Hopp til hovedinnhold
logologo
  • Høyringar
  • Kalender
  • Presse
  • Om Udir
  • In English
    • Velg nivå

      • Barnehage
      • Grunnskole
      • Videregående
    • Spesielt for

      • Private barnehager
      • Private skoler
      • Voksenopplæring
    • Annen opplæring

      • SFO
      • Kulturskolen
      • Folkehøgskoler
    • Barnehage

      • Rammeplan og støttemateriell
      • Barnehagemiljø
      • Omsorg
      • Lek
      • Læring
    • Skole og fagopplæring

      • Læreplanverket
      • Tilpasset opplæring
      • Vurderingspraksis
      • Skolemiljø
      • Opplæring i bedrift
      • Fravær
    • Temasider

      • Overganger
      • Minoritetsspråklige og flyktninger
      • Spesialpedagogikk
      • PP-tjenesten (PPT)
      • Samisk
      • Nasjonale minoriteter
    • Eksamen

      • Eksamen - oversikt
      • Finn eksamensoppgaver
      • Administrere eksamen
      • Forberede og ta eksamen
      • Muntlig eksamen
      • Privatisteksamen
    • Prøver

      • Prøver - oversikt
      • Nasjonale prøver
      • Kartleggingsprøver
    • Dokumentasjon

      • Vitnemål og kompetansebevis
      • Realkompetansevurdering
    • Kvalitet

      • Arbeid med kvalitet og kompetanse
      • Sikkerhet og beredskap
      • Ståstedsanalyser
      • Læremidler
      • Samarbeid med andre
    • Kompetansetilbud

      • Videreutdanning
      • Tilskudd for lokal kompetanseutvikling
      • Kompetansepakker
      • Alle kompetanseutviklingstilbud
    • Digitalisering

      • Digitalisering i skolen
      • Kunstig intelligens i skolen
      • Mobiler og smartklokker i skolen
    • Tall og forskning

      • Forskning og annet kunnskapsgrunnlag
      • Statistikk
      • Finn forskning og statistikk
      • Systemer for datainnsamling
      • Internasjonale studier
      • Barnehagefakta
      • Grunnskolens informasjonssystem (GSI)
    • Publikasjoner

      • Vetuva
      • Spørsmål til Skole-Norge
      • Spørsmål til Barnehage-Norge
      • Utdanningsspeilet
    • Brukerundersøkelser

      • Alle brukerundersøkelser
      • Elevundersøkelsen
      • Lærlingundersøkelsen
      • Foreldreundersøkelsen i skole
      • Foreldreundersøkelsen i barnehage
      • Lærerundersøkelsen
    • Regelverkstema

      • Barnehage – oversikt regelverk
      • Opplæring – oversikt regelverk
      • Spesielt for private skoler
      • Maler
      • Personvern (GDPR)
    • Tilsyn

      • Tilsyn - oversikt
      • Melde bekymring
    • Tilskudd

      • Tilskudd – oversikt
      • Tilskuddssatser

    • Barnehage
    • Grunnskole
    • Videregående
    • Private barnehager
    • Private skoler
    • Voksenopplæring
    • SFO
    • Kulturskolen
    • Folkehøgskoler

    • Rammeplan og støttemateriell
    • Barnehagemiljø
    • Omsorg
    • Lek
    • Læring
    • Læreplanverket
    • Tilpasset opplæring
    • Vurderingspraksis
    • Skolemiljø
    • Opplæring i bedrift
    • Fravær
    • Overganger
    • Minoritetsspråklige og flyktninger
    • Spesialpedagogikk
    • PP-tjenesten (PPT)
    • Samisk
    • Nasjonale minoriteter

    • Eksamen - oversikt
    • Finn eksamensoppgaver
    • Administrere eksamen
    • Forberede og ta eksamen
    • Muntlig eksamen
    • Privatisteksamen
    • Prøver - oversikt
    • Nasjonale prøver
    • Kartleggingsprøver
    • Vitnemål og kompetansebevis
    • Realkompetansevurdering

    • Arbeid med kvalitet og kompetanse
    • Sikkerhet og beredskap
    • Ståstedsanalyser
    • Læremidler
    • Samarbeid med andre
    • Videreutdanning
    • Tilskudd for lokal kompetanseutvikling
    • Kompetansepakker
    • Alle kompetanseutviklingstilbud
    • Digitalisering i skolen
    • Kunstig intelligens i skolen
    • Mobiler og smartklokker i skolen

