Veileder om tilpasset opplæring og individuell tilrettelegging

11. Forholdet mellom individuelt tilrettelagt opplæring og fritak fra opplæringsplikten for elever i grunnskolen

En elev som får individuelt tilrettelagt opplæring, skal ha samme antall timer med opplæring som andre elever. Dette sikrer en likeverdig opplæring og mulighet for eleven til å nå læringsmålene sine. Kommunen og fylkeskommunen kan ikke fatte vedtak om individuelt tilrettelagt opplæring der de gir unntak fra minstetimetallet i fag- og timefordelingen for å redusere timetallet til eleven, eller fritar eleven fra opplæring på annen måte. 

Kommunen har derimot mulighet til å frita en elev fra opplæringsplikten hvis hensynet til eleven tilsier det, sakkyndig vurdering anbefaler det og foreldre og eleven samtykker til det. Dette står i opplæringsloven § 2-2. Fritaket kan gjelde helt eller delvis, for eksempel når en elev får fritak fra deler av skoleuka eller ett eller flere av skoleårene. Det første eksempelet kan være aktuelt i tilfeller der eleven er syk, eller eleven ikke er i stand til å ha opplæring hver dag eller hele skoledager. Terskelen for å få fritak skal være høy. Det er først og fremst aktuelt å gi fritak når hensynet til eleven tilsier det. Det kan for eksempel være fordi eleven er alvorlig syk eller har betydelig nedsatt funksjonsevne og ikke er i stand til å få opplæring i hjemmet eller på helse- og omsorgsinstitusjon. Kommunen må fatte et enkeltvedtak på bakgrunn av en sakkyndig vurdering fra PP-tjenesten.  

Elever som blir fritatt for grunnskoleopplæring har rett til å fullføre den opplæringen de ble fritatt for senere, hvis de ønsker det. Eleven har rett til videregående opplæring etter opplæringsloven § 5-1, selv om eleven har fått fritak for hele eller deler av grunnskoleopplæringen. 

For at en elev skal få fritak fra opplæringsplikten må foreldrene søke eller samtykke. Skolen skal informere eleven og foreldrene om konsekvensene ved fritak. 

Fritak fra opplæringsplikten kan ikke være et tilretteleggingstiltak i den individuelle tilrettelagte opplæringen. 

I tilfeller der eleven har rett til både individuell tilrettelegging og skal ha færre antall timer enn det som følger av fag- og timefordelingen, må kommunen fatte to vedtak. Kommunen kan fatte disse to vedtakene i samme dokument.