Veileder om tilpasset opplæring og individuell tilrettelegging

12. Individuelt tilrettelagt opplæring og fritak fra vurdering med karakter

Elever i grunnskolen med individuelt tilrettelagt opplæring i ett eller flere fag skal få fritak fra vurdering med karakter i faget eller fagene hvis elevene eller foreldrene ber om det. Det står i opplæringsforskriften § 9-19. Faget det gjelder må være omtalt i vedtaket om individuelt tilrettelagt opplæring.  

For elever i videregående opplæring, er det kun mulig å be om fritak for vurdering med karakter i skriftspråket eleven har som sidemål. Hvis eleven ber om det skal de få fritak.  

Fritak fra vurdering med karakter gjelder uavhengig av om eleven følger kompetansemålene i læreplanverket eller ikke. Elever som er fritatt fra vurdering med karakter, skal fortsatt ha vurdering i faget.  

Elever som ikke følger kompetansemålene i læreplanverket, og som har bedt om fritak fra vurdering med karakter, skal ha vurdering uten karakter ut fra målene i den individuelle opplæringsplanen.  

Fritak fra vurdering med karakter har konsekvenser for elevens videre utdannings- og yrkeskarriere. Skolen har en plikt til å gi elevene og foreldrene nødvendig veiledning om konsekvensene av å velge bort vurdering med karakter.