Funn fra tilsyn på opplæringsområdet i 2021

Voksnes rett til videregående opplæring

Voksnes rett til videregående opplæring ble undersøkt i til sammen to tilsyn. Tilsynene bestod av to temaer. Ett tilsyn ble avsluttet uten at statsforvalteren fant brudd på regelverket.

Fylkeskommunen må sørge for å fatte enkeltvedtak som konkluderer om søkerens rettighet og angir et innhold i opplæringen som er tilpasset den voksnes behov

I ett tilsyn med videregående opplæring for voksne, ble det avdekket at fylkeskommunen ikke fattet vedtak om videregående opplæring for voksne uten ugrunnet opphold etter at søknad er mottatt. Videre fant statsforvalteren at fylkeskommunen ikke fattet skriftlig vedtak for alle søkere som inneholdt konklusjon om at søkeren har rett, hva innholdet i opplæringen skal være, hvilken organisering opplæringen skal ha, hvilket omfang opplæringen skal ha og hvilken sluttkompetanse opplæringen skal føre frem til.

Fylkeskommunen må sørge for å gi opplæring til alle som oppfyller vilkårene for rett til videregående opplæring

Fylkeskommunen satte ikke i gang opplæring for voksne innen rimelig tid etter vedtak om rett til videregående opplæring for voksne.

Fylkeskommunen må sørge for å gi veiledning om og vurdere om søkere har rett til videregående opplæring for voksne

Det ble avdekket at fylkeskommunen, før vedtak, ikke vurderte om søkeren hadde fullført grunnskolen eller tilsvarende, ikke har fullført videregående opplæring etter opplæringsloven, fyller minst 25 år i søknadsåret og har lovlig opphold i Norge.

Det er få tilsyn for denne gruppen som generelt ofte er en ressurssvak gruppe. Det omfatter psykisk utviklingshemmede, innvandrere med kort botid, manglende norskkunnskaper og liten orientering i det norske samfunnet om sine rettigheter. Liten veiledning og oppfølging gjør at søkerne i større grad opplever konsekvensfeil ved manglende mulighet til selvstendighet, egen jobb, egen økonomi osv. Manglende informasjon til en gruppe som ofte selv ikke kan orientere seg får lett større negative konsekvenser enn for mange andre mer ressurssterke grupper. Dersom det ikke vurderes om vilkårene for rett til utdanning faktisk er oppfylt tyder dette på bruk av ressurser som ikke kommer til nytte.