Hopp til hovedinnhold
logologo
  • Høyringar
  • Kalender
  • Presse
  • Om Udir
  • In English
    • Velg nivå

      • Barnehage
      • Grunnskole
      • Videregående
    • Spesielt for

      • Private barnehager
      • Private skoler
      • Voksenopplæring
    • Annen opplæring

      • SFO
      • Kulturskolen
      • Folkehøgskoler
    • Barnehage

      • Rammeplan og støttemateriell
      • Barnehagemiljø
      • Omsorg
      • Lek
      • Læring
    • Skole og fagopplæring

      • Læreplanverket
      • Tilpasset opplæring
      • Vurderingspraksis
      • Skolemiljø
      • Opplæring i bedrift
      • Fravær
    • Temasider

      • Overganger
      • Minoritetsspråklige og nyankomne
      • Spesialpedagogikk
      • PP-tjenesten (PPT)
      • Samisk
      • Nasjonale minoriteter
    • Eksamen

      • Eksamen - oversikt
      • Finn eksamensoppgaver
      • Administrere eksamen
      • Forberede og ta eksamen
      • Muntlig eksamen
      • Privatisteksamen
    • Prøver

      • Prøver - oversikt
      • Nasjonale prøver
      • Kartleggingsprøver
    • Dokumentasjon

      • Vitnemål og kompetansebevis
      • Realkompetansevurdering
    • Kvalitet

      • Arbeid med kvalitet og kompetanse
      • Sikkerhet og beredskap
      • Ståstedsanalyser
      • Læremidler
      • Samarbeid med andre
    • Kompetansetilbud

      • Endringer kompetanseutvikling
      • Videreutdanning
      • Tilskudd for lokal kompetanseutvikling
      • Kompetansepakker
      • Alle kompetanseutviklingstilbud
    • Digitalisering

      • Digitalisering i skolen
      • Kunstig intelligens i skolen
      • Mobiler og smartklokker i skolen
    • Tall og forskning

      • Forskning og annet kunnskapsgrunnlag
      • Statistikk
      • Finn forskning og statistikk
      • Systemer for datainnsamling
      • Internasjonale studier
      • Barnehagefakta
      • Grunnskolens informasjonssystem (GSI)
    • Publikasjoner

      • Vetuva
      • Spørsmål til Skole-Norge
      • Spørsmål til Barnehage-Norge
      • Utdanningsspeilet
    • Brukerundersøkelser

      • Alle brukerundersøkelser
      • Elevundersøkelsen
      • Lærlingundersøkelsen
      • Foreldreundersøkelsen i barnehage
    • Regelverkstema

      • Barnehage – oversikt regelverk
      • Opplæring – oversikt regelverk
      • Spesielt for private skoler
      • Maler
      • Personvern (GDPR)
    • Tilsyn

      • Tilsyn - oversikt
      • Melde bekymring
    • Tilskudd

      • Tilskudd – oversikt
      • Tilskuddssatser

Du er her:

  • Forside
  • Regelverk og tilsyn
  • Skole og opplæring
  • Forskrift til privatskolelova (privatskoleforskrifta)
  • § 6-1 Verkeområde

Privatskoleforskrifta

  • Til første side

§ 6-1 Verkeområde

Kapittelet gjeld for elevar som får opplæring i skolar godkjende etter privatskolelova.

Elevar i skolar som er godkjende på grunnlag av ei anerkjend pedagogisk retning, og som bruker alternative vurderingsformer, og elevar i internasjonale skolar som bruker alternative vurderingsformer, har rett til vurdering etter skolane sitt godkjende system for vurdering. Skolane må følgje reglane i dette kapitelet om ikkje anna følgjer av godkjenninga, jf. privatskolelova § 2-3. Godkjenninga kan ikkje gi unntak frå reglane i § 6-2, § 6-3, § 6-6, § 6-8 til § 6-12, § 6-13 første ledd, § 6-14 tredje ledd, § 6-42 til § 6-45 og § 6-47 til § 6-51.

Elevar som får eit anna tilbod som alternativ til opplæring i bedrift, skal ha vurdering etter opplæringsforskrifta kapittel 9 del VIII og § 9-5, § 9-48 og 9-54 fjerde ledd, så langt det passar. Dei skal elles få vurdering etter dette kapitelet.

Vis på Lovdata.no

Merknader til forskriften

Paragrafen er gitt med hjemmel i privatskoleloven § 2-3 a og viderefører delvis § 3-1 i den tidligere forskriften.

Skoler som er godkjent på grunnlag av en anerkjent pedagogisk retning, og internasjonale skoler kan få godkjent alternative vurderingsordninger, jf. privatskoleloven § 2-3. Paragrafen slår fast at elevene ved slike skoler skal ha vurdering etter den vurderingsordningen skolene har fått godkjent. Dersom disse skolene ikke har godkjenning for en egen vurderingsordning, skal reglene i kapittelet følges fullt ut.

Andre ledd siste punktum fastsetter at enkelte bestemmelser gjelder selv om en skole har en egen vurderingsordning. Det kan likevel godkjennes at dokumentasjonen etter §§ 6-42, 6-48 og 6-49 har en annen sluttvurdering enn karakterer.

Tredje ledd viser hvilke regler for vurdering som gjelder for elever som får et annet tilbud som alternativ til opplæring i bedrift. Disse elevene skal ha vurdering etter reglene i opplæringsforskriften kapittel 9 del VIII om fag- og svenneprøve.

Neste side
Forrige side
Til toppen
  • Kontakt
  • Tlf: 23 30 12 00
  • Abonner på siste nytt
  • Personvernerklæring
  • Tilgjengelighetserklæring