Du må aktivere Javascript i din nettleser for å kunne bruke Udirs regelverkstolkninger
Til hovedinnhold
Meny
Barnehage
Opplæring
Privatskole
Vaksenopplæring
Folkehøgskule
Søk
Skriv inn søkeord
Søk
Du er her:
Forsiden
Opplæring
Fag- og timefordeling og tilbudsstruktur for Kunnskapsløftet Udir-1-2022
Fag- og timefordeling og tilbudsstruktur for Kunnskapsløftet Udir-1-2022
Dette rundskrivet erstatter Rundskriv Udir-01-2021.
Rundskriv
Sist endra: 29.06.2022
Last ned
Skriv ut
Innhald
Udir-1-2022
Endringer
Endringer på 1.–10. trinn
Endringer i videregående opplæring
Nye læreplaner og ny tilbudsstruktur skoleåret 2022–2023
Tidligere versjoner av rundskrivet
Udir-1-2022: Vedlegg 1
1. Bestemmelser for hele grunnopplæringen
1.1 Læreplanverket for Kunnskapsløftet
1.2 60-minutters enheter
1.3 Omdisponering av inntil 25 prosent av timetallet i fag for enkeltelever
1.4 Valg av fag som skoler/skoleeiere tilbyr
1.5 Særskilt språkopplæring for språklige minoriteter
Udir-1-2022: Vedlegg 1
2. Grunnskolen
2.1 Bestemmelser for alle elever i grunnskolen
2.1.1 Inntil 5 prosent fleksibilitet for 1.–10.trinn
2.1.2 Valgfag for elever på ungdomstrinnet
2.1.3 Fastsatt timetall
2.1.4 Fremmedspråk, fordypning, arbeidslivsfag
2.1.5 Tilbud om fag fra videregående opplæring for elever på ungdomstrinnet
2.1.6 Fysisk aktivitet
2.1.7 Fleksibel time
2.1.8 Særskilt for elever med opplæring i samisk, kvensk eller finsk
2.1.8.1 Fritak fra fremmedspråk/fordypning/arbeidslivsfag
2.1.8.2 Læreplaner for elever med opplæring i samisk, kvensk eller finsk
2.1.8.3 Samisk og norsk som førstespråk
2.2 Ordinær fag- og timefordeling
2.2.1 Særskilt for elever med opplæring i samisk, kvensk eller finsk som andrespråk
2.3 Fag- og timefordeling etter Kunnskapsløftet Samisk
2.4 Fag- og timefordeling for elever med tegnspråk som førstespråk
Udir-1-2022: Vedlegg 1
3. Videregående opplæring
3.1 Tilbudsstruktur
3.2 Generelle regler for videregående opplæring
3.3 Studieforberedende utdanningsprogram
3.3.1 Fellesfag
3.3.1.1 Norsk
3.3.1.2 Engelsk
3.3.1.3 Fremmedspråk
3.3.1.4 Matematikk
3.3.1.5 Elever med opplæring i samisk, elever med opplæring i tegnspråk og elever med opplæring i kvensk eller finsk som andrespråk
3.3.2 Utdanningsprogram for studiespesialisering
3.3.2.1 Programområdene for realfag og for språk, samfunnsfag og økonomi
3.3.3 Utdanningsprogram for idrettsfag
3.3.4 Utdanningsprogram for musikk, dans og drama
3.3.5 Utdanningsprogram for kunst, design og arkitektur
3.3.6 Utdanningsprogram for medier og kommunikasjon
3.4 Yrkesfaglige utdanningsprogram
3.4.1 Fellesfag
3.4.1.1 Norsk
3.4.1.2 Elever med opplæring i samisk, elever med opplæring i tegnspråk og elever med opplæring i kvensk eller finsk som andrespråk
3.4.1.3 Engelsk
3.4.1.4 Matematikk
3.4.1.5 Naturfag, samfunnskunnskap/samfunnsfag og kroppsøving
3.4.2 vg1 og vg2 i skole
3.4.3 Særløp – vg1 i skole og 3 års læretid
3.4.4 Vg3 i yrkesfaglige utdanningsprogram
3.4.5 Lærlinger uten vg2 eller vg1 og vg2 i skole
3.5 Studieforberedende tilbud innenfor yrkesfaglige utdanningsprogram
3.5.1 Studieforberedende vg3 for naturbruk
3.5.2 Vg3 påbygging til generell studiekompetanse
3.5.3 Rett til påbygging til generell studiekompetanse etter fullført og bestått fag- og yrkesopplæring
3.5.4 Generell studiekompetanse
Udir-1-2022: Vedlegg 2
Tilbudsstrukturen i videregående opplæring
Neste side
{{ settings.title }}
JA
NEI
Send
{{ settings.thankYouPlaceholder }}