Veileder om gratisprinsippet i grunnskolen og videregående opplæring

Aktiviteter og turer

Egenbetaling og gaver

Det kan ikke kreves noen form for egenbetaling av elevene eller foreldrene når skolen for eksempel tilbyr turer som er en del av opplæringen. Derfor kan ikke skolen ta initiativ til aktiviteter som krever egen- eller foreldrebetaling.

Et praktisk eksempel er at foreldre på eget initiativ foreslår å bidra til en tur som krever mer penger enn det skolen kan bruke ved at foreldrene samler inn penger. Slike bidrag til skolen kan reise vanskelige problemstillinger. Det kan innebære at det opereres i gråsonen av hva som er lov, og foreldre kan kjenne seg presset til å bidra økonomisk. Kommunen, fylkeskommunen og skolen har i disse tilfellene et særlig ansvar for å sørge for at gratisprinsippet overholdes. Dette kan for eksempel skolen bidra til ved å drøfte slike spørsmål åpent og grundig i rådsorganene til skolen, og ved at skolen informerer om gratisprinsippet og hvordan det skal overholdes ved hver skolestart. Dette vil være i tråd med skolens informasjonsplikt etter opplæringsloven. Fylkeskommunen og kommunen kan også, for eksempel som ledd i arbeidet med internkontrollen, utarbeide nærmere retningslinjer for hvordan skolene i kommunen og fylkeskommunen skal etterleve gratisprinsippet.

Gratisprinsippet utelukker likevel ikke at skolen kan motta ulike former for gaver fra foreldre, elever eller andre. Innsats og foreldreinvolvering kan i mange sammenhenger være positivt for både skolemiljøet og samarbeidet mellom skolen og foreldrene. Gavene kan ta ulike former, som for eksempel penger til klassekasse, dugnadsinnsats og donasjon av utstyr. Imidlertid må gaver og innsats være frivillig. I tillegg skal økonomiske bidrag være anonymiserte, slik at foreldre ikke føler press til å gi eller bidra. Se forarbeid til oppll. §§ 2-5 og 5-8. Det kan derfor ikke føres oversikter over hvem og hvor mye hver enkelt har gitt. Det finnes i dag tekniske løsninger som ivaretar anonymisert betaling.

Skolen må uansett sørge for at alle elever får tilbud om å være med på de samme aktivitetene, uavhengig av om foreldrene har gitt gaver til skolen eller ikke.

Leirskole og andre skoleturer

Alle kommuner må tilby elevene leirskoleopphold eller annen skoletur som en del av grunnskoleopplæringen. Det står i opplæringsloven § 4-6. Turen må ha en varighet på minst tre overnattinger i sammenheng.  Skoleturen er en del av grunnskoleopplæringen og må derfor være i samsvar med læreplanverket. Tilbudet om leirskole eller en annen skoletur skal være gratis og alle elever skal ha mulighet til å delta på lik linje, uavhengig av økonomisk bakgrunn. Elever og foreldre trenger derfor ikke å samle inn penger til turen ved eksempelvis kakesalg og dugnader. Skolen kan ikke kreve betaling for kost og losji av elevene. Dette skal dekkes av kommunen. 

Andre skoleturer som er en del av opplæringen, skal også være gratis for elevene. Dersom det er tvil om turen er en del av opplæringen, må det gjøres en konkret vurdering. Momenter som taler for at turen er en del av opplæringen kan være:

  • turen foregår i skoletiden
  • turen kan relateres til læreplanene
  • lærere er med på turen og mottar lønn
  • turen går frem av skolens årsplan
  • skolereglene gjelder på turen
  • det finnes et alternativt opplæringstilbud på skolen for elever som ikke er med på turen

Dersom det arrangeres en tur som en del av opplæringen, og foreldrene har foreslått å bidra til en tur som krever mer penger enn det skolen skal bruke, har skolen et særlig ansvar for å sørge for at gratisprinsippet blir overholdt. Skolen har i slike tilfeller ansvar for at pengeinnsamlingen foregår på lovlig måte, og at bidragene er anonyme og reelt frivillige.

Brudd på gratisprinsippet kan få konsekvenser for skolemiljøet, ved at elever ikke opplever å bli inkludert, og står utenfor fellesskapet. Elever kan la være å delta på en skoletur fordi de opplever et direkte eller indirekte press om å bidra til turen økonomisk. Alle elever i grunnskolen og videregående skole har rett til et trygt og godt skolemiljø som fremmer helse, inkludering, trivsel og læring. Alle elever skal få tilbud om å delta på skoletur, uavhengig av om eleven selv eller foreldrene har bidratt økonomisk eller på annen måte. Elever som av ulike grunner ikke er med på en skoletur som er en del av opplæringen, skal få tilbud om et alternativt opplæringstilbud på skolen i tråd med læreplaner for fag.

Både skolen og FAU kan søke om tilskudd til å reise på enkelte skoleturer, se for eksempel tilskudd til skoleturer for ungdom fra Utdanningsdirektoratet

Kommunen og fylkeskommunen er ansvarlig dersom det oppstår uhell, og skal ha en ulykkesforsikring som dekker alle elevene som er med på skoleturen.   

Ved alvorlige eller flere tilfeller av brudd på skolereglene under en skoletur, kan hjemsendelse/bortvisning være et tiltak. Dette er et inngripende tiltak som bør være absolutt nødvendig og en siste løsning fra skolens side. Skolen kan imidlertid ikke kreve at foreldre eller elever dekker utgifter i forbindelse med en hjemsendelse. Det vil være i strid med retten til gratis grunnskoleopplæring.  

Gratisprinsippet gjelder for aktiviteter og turer som er en del av opplæringen. Skolen kan ikke regulere aktiviteter og turer som elever eller foreldre legger utenom skoletiden, for eksempel i helger eller ferier. Skolen bør likevel oppfordre til at aktiviteter og turer som elevene eller foreldrene organiserer for elevene på fritiden, og som kan påvirke skolemiljøet, skal være inkluderende slik at alle har mulighet til å delta.

Aktivitetsdager

Aktiviteter i skolens regi skal være inkluderende slik at alle elever kan delta på lik linje, uavhengig av økonomisk bakgrunn.

Hvis skolen skal ha aktivitetsdag, for eksempel skidag, må elevene fritt kunne velge blant de aktivitetene skolen tilbyr. Dersom elevene får tilbud om å dra til et alpinanlegg hvor det må betales for heiskort, skal dette dekkes av skolen. Eventuell transport må også dekkes av skolen.

Dersom det er elever som mangler nødvendig utstyr, bør skolen legge til rette for at slikt utstyr kan lånes. Mange steder kan både skolen og foreldrene låne idretts- og friluftsutstyr av kommunale og ideelle utlånssentraler. Hvis skolen forventer at foreldrene selv låner utstyr, bør skolen undersøke mulighetene og informere foreldrene om dette i god tid.