kandidat for fagbrev på jobb

Dette kapittelet gjeld for den vidaregåande opplæringa som blir gitt som læretid i bedrift.

Der lova viser til nokon som har eller skal ha læretid i bedrift, gjeld regelen for både lærlingar, praksisbrevkandidatar, lærekandidatar og kandidatar for fagbrev på jobb.

Reglane for elevar gjeld for lærlingar, praksisbrevkandidatar og lærekandidatar dersom fylkeskommunen har ansvaret for opplæringa.

Lærling er den som har skrive ein lærekontrakt med sikte på fagprøve eller sveineprøve i fag som har læretid etter forskrifter gitt med heimel i § 5-4. Praksisbrevkandidat er den som har skrive ein opplæringskontrakt med sikte på praksisbrevprøve. Lærekandidat er den som har skrive ein opplæringskontrakt med sikte på ei mindre omfattande prøve enn fag- eller sveineprøve. Kandidat for fagbrev på jobb er den som har skrive ein kontrakt om opplæring på grunnlag av allsidig praksis og realkompetanse med sikte på fag- eller sveineprøve.

Departementet kan gi forskrift om dei ulike opplæringsordningane for den vidaregåande opplæringa i bedrift.

Vis på Lovdata.no

Forarbeid til loven

Paragrafen er delvis ny og delvis ei erstatning av dagens lov § 4-1 andre ledd og er omtalt i punkt 42, særleg 42.2 i Prop. 57 L (2022–2023).

Første ledd slår fast at reglane i kapittelet gjeld for opplæring i bedrift. Reglane gjeld berre for dei som har inngått kontrakt om opplæring, og gjeld derfor ikkje elevar som er utplasserte i bedrift, til dømes gjennom faget yrkesfagleg fordjuping.

Andre ledd er nytt. Regelen innfører ei fellesnemning for dei fire ulike kandidattypane som har læretid i bedrift. Dei nærare krava til dei ulike kandidattypane og måten dei ulike opplæringsløpa skal vere innretta på, blir regulert i forskrift med heimel i § 7-1 siste ledd.

Tredje ledd er ei delvis vidareføring av dagens lov § 4-1 andre ledd. Regelen klargjer at det er kven som har ansvaret for opplæringa, og ikkje kvar opplæringa finn stad, som er bestemmande for kva reglar som gjeld. Det betyr at reglane for elevar gjeld dersom fylkeskommunen har ansvaret for delar av opplæringa som blir gitt til ein lærling, uavhengig av om opplæringa blir gitt på skolen, i lærebedrifta eller ein annan arena som verkstad eller prøvestasjon.

Fjerde ledd definerer kven som er lærlingar, praksisbrevkandidatar, lærekandidatar og kandidatar for fagbrev på jobb.

Etter femte ledd kan departementet gi forskrift om dei ulike opplæringsordningane innanfor yrkesfaglege utdanningsprogram.

Neste side
Forrige side
Til toppen
  • Kontakt
  • Tlf: 23 30 12 00
  • Nyhetsvarsel
  • Personvernerklæring
  • Tilgjengelighetserklæring