Hopp til hovedinnhold
logologo
  • Høyringar
  • Kalender
  • Presse
  • Om Udir
  • In English
    • Velg nivå

      • Barnehage
      • Grunnskole
      • Videregående
    • Spesielt for

      • Private barnehager
      • Private skoler
      • Voksenopplæring
    • Annen opplæring

      • SFO
      • Kulturskolen
      • Folkehøgskoler
    • Barnehage

      • Rammeplan og støttemateriell
      • Barnehagemiljø
      • Omsorg
      • Lek
      • Læring
    • Skole og fagopplæring

      • Læreplanverket
      • Tilpasset opplæring
      • Vurderingspraksis
      • Skolemiljø
      • Opplæring i bedrift
      • Fravær
    • Temasider

      • Overganger
      • Minoritetsspråklige og flyktninger
      • Spesialpedagogikk
      • PP-tjenesten (PPT)
      • Samisk
      • Nasjonale minoriteter
    • Eksamen

      • Eksamen - oversikt
      • Finn eksamensoppgaver
      • Administrere eksamen
      • Forberede og ta eksamen
      • Muntlig eksamen
      • Privatisteksamen
    • Prøver

      • Prøver - oversikt
      • Nasjonale prøver
      • Kartleggingsprøver
    • Dokumentasjon

      • Vitnemål og kompetansebevis
      • Realkompetansevurdering
    • Kvalitet

      • Arbeid med kvalitet og kompetanse
      • Sikkerhet og beredskap
      • Ståstedsanalyser
      • Læremidler
      • Samarbeid med andre
    • Kompetansetilbud

      • Videreutdanning
      • Tilskudd for lokal kompetanseutvikling
      • Kompetansepakker
      • Alle kompetanseutviklingstilbud
    • Digitalisering

      • Digitalisering i skolen
      • Kunstig intelligens i skolen
      • Mobiler og smartklokker i skolen
    • Tall og forskning

      • Forskning og annet kunnskapsgrunnlag
      • Statistikk
      • Finn forskning og statistikk
      • Systemer for datainnsamling
      • Internasjonale studier
      • Barnehagefakta
      • Grunnskolens informasjonssystem (GSI)
    • Publikasjoner

      • Vetuva
      • Spørsmål til Skole-Norge
      • Spørsmål til Barnehage-Norge
      • Utdanningsspeilet
    • Brukerundersøkelser

      • Alle brukerundersøkelser
      • Elevundersøkelsen
      • Lærlingundersøkelsen
      • Foreldreundersøkelsen i skole
      • Foreldreundersøkelsen i barnehage
      • Lærerundersøkelsen
    • Regelverkstema

      • Barnehage – oversikt regelverk
      • Opplæring – oversikt regelverk
      • Spesielt for private skoler
      • Maler
      • Personvern (GDPR)
    • Tilsyn

      • Tilsyn - oversikt
      • Melde bekymring
    • Tilskudd

      • Tilskudd – oversikt
      • Tilskuddssatser

    • Barnehage
    • Grunnskole
    • Videregående
    • Private barnehager
    • Private skoler
    • Voksenopplæring
    • SFO
    • Kulturskolen
    • Folkehøgskoler

    • Rammeplan og støttemateriell
    • Barnehagemiljø
    • Omsorg
    • Lek
    • Læring
    • Læreplanverket
    • Tilpasset opplæring
    • Vurderingspraksis
    • Skolemiljø
    • Opplæring i bedrift
    • Fravær
    • Overganger
    • Minoritetsspråklige og flyktninger
    • Spesialpedagogikk
    • PP-tjenesten (PPT)
    • Samisk
    • Nasjonale minoriteter

    • Eksamen - oversikt
    • Finn eksamensoppgaver
    • Administrere eksamen
    • Forberede og ta eksamen
    • Muntlig eksamen
    • Privatisteksamen
    • Prøver - oversikt
    • Nasjonale prøver
    • Kartleggingsprøver
    • Vitnemål og kompetansebevis
    • Realkompetansevurdering

