Veileder om tilpasset opplæring og individuell tilrettelegging
6. Krav til å opplyse saken før vedtak om individuell tilrettelegging
6.1 Kommunen og fylkeskommunen må opplyse saken før de fatter vedtak
Kommunen og fylkeskommunen må sørge for at saken er godt nok opplyst før de fatter vedtak om individuell tilrettelegging. Dette følger av forvaltningsloven § 17. Hensikten er at vedtakene skal bli riktige og objektive, og at saken ikke avgjøres på feil eller ufullstendig grunnlag.
Forvaltningslovens regler om å opplyse saken sier ingenting konkret om hva slags informasjon kommunen og fylkeskommunen må innhente og hvordan den skal se ut. Hvilken tilrettelegging eleven har behov for varierer i tillegg fra sak til sak. Kommunen og fylkeskommunen må derfor vurdere konkret i hver enkelt sak hvor omfattende og nøyaktige undersøkelser de må gjøre før de fatter vedtak.
I noen saker vil kommunen og fylkeskommunen få nok informasjon om saken gjennom en henvendelse fra skolen, foreldrene eller eleven om individuell tilrettelegging, eller i samtale med foreldrene, eleven og skolen. I andre tilfeller må de gjøre egne undersøkelser og hente inn mer informasjon fra for eksempel PP-tjenesten, Statped, NAV, BUP eller Habiliteringstjenesten. Hvis kommunen eller fylkeskommunen mener det er relevant med helseopplysninger om eleven fra andre instanser, må kommunen og fylkeskommunen ha samtykke fra foreldrene eller eleven for å hente inn informasjon.
Det er viktig at kommunen og fylkeskommunen sikrer at eleven og foreldrene har fått medvirke i utredningen av elevens behov.
Saken er godt nok opplyst når kommunen og fylkeskommunen har opplysningene de trenger for å avgjøre
- om en elev har rett til individuell tilrettelegging
- hvilken tilrettelegging eleven har behov for
- hva den individuelle tilretteleggingen skal innebære av tiltak og omfang
6.2 Krav om sakkyndig vurdering i saker om individuelt tilrettelagt opplæring
Kommunen og fylkeskommunen må hente inn sakkyndig vurdering fra PP-tjenesten før de fatter vedtak om individuelt tilrettelagt opplæring. Eleven eller foreldrene må samtykke før PP-tjenesten utarbeider en sakkyndig vurdering. Dette står i opplæringsloven § 11-7.
PP-tjenesten hører organisatorisk og økonomisk inn under kommunen og fylkeskommunen. Når PP-tjenesten utarbeider sakkyndig vurdering, skal den imidlertid være faglig uavhengig. Det betyr at kommunen og fylkeskommunen ikke kan instruere PP-tjenesten i hva de faglige vurderingene skal gå ut på. Kommunen og fylkeskommunen er likevel ansvarlig for at den sakkyndige vurderingen er basert på en riktig forståelse av regelverket, og at den gir et grunnlag for å fatte et vedtak om individuelt tilrettelagt opplæring. Kommunen og fylkeskommunen må sørge for at den sakkyndige vurderingen inneholder det de trenger av informasjon for å fatte vedtak. Dette innebærer at de må etterspørre ytterligere informasjon hvis den sakkyndige vurderingen fra PP-tjenesten ikke er tilstrekkelig.
Den sakkyndige vurderingen, sammen med informasjon fra eleven, skolen og foreldrene, vil i mange tilfeller gi kommunen og fylkeskommunen nok informasjon til å fatte vedtak om individuelt tilrettelagt opplæring. Kommunen og fylkeskommunen må likevel vurdere om saken er godt nok opplyst etter reglene i forvaltningsloven § 17, og eventuelt hente inn flere opplysninger hvis det trengs.
PP-tjenesten har plikt til å utarbeide en sakkyndig vurdering når kommunen og fylkeskommunen ber om det, men vurderingen er ikke bindende for kommunen og fylkeskommunen når de skal fatte vedtaket. Kommunen og fylkeskommunen kan likevel bare avvike fra den sakkyndige vurderingen i vedtaket hvis de mener at eleven får et tilfredsstillende utbytte av opplæringen på en annen måte. Dette må begrunnes i vedtaket.
PP-tjenesten har ikke en plikt til å utarbeide sakkyndige vurderinger når elever eller foreldre tar direkte kontakt med tjenesten, men det er ikke noe i veien for at PP-tjenesten åpner opp for å ta imot henvendelser fra foreldre som ønsker sakkyndig vurdering.
Sakkyndig vurdering i saker om personlig assistanse eller fysisk tilrettelegging, tekniske hjelpemidler og opplæring i mobilitet
Det er ikke krav om sakkyndig vurdering eller andre konkrete opplysningene før kommunen og fylkeskommunen fatter vedtak om personlig assistanse eller fysisk tilrettelegging, tekniske hjelpemidler og opplæring i mobilitet. Kommunen og fylkeskommunen må likevel vurdere om de trenger en uttalelse fra en sakkyndig og eventuelt fra hvem, for å opplyse saken tilstrekkelig etter reglene i forvaltningsloven § 17.
I saker der eleven i har behov for andre former for individuell tilrettelegging, som personlig assistanse og fysisk tilrettelegging, i tillegg til individuelt tilrettelagt opplæring, skal den sakkyndige vurderingen inneholde en helhetlig vurdering av hvilken tilrettelegging eleven har behov for. Dette står i opplæringsloven § 11-7.
