Hopp til hovedinnhold
logologo
  • Høyringar
  • Kalender
  • Presse
  • Om Udir
  • In English
    • Velg nivå

      • Barnehage
      • Grunnskole
      • Videregående
    • Spesielt for

      • Private barnehager
      • Private skoler
      • Voksenopplæring
    • Annen opplæring

      • SFO
      • Kulturskolen
      • Folkehøgskoler
    • Barnehage

      • Rammeplan og støttemateriell
      • Barnehagemiljø
      • Omsorg
      • Lek
      • Læring
    • Skole og fagopplæring

      • Læreplanverket
      • Tilpasset opplæring
      • Vurderingspraksis
      • Skolemiljø
      • Opplæring i bedrift
      • Fravær
    • Temasider

      • Overganger
      • Minoritetsspråklige og nyankomne
      • Spesialpedagogikk
      • PP-tjenesten (PPT)
      • Samisk
      • Nasjonale minoriteter
    • Eksamen

      • Eksamen - oversikt
      • Finn eksamensoppgaver
      • Administrere eksamen
      • Forberede og ta eksamen
      • Muntlig eksamen
      • Privatisteksamen
    • Prøver

      • Prøver - oversikt
      • Nasjonale prøver
      • Kartleggingsprøver
    • Dokumentasjon

      • Vitnemål og kompetansebevis
      • Realkompetansevurdering
    • Kvalitet

      • Arbeid med kvalitet og kompetanse
      • Sikkerhet og beredskap
      • Ståstedsanalyser
      • Læremidler
      • Samarbeid med andre
    • Kompetansetilbud

      • Endringer kompetanseutvikling
      • Videreutdanning
      • Tilskudd for lokal kompetanseutvikling
      • Kompetansepakker
      • Alle kompetanseutviklingstilbud
    • Digitalisering

      • Digitalisering i skolen
      • Kunstig intelligens i skolen
      • Mobiler og smartklokker i skolen
    • Tall og forskning

      • Forskning og annet kunnskapsgrunnlag
      • Statistikk
      • Finn forskning og statistikk
      • Systemer for datainnsamling
      • Internasjonale studier
      • Barnehagefakta
      • Grunnskolens informasjonssystem (GSI)
    • Publikasjoner

      • Vetuva
      • Spørsmål til Skole-Norge
      • Spørsmål til Barnehage-Norge
      • Utdanningsspeilet
    • Brukerundersøkelser

      • Alle brukerundersøkelser
      • Elevundersøkelsen
      • Lærlingundersøkelsen
      • Foreldreundersøkelsen i barnehage
    • Regelverkstema

      • Barnehage – oversikt regelverk
      • Opplæring – oversikt regelverk
      • Spesielt for private skoler
      • Maler
      • Personvern (GDPR)
    • Tilsyn

      • Tilsyn - oversikt
      • Melde bekymring
    • Tilskudd

      • Tilskudd – oversikt
      • Tilskuddssatser

Du er her:

  • Forside
  • Regelverk og tilsyn
  • Skole og opplæring
  • Forskrift til folkehøgskoleloven (folkehøgskoleforskriften)
  • § 10 Tilskuddsmodell

Forskrift til folkehøgskoleloven (folkehøgskoleforskriften)

  • Til første side

§ 10 Tilskuddsmodell

Skolene skal få basistilskudd, tilskudd per elev og tilskudd til rentebetaling. Departementet kan fastsette den nærmere fordelingen av den totale bevilgningen mellom basistilskudd, tilskudd per elev og tilskudd til rentebetaling.

Basistilskudd gis med samme beløp til alle skolene.

Tilskudd per elev er basert på et tilskuddsgrunnlag som består av gjennomsnittlig tilskuddsberettiget årselevtall fra tre historiske år (år fire, år tre og år to forut for tilskuddsåret), begrenset oppad til skolens kapasitet. Årselevtallet på kurs av kortere varighet skal regnes om til årselever ut fra en standard kurslengde på 190 dager over 33 uker. Elevtall til og med 35 årselever utløser høy sats (100 prosent). Elevtall over 35 årselever utløser lav sats inntil skolens kapasitet. Lav sats utgjør 70 prosent av høy sats. Modellen med knekkpunkt gjelder kun for elever på kurs. Elever på kurs av kortere varighet utløser lav sats.

Tilskudd til rentebetaling kan gis til nybygg og større rehabiliteringsprosjekter etter søknad til Folkehøgskolerådet. Som større rehabiliteringsprosjekter regnes blant annet offentlige pålegg om utbedring og energiøkonomiserende og bærekraftige tiltak. Godkjente prosjekter blir nedskrevet over 25 år. Ordningen omfatter ikke vedlikeholdsprosjekt, leasing, uteareal, tjenesteboliger eller andre bygg som ikke er til skoledrift. Departementet fordeler tilskudd til rentebetaling på grunnlag av innstilling fra Folkehøgskolerådet.

Nye skoler får statstilskudd fra de tre elementene i tilskuddsmodellen, så lenge vilkårene for de ulike elementene er oppfylt. I oppstartsårene (4,5 år) blir grunnlaget for elevtilskuddet satt til minst 35 årselever. Dersom skolen har mer enn 35 årselever fra kurs, benyttes faktisk årselevtall i tilskuddsgrunnlaget påfølgende kalenderår, begrenset oppad til skolens kapasitet per telletidspunkt. Elever med dokumentert behov for tilrettelegging i opplæringen, vil telle som to elever i tilskuddsgrunnlaget i oppstartsårene. Fra femte kalenderår etter oppstart får skolen tilskudd etter ordinære beregningsregler.

Vis på Lovdata.no
Neste side
Forrige side
Til toppen
  • Kontakt
  • Tlf: 23 30 12 00
  • Abonner på siste nytt
  • Personvernerklæring
  • Tilgjengelighetserklæring