    • Forskning og annet kunnskapsgrunnlag
    • Statistikk
    • Finn forskning og statistikk
    • Systemer for datainnsamling
    • Internasjonale studier
    • Barnehagefakta
    • Grunnskolens informasjonssystem (GSI)
    • Vetuva
    • Spørsmål til Skole-Norge
    • Spørsmål til Barnehage-Norge
    • Utdanningsspeilet
    • Alle brukerundersøkelser
    • Elevundersøkelsen
    • Lærlingundersøkelsen
    • Foreldreundersøkelsen i skole
    • Foreldreundersøkelsen i barnehage
    • Lærerundersøkelsen

    • Barnehage – oversikt regelverk
    • Opplæring – oversikt regelverk
    • Spesielt for private skoler
    • Maler
    • Personvern (GDPR)
    • Tilsyn - oversikt
    • Melde bekymring
    • Tilskudd – oversikt
    • Tilskuddssatser
  • Høyringar
  • Kalender
  • Presse
  • Om Udir
  • In English

Du er her:

  • Forside
  • Regelverk og tilsyn
  • Skole og opplæring
  • Opplæringsloven
  • § 17-3 Krav for å bli tilsett i lærarstilling

Du er her:

  • Forside
  • Regelverk og tilsyn
  • Skole og opplæring
  • Opplæringsloven
  • § 17-3 Krav for å bli tilsett i lærarstilling

Opplæringslova

  • Til første side

§ 17-3 Krav for å bli tilsett i lærarstilling

Kommunen og fylkeskommunen skal sørgje for at dei som blir tilsett i lærarstilling, har relevant lærarutdanning seinast når dei tar til i stillinga.

Dersom ingen søkjarar oppfyller krava for tilsetjing, kan andre tilsetjast mellombels på vilkår om at ei påbyrja lærarutdanning blir fullført. Kor lenge ei slik tilsetjing skal vare, avtaler arbeidsgivaren og arbeidstakaren ut frå kor stor stilling og kor lang utdanning det er tale om, og kor tilgjengeleg utdanningstilbodet er.

Dersom ingen søkjarar oppfyller krava for tilsetjing, kan andre tilsetjast mellombels også utan vilkår om påbyrja lærarutdanning, men ei slik tilsetjing skal ikkje vare lenger enn til 31. juli.

Departementet kan gi forskrift om kva utdanning og kompetanse ein må ha for å kunne bli tilsett i lærarstilling.

Endra ved lov 14 juni 2024 nr. 36.

Vis på Lovdata.no

Forarbeid til loven

Forslaget medfører både språklige og innholdsmessige endringer, og er omtalt i punkt 2.6 i Prop. 62 L (2023–2024).

Første ledd endres ved at kravet om «relevant fagleg og pedagogisk kompetanse» erstattes av et krav om «relevant lærarutdanning», slik at det nå slås fast at kommunen og fylkeskommunen skal sørge for at de som blir ansatt i lærerstillinger har relevant lærerutdanning senest når de begynner i stillingen. Dette vil for det første kunne omfatte de rammeplanstyrte lærerutdanningene som i dag kvalifiserer for lærerstilling i grunnskole og videregående opplæring. Relevant lærerutdanning vil også kunne være annen pedagogisk utdanning. De nærmere kompetansekravene for å bli ansatt i lærerstilling vil bli fastsatt i forskrift til opplæringslova, jf. forskriftshjemmelen i fjerde ledd.

Nåværende andre ledd er endret og splittet i nytt andre og tredje ledd slik at alternativet om ansettelse på vilkår om å fullføre en påbegynt lærerutdanning, kommer før alternativet om annen midlertidig ansettelse. Dette innebærer ingen realitetsendring, men er ment å synliggjøre at kommunen og fylkeskommunen bør vurdere ansettelse på vilkår, før annen midlertidig ansettelse, dersom det ikke er søkere til en utlyst lærerstilling som oppfyller kompetansekravene i § 17-3 første ledd.

Nåværende tredje ledd blir fjerde ledd. Ordlyden er justert i tråd med nytt første ledd, slik at forskriftshjemmelen også viser til nærmere regler om krav til utdanning, og ikke bare til kompetanse. Forskriftshjemmelen innebærer at departementet kan gi forskrift om både hvilken utdanning og eventuell annen kompetanse en søker må ha for å kunne bli ansatt i lærerstilling. Den åpner også for at departementet i særlige tilfeller kan fastsette at det kun kreves relevant kompetanse ved ansettelse. Dette vil kun være aktuelt der særskilte hensyn gjør dette ønskelig, for eksempel for å kunne fastsette nødvendige overgangsregler i forskrift, se omtale i punkt 2.5.3. 

Neste side
Forrige side

Relatert innhold

Krav til kompetanse for lærere – ansettelse og undervisning

Til toppen
  • Kontakt
  • Tlf: 23 30 12 00
  • Nyhetsvarsel
  • Personvernerklæring
  • Tilgjengelighetserklæring