Hopp til hovedinnhold
logologo
  • Høyringar
  • Kalender
  • Presse
  • Om Udir
  • In English
    • Velg nivå

      • Barnehage
      • Grunnskole
      • Videregående
    • Spesielt for

      • Private barnehager
      • Private skoler
      • Voksenopplæring
    • Annen opplæring

      • SFO
      • Kulturskolen
      • Folkehøgskoler
    • Barnehage

      • Rammeplan og støttemateriell
      • Barnehagemiljø
      • Omsorg
      • Lek
      • Læring
    • Skole og fagopplæring

      • Læreplanverket
      • Tilpasset opplæring
      • Vurderingspraksis
      • Skolemiljø
      • Opplæring i bedrift
      • Fravær
    • Temasider

      • Overganger
      • Minoritetsspråklige og flyktninger
      • Spesialpedagogikk
      • PP-tjenesten (PPT)
      • Samisk
      • Nasjonale minoriteter
    • Eksamen

      • Eksamen - oversikt
      • Finn eksamensoppgaver
      • Administrere eksamen
      • Forberede og ta eksamen
      • Muntlig eksamen
      • Privatisteksamen
    • Prøver

      • Prøver - oversikt
      • Nasjonale prøver
      • Kartleggingsprøver
    • Dokumentasjon

      • Vitnemål og kompetansebevis
      • Realkompetansevurdering
    • Kvalitet

      • Arbeid med kvalitet og kompetanse
      • Sikkerhet og beredskap
      • Ståstedsanalyser
      • Læremidler
      • Samarbeid med andre
    • Kompetansetilbud

      • Videreutdanning
      • Tilskudd for lokal kompetanseutvikling
      • Kompetansepakker
      • Alle kompetanseutviklingstilbud
    • Digitalisering

      • Digitalisering i skolen
      • Kunstig intelligens i skolen
      • Mobiler og smartklokker i skolen
    • Tall og forskning

      • Forskning og annet kunnskapsgrunnlag
      • Statistikk
      • Finn forskning og statistikk
      • Systemer for datainnsamling
      • Internasjonale studier
      • Barnehagefakta
      • Grunnskolens informasjonssystem (GSI)
    • Publikasjoner

      • Vetuva
      • Spørsmål til Skole-Norge
      • Spørsmål til Barnehage-Norge
      • Utdanningsspeilet
    • Brukerundersøkelser

      • Alle brukerundersøkelser
      • Elevundersøkelsen
      • Lærlingundersøkelsen
      • Foreldreundersøkelsen i skole
      • Foreldreundersøkelsen i barnehage
      • Lærerundersøkelsen
    • Regelverkstema

      • Barnehage – oversikt regelverk
      • Opplæring – oversikt regelverk
      • Spesielt for private skoler
      • Maler
      • Personvern (GDPR)
    • Tilsyn

      • Tilsyn - oversikt
      • Melde bekymring
    • Tilskudd

      • Tilskudd – oversikt
      • Tilskuddssatser

    • Barnehage
    • Grunnskole
    • Videregående
    • Private barnehager
    • Private skoler
    • Voksenopplæring
    • SFO
    • Kulturskolen
    • Folkehøgskoler

    • Rammeplan og støttemateriell
    • Barnehagemiljø
    • Omsorg
    • Lek
    • Læring
    • Læreplanverket
    • Tilpasset opplæring
    • Vurderingspraksis
    • Skolemiljø
    • Opplæring i bedrift
    • Fravær
    • Overganger
    • Minoritetsspråklige og flyktninger
    • Spesialpedagogikk
    • PP-tjenesten (PPT)
    • Samisk
    • Nasjonale minoriteter

    • Eksamen - oversikt
    • Finn eksamensoppgaver
    • Administrere eksamen
    • Forberede og ta eksamen
    • Muntlig eksamen
    • Privatisteksamen
    • Prøver - oversikt
    • Nasjonale prøver
    • Kartleggingsprøver
    • Vitnemål og kompetansebevis
    • Realkompetansevurdering

    • Arbeid med kvalitet og kompetanse
    • Sikkerhet og beredskap
    • Ståstedsanalyser
    • Læremidler
    • Samarbeid med andre
    • Videreutdanning
    • Tilskudd for lokal kompetanseutvikling
    • Kompetansepakker
    • Alle kompetanseutviklingstilbud
    • Digitalisering i skolen
    • Kunstig intelligens i skolen
    • Mobiler og smartklokker i skolen

