Hopp til hovedinnhold
logologo
  • Høyringar
  • Kalender
  • Presse
  • Om Udir
  • In English
    • Velg nivå

      • Barnehage
      • Grunnskole
      • Videregående
    • Spesielt for

      • Private barnehager
      • Private skoler
      • Voksenopplæring
    • Annen opplæring

      • SFO
      • Kulturskolen
      • Folkehøgskoler
    • Barnehage

      • Rammeplan og støttemateriell
      • Barnehagemiljø
      • Omsorg
      • Lek
      • Læring
    • Skole og fagopplæring

      • Læreplanverket
      • Tilpasset opplæring
      • Vurderingspraksis
      • Skolemiljø
      • Opplæring i bedrift
      • Fravær
    • Temasider

      • Overganger
      • Minoritetsspråklige og flyktninger
      • Spesialpedagogikk
      • PP-tjenesten (PPT)
      • Samisk
      • Nasjonale minoriteter
    • Eksamen

      • Eksamen - oversikt
      • Finn eksamensoppgaver
      • Administrere eksamen
      • Forberede og ta eksamen
      • Muntlig eksamen
      • Privatisteksamen
    • Prøver

      • Prøver - oversikt
      • Nasjonale prøver
      • Kartleggingsprøver
    • Dokumentasjon

      • Vitnemål og kompetansebevis
      • Realkompetansevurdering
    • Kvalitet

      • Arbeid med kvalitet og kompetanse
      • Sikkerhet og beredskap
      • Ståstedsanalyser
      • Læremidler
      • Samarbeid med andre
    • Kompetansetilbud

      • Videreutdanning
      • Tilskudd for lokal kompetanseutvikling
      • Kompetansepakker
      • Alle kompetanseutviklingstilbud
    • Digitalisering

      • Digitalisering i skolen
      • Kunstig intelligens i skolen
      • Mobiler og smartklokker i skolen
    • Tall og forskning

      • Forskning og annet kunnskapsgrunnlag
      • Statistikk
      • Finn forskning og statistikk
      • Systemer for datainnsamling
      • Internasjonale studier
      • Barnehagefakta
      • Grunnskolens informasjonssystem (GSI)
    • Publikasjoner

      • Vetuva
      • Spørsmål til Skole-Norge
      • Spørsmål til Barnehage-Norge
      • Utdanningsspeilet
    • Brukerundersøkelser

      • Alle brukerundersøkelser
      • Elevundersøkelsen
      • Lærlingundersøkelsen
      • Foreldreundersøkelsen i skole
      • Foreldreundersøkelsen i barnehage
      • Lærerundersøkelsen
    • Regelverkstema

      • Barnehage – oversikt regelverk
      • Opplæring – oversikt regelverk
      • Spesielt for private skoler
      • Maler
      • Personvern (GDPR)
    • Tilsyn

      • Tilsyn - oversikt
      • Melde bekymring
    • Tilskudd

      • Tilskudd – oversikt
      • Tilskuddssatser

    • Barnehage
    • Grunnskole
    • Videregående
    • Private barnehager
    • Private skoler
    • Voksenopplæring
    • SFO
    • Kulturskolen
    • Folkehøgskoler

    • Rammeplan og støttemateriell
    • Barnehagemiljø
    • Omsorg
    • Lek
    • Læring
    • Læreplanverket
    • Tilpasset opplæring
    • Vurderingspraksis
    • Skolemiljø
    • Opplæring i bedrift
    • Fravær
    • Overganger
    • Minoritetsspråklige og flyktninger
    • Spesialpedagogikk
    • PP-tjenesten (PPT)
    • Samisk
    • Nasjonale minoriteter

    • Eksamen - oversikt
    • Finn eksamensoppgaver
    • Administrere eksamen
    • Forberede og ta eksamen
    • Muntlig eksamen
    • Privatisteksamen
    • Prøver - oversikt
    • Nasjonale prøver
    • Kartleggingsprøver
    • Vitnemål og kompetansebevis
    • Realkompetansevurdering

