Opplæringslova
§ 25-5 Register over barn i grunnskoleopplæring
Departementet kan etablere eit register med opplysningar om barn i grunnskoleopplæringa på individnivå for bruk i statistikk og forsking om grunnopplæringa. Registeret kan innehalde personopplysningar knytte til fødselsnummer eller andre personeintydige identifikasjonsnummer.
Formålet med registeret er å behandle personopplysningar som grunnlag for statistikk og forsking for å få fram kunnskap om effektar av tiltak og om utviklinga i sektoren.
Registeret kan berre behandle dei personopplysningane som er nødvendige å behandle for formålet med registeret. Personopplysningane i registeret kan ikkje brukast til formål som er uforeinlege med formål nemnde i andre ledd. Personopplysningane kan ikkje brukast som grunnlag for enkeltvedtak eller andre individuelle avgjerder eller tiltak retta mot dei registrerte.
Personopplysningar frå registeret kan ikkje utleverast til andre enn Statistisk sentralbyrå.
Departementet kan gi forskrift om registeret og om plikt for kommunar til, utan hinder av teieplikt, å innrapportere dei opplysningane som er nødvendige for å oppnå formålet med registeret. Departementet kan vidare gi forskrift om behandlinga av personopplysningar, mellom anna om behandlingsansvar, kva opplysningar som kan behandlast og om kven, og tilgang til, vidarebehandling og utlevering av personopplysningar.
Tilføyd ved lov 20 juni 2025 nr. 98 (i kraft 1 aug 2025 iflg. res. 20 juni 2025 nr. 1091).
Forarbeid til loven
Paragrafen er ny og er omtalt i punkt 2.6.3 i Prop. 131 L (2024–2025)
Bestemmelsen er ny og gir departementet hjemmel til å etablere et register med individdata om barn i grunnskoleopplæring. Bestemmelsen setter også rammer for registeret og gir departementet hjemmel til å fastsette nærmere regler om registeret i forskrift. Paragrafen gir supplerende rettsgrunnlag til personvernforordningen artikkel 6 nr. 1 bokstav e, for behandling av personopplysninger.
Første ledd første punktum gir departementet hjemmelsgrunnlag for å etablere et register.
Det framgår av første ledd andre punktum at registeret kan inneholde personopplysninger tilknyttet fødselsnummer eller andre personentydige identifikasjonsnummer. Med personentydige identifikasjonsnummer menes offisielle identitetsnummer knyttet til folkeregisteret, som per i dag er fødselsnummer eller D-nummer.
Andre ledd slår fast at registerets formål er å behandle personopplysninger som grunnlag for statistikk og forskning for å kunne bidra til kunnskap om effekt av ulike tiltak og utviklingen i grunnskole- og opplæringssektoren. Behandling for statistiske formål innebærer at resultatet av behandlingen ikke er personopplysninger, men aggregerte data. Avgrensningen til statistikk og forskning innebærer også at personopplysningene ikke kan brukes som støtte for tiltak eller avgjørelser som gjelder en bestemt fysisk person, se personvernforordningens fortalepunkt 162.
Tredje ledd første punktum slår fast at registeret, det vil si den behandlingsansvarlige, bare kan behandle de opplysningene som er nødvendige for formålet. Dette er en presisering av kravet om at det må være nødvendig å behandle opplysningene, jf. personvernforordningen artikkel 6 nr. 1 bokstav e og av dataminimeringsprinsippet i artikkel 5 nr. 1 bokstav c.
Tredje ledd andre punktum må ses i sammenheng med formålsbegrensningen i tredje ledd første punktum. Tredje ledd tredje punktum er en presisering av at formålsbegrensningen innebærer at personopplysningene ikke kan brukes til saksbehandling knyttet til individ, jf. andre ledd.
Fjerde ledd innebærer at det er bare SSB som kan få utlevert personopplysninger fra registeret. SSB sin behandling av opplysningene vil være underlagt statistikkloven. Statistikkloven §§ 13 og 14 gir rammer for hvilken tilgang andre kan få til opplysninger hos SSB.
Femte ledd gir departementet hjemmel til å gi forskrift om registeret og om kommunenes rapporteringsplikt og om unntak fra taushetsplikt. Videre kan departementet gi forskrift om behandling av personopplysninger, herunder om behandlingsansvar, om hvilke opplysninger som skal inngå i registeret og om hvem, og om tilgang, viderebehandling og utlevering.
Bestemmelsen gir ikke regler om arkivering. Arkivloven regulerer hvilke opplysninger som Utdanningsdirektoratet må arkivere og etter hvert levere til Arkivverket.
Endringen er omtalt i punkt 2.6.3.