    • Arbeid med kvalitet og kompetanse
    • Sikkerhet og beredskap
    • Ståstedsanalyser
    • Læremidler
    • Samarbeid med andre
    • Videreutdanning
    • Tilskudd for lokal kompetanseutvikling
    • Kompetansepakker
    • Alle kompetanseutviklingstilbud
    • Digitalisering i skolen
    • Kunstig intelligens i skolen
    • Mobiler og smartklokker i skolen

    • Forskning og annet kunnskapsgrunnlag
    • Statistikk
    • Finn forskning og statistikk
    • Systemer for datainnsamling
    • Internasjonale studier
    • Barnehagefakta
    • Grunnskolens informasjonssystem (GSI)
    • Vetuva
    • Spørsmål til Skole-Norge
    • Spørsmål til Barnehage-Norge
    • Utdanningsspeilet
    • Alle brukerundersøkelser
    • Elevundersøkelsen
    • Lærlingundersøkelsen
    • Foreldreundersøkelsen i skole
    • Foreldreundersøkelsen i barnehage
    • Lærerundersøkelsen

    • Barnehage – oversikt regelverk
    • Opplæring – oversikt regelverk
    • Spesielt for private skoler
    • Maler
    • Personvern (GDPR)
    • Tilsyn - oversikt
    • Melde bekymring
    • Tilskudd – oversikt
    • Tilskuddssatser
  • Høyringar
  • Kalender
  • Presse
  • Om Udir
  • In English

Du er her:

  • Forside
  • Regelverk og tilsyn
  • Skole og opplæring
  • Forskrift om grunnskoleopplæringa og den vidaregåande opplæringa (opplæringsforskrifta)
  • § 10-5 Klage på vedtak om ikkje å fastsetje standpunktkarakter i fag

Du er her:

  • Forside
  • Regelverk og tilsyn
  • Skole og opplæring
  • Forskrift om grunnskoleopplæringa og den vidaregåande opplæringa (opplæringsforskrifta)
  • § 10-5 Klage på vedtak om ikkje å fastsetje standpunktkarakter i fag

Opplæringsforskrifta

  • Til første side

§ 10-5 Klage på vedtak om ikkje å fastsetje standpunktkarakter i fag

Elevar kan klage på vedtak om ikkje å fastsetje standpunktkarakter i fag. Statsforvaltaren er klageinstans.

Dersom skolen ikkje gjer nytt vedtak, skal skolen saman med klaga sende ei grunngiving for at det ikkje er sett standpunktkarakter, ei fråsegn frå skolen om saksbehandlinga og ein kopi av varselet om at karakteren kan falle bort, jf. § 9-7, til klageinstansen. Grunngivinga for at det ikkje er sett karakter, skal vere gitt av kommunen eller fylkeskommunen i samråd med faglæraren.

Statsforvaltaren kan avvise klaga, stadfeste vedtaket om ikkje å setje standpunktkarakter eller oppheve vedtaket.

Dersom statsforvaltaren opphevar vedtaket, skal skolen sørgje for at det blir gjort ei ny vurdering og fastsett ein karakter eller eit anna vurderingsuttrykk. Statsforvaltaren skal ha kopi av det nye vedtaket.

Vis på Lovdata.no

Merknader til forskriften

Endring 03.12.2024: Sjuende avsnitt i merknaden ble revidert. Ref: 2024/6137

Paragrafen er gitt med hjemmel i opplæringsloven §§ 2‑3 andre ledd og 5‑4 andre ledd. Paragrafen viderefører delvis § 5‑12 i den tidligere forskriften.

Første ledd første punktum viser til at det er klagerett på vedtak om ikke å sette standpunktkarakter (IV). Det er ikke klagerett på manglende halvårsvurdering med karakter. Andre punktum slår fast at statsforvalteren er klageinstans for klage på enkeltvedtak om å ikke fastsette standpunktkarakter i fag. Statsforvalteren er klageinstans for klager fra elever både i grunnskolen og i videregående opplæring.

