Veileder om tilpasset opplæring og individuell tilrettelegging
3. Tilfredsstillende utbytte av opplæringen
3.1 Skolen skal følge med på om elevene har tilfredsstillende utbytte av opplæringen
Skolen må jevnlig og systematisk vurdere om elevene har utbytte av opplæringen. Lærerne skal følge med på utviklingen til elevene, og melde fra til rektor hvis de er i tvil om en elev har tilfredsstillende utbytte av opplæringen. Dette står i opplæringsloven § 11-2.
Hva som er et tilfredsstillende utbytte, er en faglig-pedagogisk vurdering som skolen gjør. Skolen skal blant annet se på mestrings- og funksjonsnivået, læringsforutsetningene og utviklingen til elevene opp opp mot kompetansemålene det er forventet at elevene skal nå, og eventuelt elevens IOP.
Det er sjelden at en elev enten har fullt utbytte eller ikke noe utbytte i det hele tatt av opplæringen.
3.2 Verktøy og metoder for å følge med
Skolene må ivareta og tilrettelegge for et bredt mangfold av elever innenfor fellesskapet. Dette innebærer at skolen må bygge kompetanse hos lærerne om både vanlige og mer komplekse behov elevene kan ha. Målet er et inkluderende læringsfellesskap. Lærerne og skolen skal arbeide systematisk med vurdering, og involvere elevene i vurderingsarbeidet.
Når lærerne har mistanke om at en elev ikke har tilfredsstillende utbytte av opplæringen, må de undersøke dette nærmere. I de fleste tilfellene er det aktuelt å i første omgang bruke kvalitetssikrede kartleggingsverktøy. Noen verktøy er obligatoriske, som for eksempel kartleggingsprøvene i lesing og regning for 3. trinn og nasjonale prøver for 5., 8. og 9. trinn. Prøvene er kvalitetssikret og bidrar til å gi et felles sammenligningsgrunnlag.
Andre vurderingsformer som kan være like viktige i denne sammenhengen, er
- elevsamtaler
- skole-hjemsamarbeid
- observasjoner
- informasjon fra overganger mellom barnehage-skole og ulike skoler
- skriftlige og muntlige underveisvurderinger
Underveisvurdering i fag skal være en integrert del av opplæringen, og lærerne skal bruke den til å fremme læring, tilpasse opplæringen og øke kompetansen i fag. Dette gjelder også for elever som har individuell tilrettelegging.
De som jobber tett på elevene, får i tillegg viktige erfaringer og informasjon om elevens utvikling gjennom det som foregår i og utenfor undervisningen.
3.3 Tilfredsstillende utbytte for kandidater som får opplæring i bedrift
De som får opplæring i bedrift er omfattet av kravet om tilpasset opplæring, og fylkeskommunen skal vurdere om kandidatene har utbytte av opplæringen. Det er lærebedriften som skal tilpasse opplæringen for kandidatene i bedriften.
Hvis kandidaten ikke har et tilfredsstillende utbytte av opplæringen, skal fylkeskommunen sette inn egnede tiltak innenfor tilpasset opplæring. Lærebedriften må sørge for at tiltakene blir gjennomført.
For lærekandidater skal fylkeskommunen i tillegg vurdere om kandidaten har behov for individuell tilrettelegging.