Hopp til hovedinnhold
logologo
  • Høyringar
  • Kalender
  • Presse
  • Om Udir
  • In English
    • Velg nivå

      • Barnehage
      • Grunnskole
      • Videregående
    • Spesielt for

      • Private barnehager
      • Private skoler
      • Voksenopplæring
    • Annen opplæring

      • SFO
      • Kulturskolen
      • Folkehøgskoler
    • Barnehage

      • Rammeplan og støttemateriell
      • Barnehagemiljø
      • Omsorg
      • Lek
      • Læring
    • Skole og fagopplæring

      • Læreplanverket
      • Tilpasset opplæring
      • Vurderingspraksis
      • Skolemiljø
      • Opplæring i bedrift
      • Fravær
    • Temasider

      • Overganger
      • Minoritetsspråklige og flyktninger
      • Spesialpedagogikk
      • PP-tjenesten (PPT)
      • Samisk
      • Nasjonale minoriteter
    • Eksamen

      • Eksamen - oversikt
      • Finn eksamensoppgaver
      • Administrere eksamen
      • Forberede og ta eksamen
      • Muntlig eksamen
      • Privatisteksamen
    • Prøver

      • Prøver - oversikt
      • Nasjonale prøver
      • Kartleggingsprøver
    • Dokumentasjon

      • Vitnemål og kompetansebevis
      • Realkompetansevurdering
    • Kvalitet

      • Arbeid med kvalitet og kompetanse
      • Sikkerhet og beredskap
      • Ståstedsanalyser
      • Læremidler
      • Samarbeid med andre
    • Kompetansetilbud

      • Videreutdanning
      • Tilskudd for lokal kompetanseutvikling
      • Kompetansepakker
      • Alle kompetanseutviklingstilbud
    • Digitalisering

      • Digitalisering i skolen
      • Kunstig intelligens i skolen
      • Mobiler og smartklokker i skolen
    • Tall og forskning

      • Forskning og annet kunnskapsgrunnlag
      • Statistikk
      • Finn forskning og statistikk
      • Systemer for datainnsamling
      • Internasjonale studier
      • Barnehagefakta
      • Grunnskolens informasjonssystem (GSI)
    • Publikasjoner

      • Vetuva
      • Spørsmål til Skole-Norge
      • Spørsmål til Barnehage-Norge
      • Utdanningsspeilet
    • Brukerundersøkelser

      • Alle brukerundersøkelser
      • Elevundersøkelsen
      • Lærlingundersøkelsen
      • Foreldreundersøkelsen i skole
      • Foreldreundersøkelsen i barnehage
      • Lærerundersøkelsen
    • Regelverkstema

      • Barnehage – oversikt regelverk
      • Opplæring – oversikt regelverk
      • Spesielt for private skoler
      • Maler
      • Personvern (GDPR)
    • Tilsyn

      • Tilsyn - oversikt
      • Melde bekymring
    • Tilskudd

      • Tilskudd – oversikt
      • Tilskuddssatser

Du er her:

  • Forside
  • Regelverk og tilsyn
  • Skole og opplæring
  • Forskrift om grunnskoleopplæringa og den vidaregåande opplæringa (opplæringsforskrifta)
  • § 10-7 Klage på karakter ved skriftleg eksamen

Opplæringsforskrifta

  • Til første side

§ 10-7 Klage på karakter ved skriftleg eksamen

Dei som har vore oppe til skriftleg eksamen, kan klage på karakteren. Ei klagenemnd som er oppnemnd av statsforvaltaren, er klageinstans for klager på fastsetjing av karakter ved skriftleg eksamen.

Når det er ein elev som klagar, skal skolen sende statsforvaltaren klaga og eksamenssvaret til eleven. Når det er ein privatist eller praksiskandidat som klagar, skal fylkeskommunen sende statsforvaltaren klaga og eksamenssvaret til privatisten eller praksiskandidaten.

Klagenemnda skal ha tilgang til eksamenssvaret og skal få greie på den opphavlege karakteren, men ho skal ikkje kjenne til innhaldet i klaga. Medlemmene av klagenemnda må ikkje ha vore med i førstegongsbedømminga av eksamenssvaret til klagaren.

Klagenemnda kan avvise klaga, stadfeste karakteren eller justere karakteren opp eller ned. Klagenemnda treng ikkje grunngi avgjerda si.

Vis på Lovdata.no

Merknader til forskriften

Paragrafen er gitt med hjemmel i opplæringsloven § 2‑3 andre ledd og § 5‑4 andre ledd. Paragrafen viderefører delvis § 5‑9 i den tidligere forskriften.

Første ledd første punktum angir at den som har vært oppe til skriftlig eksamen, kan klage på den faglige vurderingen av eksamenssvaret. Klageretten gjelder både lokalt og sentralt gitte eksamener i grunnskolen og videregående opplæring. At det kan klages på den faglige vurderingen ved skriftlig eksamen vil si at det kan klages på karakteren. Dette er ulikt andre eksamensformer. Klageretten gjelder alle som har vært oppe til eksamen, inkludert privatister, praksiskandidater og elever.

Andre punktum angir at klageinstansen er en klagenemnd oppnevnt av statsforvalteren. Statsforvalteren avgjør hvor mange medlemmer nemnda skal ha. Det er et krav at medlemmene i klagenemnda ikke har deltatt i førstegangssensuren av kandidaten, og de skal så langt som mulig ikke være fra samme skole som klageren.

Andre ledd angir hvilken informasjon skolen skal sende til statsforvalteren sammen med klagen.

Fjerde ledd angir resultatet av klagenemndas behandling. Klagenemnda kan avvise klagen hvis vilkårene for å klage i § 10‑2 eller de alminnelige reglene i forvaltningsloven ikke er oppfylt. Dersom klagen tas til behandling, kan klagenemnda enten stadfeste karakteren eller sette ny karakter. Klagenemnda skal vurdere alle sider ved fastsettelsen av karakteren og vurdere om det er samsvar mellom kompetansen som er vist, og karakteren som er gitt. Klagenemnda skal vurdere om karakteren som er fastsatt, er rimelig. Hvis nemnda mener at kandidaten burde fått minst én karakter bedre eller dårligere, er karakteren urimelig. Nemnda skal da endre karakteren. Klagenemnda behøver ikke begrunne avgjørelsen sin. Dette skiller seg fra forvaltningsloven § 25.

Neste side
Forrige side
Til toppen
  • Kontakt
  • Tlf: 23 30 12 00
  • Nyhetsvarsel
  • Personvernerklæring
  • Tilgjengelighetserklæring