    • Arbeid med kvalitet og kompetanse
    • Sikkerhet og beredskap
    • Ståstedsanalyser
    • Læremidler
    • Samarbeid med andre
    • Videreutdanning
    • Tilskudd for lokal kompetanseutvikling
    • Kompetansepakker
    • Alle kompetanseutviklingstilbud
    • Digitalisering i skolen
    • Kunstig intelligens i skolen
    • Mobiler og smartklokker i skolen

    • Forskning og annet kunnskapsgrunnlag
    • Statistikk
    • Finn forskning og statistikk
    • Systemer for datainnsamling
    • Internasjonale studier
    • Barnehagefakta
    • Grunnskolens informasjonssystem (GSI)
    • Vetuva
    • Spørsmål til Skole-Norge
    • Spørsmål til Barnehage-Norge
    • Utdanningsspeilet
    • Alle brukerundersøkelser
    • Elevundersøkelsen
    • Lærlingundersøkelsen
    • Foreldreundersøkelsen i skole
    • Foreldreundersøkelsen i barnehage
    • Lærerundersøkelsen

    • Barnehage – oversikt regelverk
    • Opplæring – oversikt regelverk
    • Spesielt for private skoler
    • Maler
    • Personvern (GDPR)
    • Tilsyn - oversikt
    • Melde bekymring
    • Tilskudd – oversikt
    • Tilskuddssatser
  • Høyringar
  • Kalender
  • Presse
  • Om Udir
  • In English

Du er her:

  • Forside
  • Regelverk og tilsyn
  • Skole og opplæring
  • Forskrift om grunnskoleopplæringa og den vidaregåande opplæringa (opplæringsforskrifta)
  • § 10-4 Klage på fastsetjing av standpunktkarakter i fag

Du er her:

  • Forside
  • Regelverk og tilsyn
  • Skole og opplæring
  • Forskrift om grunnskoleopplæringa og den vidaregåande opplæringa (opplæringsforskrifta)
  • § 10-4 Klage på fastsetjing av standpunktkarakter i fag

Opplæringsforskrifta

  • Til første side

§ 10-4 Klage på fastsetjing av standpunktkarakter i fag

Elevar kan klage på korleis standpunktkarakteren i eit fag er fastsett. Statsforvaltaren er klageinstans.

Dersom skolen ikkje gjer nytt vedtak, skal skolen saman med klaga, sende ei grunngiving frå faglæraren for korleis karakteren er fastsett og ei fråsegn frå skolen om saksbehandlinga til klageinstansen.

Statsforvaltaren kan avvise klaga, stadfeste standpunktkarakteren eller oppheve standpunktkarakteren.

Dersom statsforvaltaren opphevar standpunktkarakteren, skal skolen sørgje for at det blir gjort ei ny vurdering og fastsett ein endeleg karakter. Statsforvaltaren skal ha kopi av det nye vedtaket.

Vis på Lovdata.no

Merknader til forskriften

Endring 03.12.2024: Siste avsnitt i merknaden ble revidert. Ref: 2024/6137

Paragrafen er gitt med hjemmel i opplæringsloven § 2‑3 andre ledd og § 5‑4 andre ledd. Paragrafen viderefører delvis § 5‑12 i den tidligere forskriften.

Første ledd første punktum angir at elever kan klage på hvordan en standpunktkarakter i et fag er fastsatt. Dette innebærer at eleven kan klage dersom hen mener at reglene i § 9‑16 ikke ble fulgt da karakteren ble fastsatt. Eleven kan ikke klage på karakteren i seg selv.

Andre punktum slår fast at statsforvalteren er klageinstans for klage på fastsettelse av standpunktkarakter i fag. Statsforvalteren er klageinstans for klager fra elever både i grunnskolen og i videregående opplæring.