    • Forskning og annet kunnskapsgrunnlag
    • Statistikk
    • Finn forskning og statistikk
    • Systemer for datainnsamling
    • Internasjonale studier
    • Barnehagefakta
    • Grunnskolens informasjonssystem (GSI)
    • Vetuva
    • Spørsmål til Skole-Norge
    • Spørsmål til Barnehage-Norge
    • Utdanningsspeilet
    • Alle brukerundersøkelser
    • Elevundersøkelsen
    • Lærlingundersøkelsen
    • Foreldreundersøkelsen i skole
    • Foreldreundersøkelsen i barnehage
    • Lærerundersøkelsen

    • Barnehage – oversikt regelverk
    • Opplæring – oversikt regelverk
    • Spesielt for private skoler
    • Maler
    • Personvern (GDPR)
    • Tilsyn - oversikt
    • Melde bekymring
    • Tilskudd – oversikt
    • Tilskuddssatser
  • Høyringar
  • Kalender
  • Presse
  • Om Udir
  • In English

Du er her:

  • Forside
  • Regelverk og tilsyn
  • Skole og opplæring
  • Forskrift om grunnskoleopplæringa og den vidaregåande opplæringa (opplæringsforskrifta)
  • § 4-3 Meir opplæring for elevar i fag som er gjennomført, men ikkje bestått

Du er her:

  • Forside
  • Regelverk og tilsyn
  • Skole og opplæring
  • Forskrift om grunnskoleopplæringa og den vidaregåande opplæringa (opplæringsforskrifta)
  • § 4-3 Meir opplæring for elevar i fag som er gjennomført, men ikkje bestått

Opplæringsforskrifta

  • Til første side

§ 4-3 Meir opplæring for elevar i fag som er gjennomført, men ikkje bestått

Elevar som ikkje har bestått eit fag og har rett til meir opplæring i faget etter § 5-2, må melde frå til fylkeskommunen dersom dei ønskjer meir opplæring i faget.

Fylkeskommunen skal fastsetje ein frist for når ein må melde seg til meir opplæring. Fristen må vere minst ei veke etter siste moglege sensur for standpunkt og ordinær eksamen i faget.

Vis på Lovdata.no

Merknader til forskriften

Endring 06.02.2025: Andre avsnitt i merknaden ble revidert. Ref: 2025/928

Paragrafen er gitt med hjemmel i opplæringsloven § 5‑1 sjuende ledd. Paragrafen er ny.

De som ønsker mer opplæring i fag som er gjennomført, men ikke bestått, etter § 5-2 første ledd, må melde seg til fylkeskommunen. Selv om de har en rett til mer opplæring, har de ikke en plikt til å motta mer opplæring i fagene som ikke er bestått. Formålet med en slik melding er at fylkeskommunene skal få oversikt over hvem som ønsker mer opplæring for å vurdere hva slags opplæringstilbud den enkelte har behov for, og planlegge hvordan og når opplæringen skal gis. I tillegg kan en slik melding gi fylkeskommunen mulighet til å planlegge og dimensjonere opplæringstilbudet. Selv om den som har strøket i ett eller flere fag, ikke melder seg, kan fylkeskommunen tilby mer opplæring.

De som ønsker mer opplæring fra påfølgende skoleår, må melde seg i tråd med fristen i andre ledd. En frist for melding for mer opplæring fra nærmeste skoleår er ikke ment å begrense fylkeskommunens muligheter til å organisere eller tilby mer opplæring for de som ikke har meldt seg innen fristen. Den enkelte fylkeskommunen kan velge å tilby mer opplæring fra ulike tidspunkter i løpet av skoleåret selv om hen ikke har meldt seg innen fristen. For opplæring som fylkeskommunen selv velger å tilby, kan det også settes andre lokale frister.

Når fylkeskommunen skal planlegge opplæringen og på hvilket tidspunkt opplæringen skal gis til den enkelte eleven i fagene som ikke er bestått, må de blant annet ta hensyn til hva som er behovene, hva som vil være forsvarlig for den enkelte, og hva som er praktisk gjennomførbart.

Fristen for å melde fra om at man ønsker mer opplæring fra påfølgende skolestart, må minst være en uke etter siste sensur for standpunkt eller ordinær eksamen i faget, normalt i juni/juli. Det vil gi elever som har vært oppe til eksamen og fått sensur, tid til å ta stilling til om de vil eller ikke vil melde fra om at de ønsker mer opplæring til påfølgende skolestart. Fristen gjelder for alle de som har gjennomført opplæringen, men ikke har bestått ett eller flere fag, uavhengig av årsaken til at de ikke har bestått faget, og uavhengig av hvilket skoleår de ikke bestod faget.

Neste side
Forrige side
Til toppen
  • Kontakt
  • Tlf: 23 30 12 00
  • Nyhetsvarsel
  • Personvernerklæring
  • Tilgjengelighetserklæring