Veileder om tilpasset opplæring og individuell tilrettelegging
4. Tiltak innenfor ordinær opplæring for at en elev skal få tilfredsstillende utbytte av opplæringen
4.1 Skolen skal sette inn egnede tiltak
Skolen skal tilpasse opplæringen til den enkelte eleven, og må sette inn tiltak hvis det trengs for at en elev skal få tilfredsstillende utbytte av opplæringen. Dette står i opplæringsloven § 11-2. Tiltakene kan handle om å tilpasse opplæringen, eller å gi intensiv opplæring for elever på 1. til 4. trinn som står i fare for å bli hengende etter i lesing, skriving eller regning.
Skolen må løpende vurdere hvilke konkrete tiltak som vil hjelpe eleven med å få tilfredsstillende utbytte av opplæringen. Det er elevens behov og hva som er til elevens beste som er avgjørende for hvilke tiltak skolen skal sette inn.
Læreplanen gir handlingsrom for variert og kreativ pedagogisk praksis innenfor felleskapet, slik at skolen kan prøve ut ulike tiltak for å tilpasse opplæringen til elevens behov. Det profesjonelle læringsfellesskapet på skolen vil være en viktig arena for å finne frem til egnede tiltak. Ved behov skal skolen samarbeide med PP-tjenesten, eller andre relevante aktører som skolehelsetjenesten, barneverntjenesten, BUP og habiliteringstjenesten.
4.2 Intensiv opplæring på 1.–4. trinn
Intensiv opplæring er en kortvarig og målrettet innsats for elever på 1.–4. trinn som står i fare for å ikke ha forventet progresjon i lesing, skriving eller regning. Dette står i opplæringsloven § 11-3. Eleven skal få støtte og oppfølging raskt, slik at utfordringene ikke får mulighet til å utvikle seg videre i opplæringsløpet. Elevene skal ikke ha avvik fra kompetansemålene i læreplanverket, men skolen må sette elevene i stand til å følge en alminnelig progresjon i undervisningen, og å kunne nå kompetansemålene.
Intensiv opplæring er en plikt for skolen, men er ikke en individuell rettighet for eleven. Dette betyr at kommunen ikke skal fatte vedtak om intensiv opplæring.
Skolen må vurdere behovene til eleven og mulige tiltak i opplæringen for å finne ut hvordan de bør gjennomføre intensiv opplæring. Det er en pedagogisk oppgave å ta stilling til hvilke tiltak som er nødvendige og nyttige for den enkelte eleven.
Skolen kan gi intensiv opplæring utenfor klassen eller andre grupper i kortere perioder, for eksempel som eneundervisning, uten at eleven har vedtak om individuelt tilrettelagt opplæring. For å ta eleven ut av klassen eller andre grupper er det en forutsetning at dette er nødvendig for læringen til eleven, og at det vil være til elevens beste.
Målet med intensiv opplæring er at eleven oppnår forventet progresjon i lesing, skriving og regning. Hva som er forventet progresjon, må skolen vurdere ut fra faglig skjønn. Lærerne må se måloppnåelsen til eleven i lys av hvor langt de har kommet i undervisningen av klassen. Det faglige skjønnet til den enkelte læreren og dialogen innen profesjonsfellesskapet på skolen, er det viktigste for å få til god praksis.
Innen rimelig tid bør skolen se effekter av den intensive opplæringen som tilsier at eleven vil kunne følge forventet progresjon. Hvis ikke, må skolen vurdere om de har behov for å endre opplegget, eller om eleven kan ha behov for individuell tilrettelegging.
Lesesenteret har utviklet et forskningsbasert undervisningsopplegg for elever som er i faresonen for å utvikle lesevansker: På sporet
Thinkmath Global er et tilsvarende undervisningsopplegg i regning.
4.3 Elever med et åpenbart behov for individuell tilrettelegging
Noen elever har et åpenbart behov for individuelt tilrettelagt opplæring. For disse elevene trenger ikke skolen å forsøke tiltak innenfor ordinær opplæring før de henviser elevene til PP-tjenesten.
4.4 Elever som ikke er på skolen
Kommunen og fylkeskommunen har en plikt til å følge opp elever med fravær. Det står i opplæringsloven § 10-6. Skolen skal undersøke årsaken til at eleven har fravær, og deretter vurdere hva slags oppfølging eleven trenger for å komme tilbake på skolen. Årsakene kan være komplekse, og det kan være behov for å sette inn flere ulike tiltak.
Fravær kan i noen tilfeller skyldes manglende faglig tilrettelegging. I en del tilfeller vil det derfor være nødvendig å vurdere om eleven har behov for individuell tilrettelegging for å kunne klare å komme tilbake på skolen. Før kommunen og fylkeskommunen fatter vedtak om individuelt tilrettelagt opplæring, må skolen hente inn sakkyndig vurdering. PP-tjenesten må utarbeide en sakkyndig vurdering selv om eleven ikke er på skolen, slik at skolen kan legge til rette for at eleven skal kunne klare å komme tilbake til skolen igjen.