Statsforvalteren må se på om standpunktkarakteren er satt ved avslutningen av opplæringen. Samtidig skal den kompetansen eleven har vist underveis, være en del av vurderingen når standpunktkarakteren skal settes. Det vil si at selv om karakteren skal settes ved slutten av opplæringstiden, må den ikke kun baseres på den kompetansen eleven har vist på slutten av opplæringen. Karakteren skal ikke være et gjennomsnitt av prøvene avholdt i løpet av året. Statsforvalteren må også vurdere om faglærers redegjørelse for karakteren uttrykker elevens samlede kompetanse målt opp mot kompetansemålene i læreplanen for faget, jf. § 9‑2. Det er læreplanen som avgjør hvilken kompetanse eleven skal ha i faget på det aktuelle trinnet. Statsforvalteren må vurdere både om karakteren er satt på grunnlag av den riktige læreplanen i faget, og om kompetansen er vurdert ut fra kompetansemålene for det aktuelle trinnet. Det skal ikke trekkes inn utenforliggende hensyn som innsats, fravær og oppførsel, hvis ikke det går frem av kompetansemålene.

Videre må statsforvalteren vurdere om eleven har fått mulighet til å vise kompetansen sin på flere og varierte måter. Hva dette innebærer, må vurderes ut fra det enkelte faget. Det innebærer uansett at karakteren ikke kan settes på grunnlag av kun noen utvalgte kompetansemål, og at karakteren ikke kan settes på grunnlag av én enkelt prøve. Statsforvalteren må også vurdere hvorvidt det er vist at eleven har blitt gjort kjent med hva læreren har vektlagt i fastsettelsen av standpunktkarakteren. Disse to kravene til fastsettelsen av standpunktkarakterer oppfylles underveis i skoleåret og kan ikke repareres i en klagebehandling eller ved at skolen vurderer karakteren på nytt. Statsforvalteren kan ta dette med i helhetsvurderingen av om skolens vedtak skal stadfestes eller oppheves.

Andre ledd angir hvilken informasjon skolen skal sende til statsforvalteren sammen med klagen. Faglæreren skal i sin begrunnelse beskrive hvordan de ulike delene av fastsettelsen av standpunktkarakteren i § 9‑16 er oppfylt. Skolens uttalelse skal bekrefte at faglærerens begrunnelse oppfyller kravene til fastsettelse av standpunktkarakter i faget, og vise til at eleven har blitt gjort kjent med hva som ble vektlagt i vurderingen. Skolen skal vurdere klagen før de sender saken til statsforvalteren, og kan velge å omgjøre karakteren til gunst for eleven dersom de tar klagen til følge. Dersom skolen selv justerer karakteren opp for eleven, skal de ikke sende saken til statsforvalteren. Dette er i tråd med muligheten til å omgjøre eget vedtak i forvaltningsloven § 33.

Tredje ledd angir resultatet av statsforvalterens behandling. Statsforvalteren kan avvise klagen hvis vilkårene for å klage i § 10‑2 eller de alminnelige reglene i forvaltningsloven ikke er oppfylt. Dersom klagen tas til behandling, kan statsforvalteren enten stadfeste karakteren eller oppheve standpunktkarakteren. Hvis statsforvalteren mener at standpunktkarakteren er fastsatt i tråd med reglene i § 9‑16, skal karakteren stadfestes. Hvis statsforvalteren mener at reglene ikke er fulgt, skal skolens vedtak oppheves. Statsforvalteren skal begrunne hvorfor de mener at reglene er brutt.

Fjerde ledd angir at statsforvalteren ikke kan avgjøre om klageren skal få en annen karakter. Når statsforvalteren opphever skolens vedtak, blir saken sendt tilbake til skolen for ny behandling. Kommunen eller fylkeskommunen kan pålegge skolen å sende dem en kopi av statsforvalterens enkeltvedtak. Ordlyden endelig karakter betyr at avgjørelsen ikke kan klages på.

Neste side
Forrige side

Relatert innhold

Hva er nytt i reglene om klage på sluttvurdering?

Til toppen
  • Kontakt
  • Tlf: 23 30 12 00
  • Nyhetsvarsel
  • Personvernerklæring
  • Tilgjengelighetserklæring