Helhetlig vurdering av elevens behov
PP-tjenesten må se alle behov for tilrettelegging i sammenheng, og vurdere hva som må til for at eleven kan delta i opplæringen og samtidig oppnå kompetansemålene i læreplanene for fag eller målene i elevens IOP. Dette kan være en kombinasjon av faglig tilrettelegging og fysisk tilrettelegging, bruk av tekniske hjelpemidler, eller personlig assistanse.
Det er viktig at det kommer tydelig frem av vurderingen hva som er individuelt tilrettelagt opplæring og faglig tilrettelegging, og hva som er for eksempel personlig assistanse. Dette handler om at det blant annet er ulike krav til kompetanse for ulik type tilrettelegging.
Innholdet, organiseringen og omfanget av tilretteleggingen skal være så presis som mulig beskrevet. Hvis PP-tjenesten kan angi omfanget i timer, bør de gjøre dette, fordi dette gir en konkret vurdering av omfang til kommunen eller fylkeskommunen. Det er likevel tilfeller der det ikke er mulig eller hensiktsmessig å angi omfanget i timer. I slike tilfeller må PP-tjenesten angi omfanget så tydelig som mulig, slik at både eleven, foreldrene og kommunen og fylkeskommunen vet hva PP-tjenesten vurderer at skolen skal gjennomføre av tilrettelegging.
6.2.1 Krav til innholdet i den sakkyndige vurderingen
Kravene til innholdet i den sakkyndige vurderingen står i opplæringsloven § 11-8. Den sakkyndige vurderingen skal alltid greie ut om
- elevens utbytte av opplæringen
- hvorfor eleven eventuelt ikke har, eller ikke kan få, tilfredsstillende utbytte av opplæringen
- hva som er realistiske opplæringsmål for eleven
- hvilke tiltak som kan gi eleven et tilfredsstillende utbytte av opplæringen
- hvilken kompetanse de som skal gi opplæringen bør ha
6.2.2 Innhenting av relevant informasjon
PP-tjenesten skal gjøre en helhetlig utredning av eleven ut fra den dokumentasjonen de kan skaffe. PP-tjenesten må vurdere hvilken informasjon de trenger for å kunne utarbeide en sakkyndig vurdering i tråd med regelverket.
Henvendelsen til kommunen og fylkeskommunen fra skolen eller foreldrene er utgangspunktet for utredningen PP-tjenesten skal gjøre. Hvis henvisningen ikke gir et tilstrekkelig grunnlag for å vurdere elevens behov for individuelt tilrettelagt opplæring, må PP-tjenesten gjøre egne undersøkelser.
Ulike kartleggingsprøver og diagnostiske prøver kan gi PP-tjenesten en indikasjon på elevens faglige nivå. Disse verktøyene kan være ett av flere hjelpemidler når de skal vurdere elevens behov for individuelt tilrettelagt opplæring. Det kan være relevant å hente inn opplysninger fra utredninger som er gjennomført av andre instanser. Da må eleven eller foreldrene samtykke etter å ha fått tilstrekkelig informasjon om hva de samtykker til.
Referater fra skolens dialog med eleven og foreldrene i forkant av henvisningen, kan være sentralt når PP-tjenesten vurderer elevens behov for individuelt tilrettelagt opplæring.
PP-tjenesten må også sørge for å ivareta elevens rett til å medvirke. Hovedregelen er at PP-tjenesten skal snakke direkte med eleven. PP-tjenesten må legge vekt på elevens mening ut fra alderen og modenheten til eleven.
Informasjonen skal samlet sett gi PP-tjenesten mulighet til å utrede elevens behov og hvilken tilrettelegging som vil være til elevens beste, og skal ligge til grunn for den sakkyndige vurderingen.
6.2.3 Varigheten av den sakkyndige vurderingen
Opplæringsloven sier ikke hvor lenge en sakkyndig vurdering er gyldig, og PP-tjenesten må vurdere dette i den enkelte saken. Noen elevers behov kan endre seg raskt, mens andre elever vil ha et mer stabilt behov. Det bør derfor komme tydelig frem i den sakkyndige vurderingen hvilken tidsperiode den gjelder for. Elevens behov for tilrettelegging og hva som vil være til elevens beste er avgjørende for hvor lang varighet den sakkyndige vurderingen kan ha.
Når PP-tjenesten skal utarbeide ny sakkyndig vurdering for eleven, kan de ta utgangspunkt i
- den første sakkyndige vurderingen
- elevens individuelle opplæringsplan
- den årlige evalueringen av utbyttet av den individuelt tilrettelagte opplæringen
- annen informasjon om elevens behov og utvikling
6.2.4 Saksbehandlingstid
PP-tjenesten må utrede saker de får henvist «uten ugrunnet opphold». Dette følger av forvaltningsloven § 11a. Dette betyr at PP-tjenesten ikke kan ha lang saksbehandlingstid. Økonomiske og kapasitetsmessige årsaker er ikke en gyldig grunn for at det tar lang til å utarbeide en sakkyndig vurdering.
Det er kommunen og fylkeskommunen som har ansvaret for at PP-tjenesten har kapasitet og ressurser nok til å kunne utarbeide sakkyndige vurderinger i tråd med regelverket.
6.3 Foreldrene kan hente inn en alternativ sakkyndig vurdering
Foreldrene eller eleven kan hente inn en alternativ sakkyndig vurdering i tillegg til den PP-tjenesten utarbeider. Den alternative vurderingen er en del av opplysningene i saken, som kommunen og fylkeskommunen må ta hensyn til på samme måte som annen informasjon i saken.
Det er ingen regler om hvem elever eller foreldre kan innhente en slik alternativ vurdering fra. Det er heller ingen krav til innholdet i denne vurderingen.
Foreldrene må selv betale for en alternativ vurdering.