Hopp til hovedinnhold
logologo
  • Høyringar
  • Kalender
  • Presse
  • Om Udir
  • In English
    • Velg nivå

      • Barnehage
      • Grunnskole
      • Videregående
    • Spesielt for

      • Private barnehager
      • Private skoler
      • Voksenopplæring
    • Annen opplæring

      • SFO
      • Kulturskolen
      • Folkehøgskoler
    • Barnehage

      • Rammeplan og støttemateriell
      • Barnehagemiljø
      • Omsorg
      • Lek
      • Læring
    • Skole og fagopplæring

      • Læreplanverket
      • Tilpasset opplæring
      • Vurderingspraksis
      • Skolemiljø
      • Opplæring i bedrift
      • Fravær
    • Temasider

      • Overganger
      • Minoritetsspråklige og nyankomne
      • Spesialpedagogikk
      • PP-tjenesten (PPT)
      • Samisk
      • Nasjonale minoriteter
    • Eksamen

      • Eksamen - oversikt
      • Finn eksamensoppgaver
      • Administrere eksamen
      • Forberede og ta eksamen
      • Muntlig eksamen
      • Privatisteksamen
    • Prøver

      • Prøver - oversikt
      • Nasjonale prøver
      • Kartleggingsprøver
    • Dokumentasjon

      • Vitnemål og kompetansebevis
      • Realkompetansevurdering
    • Kvalitet

      • Arbeid med kvalitet og kompetanse
      • Sikkerhet og beredskap
      • Ståstedsanalyser
      • Læremidler
      • Samarbeid med andre
    • Kompetansetilbud

      • Endringer kompetanseutvikling
      • Videreutdanning
      • Tilskudd for lokal kompetanseutvikling
      • Kompetansepakker
      • Alle kompetanseutviklingstilbud
    • Digitalisering

      • Digitalisering i skolen
      • Kunstig intelligens i skolen
      • Mobiler og smartklokker i skolen
    • Tall og forskning

      • Forskning og annet kunnskapsgrunnlag
      • Statistikk
      • Finn forskning og statistikk
      • Systemer for datainnsamling
      • Internasjonale studier
      • Barnehagefakta
      • Grunnskolens informasjonssystem (GSI)
    • Publikasjoner

      • Vetuva
      • Spørsmål til Skole-Norge
      • Spørsmål til Barnehage-Norge
      • Utdanningsspeilet
    • Brukerundersøkelser

      • Alle brukerundersøkelser
      • Elevundersøkelsen
      • Lærlingundersøkelsen
      • Foreldreundersøkelsen i barnehage
    • Regelverkstema

      • Barnehage – oversikt regelverk
      • Opplæring – oversikt regelverk
      • Spesielt for private skoler
      • Maler
      • Personvern (GDPR)
    • Tilsyn

      • Tilsyn - oversikt
      • Melde bekymring
    • Tilskudd

      • Tilskudd – oversikt
      • Tilskuddssatser

Du er her:

  • Forside
  • Regelverk og tilsyn
  • Skole og opplæring
  • Forskrift til privatskolelova (privatskoleforskrifta)
  • § 5-2 Skolar som er godkjende på grunnlag av livssyn

Privatskoleforskrifta

  • Til første side

§ 5-2 Skolar som er godkjende på grunnlag av livssyn

Skolar som er godkjende på grunnlag av livssyn, jf. privatskolelova § 2-1 andre ledd bokstav a, må synleggjere verdigrunnlaget sitt i læreplanen for skolen, både i overordna del og i læreplanane i relevante fag.

I forhold til fag- og timefordelinga i Læreplanverket for Kunnskapsløftet kan det godkjennast at desse skolane flyttar timar mellom fag for å styrkje fag som er særleg viktige for livssynsgrunnlaget.

Vis på Lovdata.no

Merknader til forskriften

Paragrafen er gitt med hjemmel i privatskoleloven § 2-3 og viderefører § 2A-2 i den tidligere forskriften.

Skoler som er godkjent på grunnlag av livssyn, må synliggjøre verdigrunnlaget sitt i læreplanen for skolen, både i overordnet del og i læreplanene i relevante fag på alle trinn/hovedtrinn i grunnskolen og alle trinn i videregående opplæring. I læreplanene i relevante fag må skolene synliggjøre verdigrunnlaget i delen om faget og som hovedregel også i kompetansemålene. I tillegg skal skolene synliggjøre verdigrunnlaget sitt i stiftelsesdokumentene.

Det er ikke forskriftsfestet hvor mange timer som kan flyttes fra ett fag til et annet, sett opp mot fag- og timefordelingen etter Kunnskapsløftet. Utdanningsdirektoratet må gjøre en konkret vurdering av skolenes søknad i hvert enkelt tilfelle, jf. kravet om jevngod opplæring. Skolene må være oppmerksomme på at elevene kan få mindre tid til å nå kompetansemålene i enkelte fag når skolene velger å flytte timer mellom fagene. Muligheten til å få godkjent flytting av timer etter denne paragrafen er ikke den samme som den omdisponeringen skolene kan gjøre for det enkelte skoleåret etter privatskoleloven § 2-3 tredje ledd.

Neste side
Forrige side
Til toppen
  • Kontakt
  • Tlf: 23 30 12 00
  • Abonner på siste nytt
  • Personvernerklæring
  • Tilgjengelighetserklæring