Det statsforvalteren skal vurdere, er om skolens vedtak om å ikke fastsette standpunktkarakter er i tråd med reglene i §§ 9-16 og 9-8. Vedtaket til skolen kan være begrunnet i at faglærer ikke har tilstrekkelig vurderingsgrunnlag, eller at eleven har overskredet fraværsgrensen. Statsforvalteren må også vurdere om eleven er varslet i tråd med reglene i § 9‑7.

Andre ledd angir hvilken informasjon skolen skal sende til statsforvalteren sammen med klagen. Begrunnelsen må vise hvorfor eleven ikke har fått karakter i faget. Dersom grunnen til at det ikke er satt karakter, er at fraværsgrensen er overskredet, må faglæreren oppgi elevens fravær i faget og fraværsgrensen. Hvis grunnen til at det ikke blir satt karakter i faget, er at læreren ikke har vurderingsgrunnlag, må læreren vise til elevens eller deltakerens kompetanse opp mot kompetansemålene og i hvilke kompetansemål hen ikke har vurderingsgrunnlag, og hvorfor. Hvis det er eleven som har stort fravær eller ikke har deltatt aktivt, vil faglæreren vanligvis ha oppfylt sitt ansvar. Skolen skal vurdere klagen før de sender saken til statsforvalteren, og kan velge å omgjøre vedtaket til gunst for eleven og sette karakter dersom de tar klagen til følge. Dersom skolen setter en karakter for eleven, skal de ikke sende saken til statsforvalteren. Dette er i tråd med muligheten til å omgjøre eget vedtak i forvaltningsloven § 33.

Kommunens eller fylkeskommunens uttalelse skal bekrefte at faglærers begrunnelse oppfyller kravene i regelverket, og vise til at eleven har blitt gjort kjent med hva som blir vektlagt i vurderingen, og hva som kan føre til at det ikke gis standpunktkarakter i fag. Kommunen eller fylkeskommunen skal også vise til når varselet ble gitt.

Tredje ledd angir resultatet av statsforvalterens behandling. Statsforvalteren kan avvise klagen hvis vilkårene for å klage i § 10‑2 eller de alminnelige reglene i forvaltningsloven ikke er oppfylt. Dersom klagen tas til behandling, kan statsforvalteren enten stadfeste skolens vedtak om IV eller oppheve vedtaket. Hvis statsforvalteren mener at enkeltvedtaket om å ikke fastsette karakter er i tråd med reglene i § 9‑18 og § 9‑8, skal vedtaket stadfestes. Hvis statsforvalteren mener at reglene ikke er fulgt, skal skolens vedtak oppheves, og saken blir sendt tilbake til skolen for ny behandling.

Å fastsette en karakter eller et annet vurderingsuttrykk etter fjerde ledd, innebærer at skolen enten kan fastsette en karakter eller opprettholde vedtaket om å ikke gi standpunktkarakter. Dersom skolen fastsetter en karakter i den nye behandlingen, utløser dette fornyet klageadgang. Det samme gjelder dersom nytt vedtak om IV fattes på et annet grunnlag enn det opprinnelige vedtaket. Dersom eleven ikke er varslet i tråd med § 9‑7, skal det fastsettes en karakter for eleven.

Statsforvalteren skal begrunne hvorfor de mener at reglene er brutt. Kommunen eller fylkeskommunen kan pålegge skolen å sende dem en kopi av statsforvalterens enkeltvedtak.

Neste side
Forrige side

Relatert innhold

Hva er nytt i reglene om klage på sluttvurdering?

Til toppen
  • Kontakt
  • Tlf: 23 30 12 00
  • Nyhetsvarsel
  • Personvernerklæring
  • Tilgjengelighetserklæring